Avkall i och med stigande kostnader överlag

Ajda

Trådstartare
Ingen har väl undgått att nära på allt har ökat i kostnad sista året. El, bensin, mat, foder... och därmed alla poster som själva blir drabbade av det tex hovslagaren.

Vad gör ni avkall på nu mot tidigare?
 
Primärt mat. Har haft en orimligt hög matbudget tidigare och jobbar nu för att ta mig ner på mer rimliga nivåer. Billigare råvaror, större aktsamhet på nedsatta priser och byte av butikskedja.
 
Försöker tänka på vad jag handlar, men det är svårt att bryta vissa ovanor. Behöver nog kolla över var jag handlar också, brukar enbart handla på Ica men får nog lov att kolla in Lidl istället. Låter bli att köpa hem frukt och grönt, för jag är i normala fall dålig på att äta upp allt.
 
Primärt mat. Har haft en orimligt hög matbudget tidigare och jobbar nu för att ta mig ner på mer rimliga nivåer. Billigare råvaror, större aktsamhet på nedsatta priser och byte av butikskedja.

Har också haft (och har fortfarande) en orimligt hög matkostnad. När det kört ihop sig i vardagen har vi tex köpt pizza, thai mm. Kanske 4-6 ggr/månad. Det har vi dragit ner på nu. Önskade vi kunde dra ner ännu mer. Men ingen av oss vuxna i hushållet idds lägga tid på att leta efter erbjudanden, dåliga på att veckohandla. Vill äta det vi är sugna på helt enkelt. Men rent kött äter vi i mindre utsträckning. Tyvärr också mindre frukt och grönt. För det är svindyrt. 4 äpplen för 30-40kr.... orimligt.
 
Ingen har väl undgått att nära på allt har ökat i kostnad sista året. El, bensin, mat, foder... och därmed alla poster som själva blir drabbade av det tex hovslagaren.

Vad gör ni avkall på nu mot tidigare?


Min situation är väl lite annorlunda. Jag har själv bra inkomst och låga utgifter, men delar bostad med två vänner med betydligt lägre inkomst, och vi bor därtill i ett hus som är risligt isolerat.
Jag har gjort lite uppskattningar på vad värmekostnaderna kan komma att bli över vintern, så de alla är införstådda med de ökade kostnaderna.
därtill har jag precis köpt en elektrisk filt, för behöva mindre uppvärmning "Heat the human, not the house".

(har egentligen råd att bo själv i något mer modernt, men fick flytta hastigt och lustigt o vpras, och detta var vad jag fick tag i + orksr inte flytts igen så snart + hoppas på en prisdipp under/efter vintern)
 
Gällande matsvinn och minskade kostnadee - jag använder appen Centr- vilken kostar att använda, men den har gjort matplanering oxh shoppingen så så enkel. Jag läggee ner typ noll energy på matplanering nu och har närapå noll matsvinn, så jag är säker på att jag gpr plus på det stora hela
 
Största skillnaden var för mig för ett årsedan när jag bytte jobb och sänkte min lön med 18%.
Blev nyttiga åtgärder med mindre cola, slutade snusa, mindre snabbmat så som pizza/hamburgare/thai.
Iår så behöver jag inte utan klarar mig på förra årets neddragningar.
 
Vi är precis klara med ett omfattande bygge dit vartenda öre som varit över gått till, så vi har äntligen börjat få lite marginaler i hushållsbudgeten. De nykomna marginalerna äts upp av de ökade omkostnaderna.
Än så länge behöver vi inte göra några ändringar.

Ser dock inte fram emot elpriserna i vinter.
 
Dragit ner på maten. Äter mer vegetariskt, tänker på vad jag köper, slutat helt med kycklingfilé och köper bara hel kyckling och tillagar minst en gryta av bortrepat kycklingkött närmast skrovet . Tidigare köpte jag kycklingfilé ibland och gjorde hel ibland Bytt märke på keso som jag alltid äter på morgonen gör ca 8 kronor per stor burk i besparing vilket blir en del på ett år då jag köper två burkar i veckan. Har gått tillbaks till att baka allt bröd själv, har köpt ibland och bakat ibland tidigare. Håller koll på erbjudande i den affären vi ändå brukar handla i men jagar inte extrapriser på andra kedjor.

Har också lyckats minska vår elförbrukning ganska mycket bara genom enkla åtgärder som att bli mycket flitigare på att släcka lampor i rum som vi inte är i, utnyttja restvärme i ugnen på olika sätt o.s.v
 
Vi har blivit bättre på att ta vara på maten. Se till så den äts upp.

Vad vi borde bli bättre på:
- jag borde sluta snusa.
-planera fler måltider i samband med handling och därmed slippa handla varjw dag. Då slinker det ner allt möjligt.
- Minska på snacks som chips, godis och läsk.

Annars köper jag rätt mycket vad gäller kläder, ridsaker osv antingen begagnat eller när det är nedsatt pris. Där kan vi inte spara in mer. Vi är inga storkonsumenter vad gäller sånna saker. Köper bara det vi behöver. Går aldrig på stan.
 
Jag bytte bil när jag fick möjligheten. Minskade utgifterna med runt 2500kr per månad (från diesel till hel-el).

Men det blir ju inte massage, frissan och nya tatueringar på ett tag. Ska vara tjänstledig 10% i vår dessutom 😱👩‍💻

(Dvs jag har det bra nog att inte behöva ändra så mkt på nödvändigheter.)
 
Jag behöver skärskåda precis allt. Har skippat ett par föreningar och ska se över vad jag mer kan dra ner. Elen är ingen grej. Går nog inte att komma lägre än jag har och har bundet till mars på mkt bra pris.

Primärt kommer jag nog tvingas gå ännu lägre på maten. Mer av koka torra bönor att dryga ut med. Färre mellanmål.

Jag har legat på sjukhus under senaste månaden så har dålig koll på hur maten gått upp. Kanske blir rena skräcken att komma hem och behöva handla :D
Frisör får jag skippa och kläder blir sparsamt.
 
Ingen har väl undgått att nära på allt har ökat i kostnad sista året. El, bensin, mat, foder... och därmed alla poster som själva blir drabbade av det tex hovslagaren.

Vad gör ni avkall på nu mot tidigare?
Energislöseri. Av alla de slag.

Förmodligen kommer matkontot få begränsas i vinter.

Annars finns inte så mycket att begränsa utan det blir en hårresande vinter.
 
Jag har blivit mycket mer medveten om priserna. Vi har bytt fabrikat på en del matvaror till det billigaste alternativet, jag har sänkt årsavgiften på hundförsäkringen (höjt självrisknivån), ställt av fyrhjulingen så där slipper vi skatt och försäkring. Jag försöker släcka lampor mycket mer än vad jag gjort tidigare. Ska nog kolla upp lite recept med linser/bönor också, vi är dåliga på att äta det.

Sen funderar jag på om vi ska "stänga" poolen tidigt, vi värmer upp den. Under sommaren så tar solfångare hand om värmeproduktionen men blir det kallare vill ju systemet stödja med pellets. Känns lite som en onödig lyx då. Och poolpumpen går ju 24/7...

Vi eldar med pellets och vi hann precis beställa 7 pall innan priset på pellets stack iväg med 70 %.

Med bilarna så har vi blivit mycket mer restriktiva med körningar. Nu väntar vi hellre en dag extra och slår ihop flera ärenden. Till exempel så veckohandlar vi alltid när vi varit i stallet, eftersom stallet ligger 3 mil bort och affären inte mycket längre så vi tar den lilla omvägen.
 
Bland annat detta:
-Jag kommer börja åka buss till jobbet via mecenatkortet som student. Jag får ta bilen drygt en mil till/från busstationen och kommer få långa arbetsdagar. I gengäld tjänar jag in ca 3 veckors bensin till just pendlarbilen.
-Eventuelllt avsluta tv-tjänsten, den ska pausa på prov först.
-Energislöseri, dock har vi igång en ovanmark-pool där pumpen går 24/7 men i gengäld går inte bilen till stranden.

För övrigt planerar jag redan våra inköp så de sker i anslutning till ärenden i stan, köper främst begagnade barnkläder, handlar mycket lågprisvaror, har med egen matsäck/fika när vi är iväg på familjeutflykter.
 
Vi har väldigt bra marginaler i vår ekonomi och hade nog rent krasst inte behövt dra ner på något i dagsläget egentligen. Jag har dock tjänstledigt på 40 procent från september till mitten av januari vilket ju innebär rejält sänkt inkomst så lika bra att förbereda genom att anpassa utgifter medan vi kan göra det successivt nu fram till september.

Sen har jag dragit ner på ridningen också inför hösten, inga privatlektioner i höst till exempel men det är ju lyxkonsumtion. Har dock valt att behålla ridskoleplatsen liten ridskola med åtta grupper per vecka så jag hade troligtvis inte kunnat få plats igen om jag sagt upp den. Finns ingen annan ridskola med islandshästar och kollektivtrafik som är bra och jag kan inte köra bil av hälsoskäl så kände inte att det var ett alternativ att säga upp platsen.
 
Gjorde diverse förändringar och nedskärningar under pandemin då jag blev arbetslös och sedan studerade en termin för att matcha inkomsten (a-kassa och sedan csn).

Efter att jag fick jobb har det blivit mer fikor och äta ute men I övrigt inte några större förändringar. Ska försöka planera mat och ätande bättre - primärt för ett bättre mående men det gör ju inget om det innebär att jag får bättre koll på kostnaden också även om det nya jobbet betyder att jag nu rent ekonomiskt har en lön som gör att jag inte behöver tänka på den.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 504
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp