Avkastad...

U

Ullis gullis

Jag vet ej va jag ska gora. Sitter i Thailand och min kuse hemma kastar av alla so fort han for chansen. Jag ska vara kvar har i 6 veckor till och undrar om ngn kan ge rod i fall jag ska stalla av honom eller ej. Han e en halvblods valack po 7 ar och varit ganska knepig sen han va 5 ar. Han e 1.75 cm och 645kg tung so det e ingen ponny man har att gora med. Mkt tacksam for hjalp.
 
Sv: Avkastad...

låt han vila till du komme rhem. e någon gå ut och gå med honom i stället så behöve rdom inte bli avslängda. det finns ingen häst som mår dåligt av några veckors vila bara dom får vara i hagen med kompisar och busa.
 
Sv: Avkastad...

Låt honom få semester så kan du få det också. Jobbigt att sitta på andra sidan jordklotet och oroa sig. Ha det bäst! Här regnar det, OCH blåser....
 
Sv: Avkastad...

Ja du kan gott låta honom få vila lite ett tag. Men glöm inte att be den som tar hand om honom att sänka kraftfodret så att du inte står med en allt för rund och explosiv häst när du kommer hem!

Har det så varmt och skönt där nere!


Malin
 
Sv: Avkastad...

Det är jobbigt när man sitter där borta och så uppför sig hästen udda eller dåligt. Han kanske saknar dig jätte mycket, inte helt ovanligt att djur saknar sin matte/husse och då kan det lätt bli att de gör dumma saker. Min polle va inte helt enkel när jag var borta i 2v men nu är det bra igen när matte är hemma :) Kan de inte longera honom och släppa honom så han inte tappar allt för mycket muskler och får möjlighet att busa av sig lite? Självklart så behöver de inte göra det varje dag men lite då och då.

Ha det jätte härligt i Thailand, saknar solen och värmen :)
 
Sv: Avkastad...

Tack för ditt råd om att inte ställa av min häst under tiden ja va i Thailand. Kom hem för en vecka sen och har tagit itu med problemet. Visst; han har försökt många ggr att hävda sig, men den gubben går inte med matte.
Tjejerna i stallet blev bara mer och mer rädda för att rida honom så efter ditt råd har dom longerat och tagit kravlösa promenader i skogen. Fick en del idiotiska råd att ställa av honom under hela perioden. Han är 1.75 hög och väger 630kg och en sån häst ställer man inte bara av och tror att det blir en solskens ritt när man ska rida igen. Tack igen och lycka till med va du nu gör. Ullis och Leonardo
 
Sv: Avkastad...

Jag förstår ditt resonemang att int ställa av... min nuvarande skulle först och främst få kolik efter typ 2 veckor...
Sen hade jag en stoor klump på 182 och 850kg den va inte lika kul när den satte igång och konstrade när den stått för länge... de är okej när 650kg kommer i rörelse då kan man mästra sig ur de och få till de men 850 va liite mer bökigt eftersom de blir en sånn kraft när de sätts i rörelse åt alla håll och kanter som man INTE vill att dom ska gå åt:p
 
Sv: Avkastad...

Neee, maxvikten för att ställa av hästar är 565 kg och max mankhöjd är 167 cm.
:angel: :devil: :D

OBS!
*skojar*
 
Sv: Avkastad...

kl
Kan dom inte longera/tömköra eller något sånt då om du inte vill ställa av honom?
 
Sv: Avkastad...

Jag förstår ditt resonemang att int ställa av... min nuvarande skulle först och främst få kolik efter typ 2 veckor...
Sen hade jag en stoor klump på 182 och 850kg den va inte lika kul när den satte igång och konstrade när den stått för länge... de är okej när 650kg kommer i rörelse då kan man mästra sig ur de och få till de men 850 va liite mer bökigt eftersom de blir en sånn kraft när de sätts i rörelse åt alla håll och kanter som man INTE vill att dom ska gå åt:p

det handlar bara om lydnad! mina hästar kan vara hur pigga som helst, men säger jag skritt så är det skritt och inget taktande och kolla på massa saker! vill de busa får de göra det i hagen eller när JAG bjuder in till det, inte annars. tillomed 3 åringen kan dessa regler, så det är inte svårt att lära dem! jobb=jobb inget annat!

"svårare än så är det inte"! helt enkelt en bra grundlydnad är det som behövs!
 
Sv: Avkastad...

Jaha?!
Men den hästen jag hade fick jag sätta mig upp lite hipp som happ efter att ha blivit riden på icke spec. bra sätt och jag red honom i 2-3 månader.... så när han började få komma ut på stora vfälkt och galoppera blev han glad och började bralla sen efter de kunde han itne stå still för länge då han blev knäpp....

Sen har jag personligen inga problem med om hästen gör glädje skutt under ridturen... har heller inga problem med om hästen sparkar mot tex en sporre som man trycker in så långt de går bara den gör vad jag ber den om efter de...
 
Sv: Avkastad...

"har heller inga problem med om hästen sparkar mot tex en sporre som man trycker in så långt de går bara den gör vad jag ber den om efter de..."

Ehhh.....? :confused:
/J.
 
Sv: Avkastad...

Ja... Låter drastiskt.. men om hästen inte lyssnasr på de lätta signalerna måste man ju få den å lyssna? för hoppningsvis kanske man bara behöver trycka in sporren en gång ordentligt så är de bra sen...
För man strävar ju efter att rida med små hjälper.. och man måste visa att lyssnar man inte på små hjälper så blir de mer och mer obehagligt...
 

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 332
Senast: Inglorion
·
Avel Behöver lite hjälp i mina funderingar då jag inte blir klok på någonting. Jag har en 2-årig valack (född maj-09). Han är welsh...
Svar
2
· Visningar
1 581
Senast: A-K.Eng
·
Anläggning Nu ar det dags att borja fundera pa paddockens utseende. Jag flyttade in och hade gjort en paddock pa gammal grasmatta i storlek...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Flaekja
·
Hästmänniskan Jag har en "hast tjej" som kommer upp en gang i veckan (ibland mer nar hon vill) och hjalper mig med stall etc. (long story men jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 042
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp