Avkliad man

Loretta713

Trådstartare
Hej! I somras fick min ponny eksem vilket ledde till att hon kliade av ca halva manen, från manken och upp halvvägs på halsen ungefär. För att motverka eksemet hade hon eksem täcke och smörjde in varje dag med en olja för eksem. (hon kliade inte av allt, hon hade extremt tjock päls innan och nu är det bara några korta strån) Nu ca ett halvår senare har manen knappt växt någonting. Finns det något man kan göra för att få den att växa snabbare? Ger redan b vitamin som jag hört ska vara bra. Borde jag klippa av lite ifall de beror på slitna toppar? Har ni några tips?
 
Det tar lång tid för man och svans att växa ut så du får bara ha tålamod. Och se till att täcka hästen och smörja före den hinner klia av sig nått nästa vår/sommar
 
5D9DBD50-2F5D-4B04-917A-D5362EEF5EAA.jpeg

Min eksem häst när hon kom till mig. Oktober 2020
 
Smörjde du in under tiden hon inte hade eksem? Slutade smörja in med oljor osv nu under vinterhalvåret då jag tänkte att det var meningslöst när hon inte hade eksem men borde jag börja med det igen?
Jag smörjde nog i 1-2 månader efter hon kom. Men hon var väldigt sårig när hon kom så det behövdes för att mjuka upp.
När sommarpälsen börjar komma och dom fäller av vinterpälsen så borde du se att manen får lite mera fart på sig
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 005
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp