Bukefalos 28 år!

Avklippta kosvansar?

gul_zebra

Trådstartare
Såg precis på det där extrema programmet på Animal planet, denna gång med äckliga djur. På 9:e plats låg kor.

Såg att kornas svansar var väldigt korta... Någon som vet varför?
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Troligen för att de inte ska klatscha till bonden i nyllet när han ska sätta på sugkopparna till mjölk maskinen på spenorna. :smirk:
Ännu en sjuk sak människan håller på med :mad:
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Vilka dagar, vilken tid är det där programmet? Det har jag ju banne mig missat!! Tycker sådana program är ganska intressanta :bow:
 
Sv: Avklippta kosvansar?

jag såg en gång på reality tv att dom hade gjort stora hål i kornas mage och hade satt fast en gummiring i så magen var helt öppen i sidan och det såg ut som en sopptunna. så stack bonden ner händerna där och rensa runt i magen. han la i mat till kon i magen. så äckligt var det! :cry:
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Mallju skrev:
jag såg en gång på reality tv att dom hade gjort stora hål i kornas mage och hade satt fast en gummiring i så magen var helt öppen i sidan och det såg ut som en sopptunna. så stack bonden ner händerna där och rensa runt i magen. han la i mat till kon i magen. så äckligt var det! :cry:

Det var väl ett djurförsök det? De skulle kolla nåt om matsmältningen...
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Ingen aning, har ingen koll... Men idag var det iaf kl 20-21 :)

Shettisar: Skulle inte bli förvånad. Såg precis dokumentär om plastikoperationer också (gick på tv4 förut och nu på tv4+, de opererade så vovvar inte kunde skälla, testikelimplantat, kuperade öron, bort med kattklor osv om nån vet vilket jag menar) och jag säger då det, människor kan vara helt jävla dumma i huvet... Visst, en del är berättigat (som ansiktslyften på bulldogen som inte såg något, och kaninen med jättehakpåsen) men när det är för människans skull så... Näe! Då ska de inte ha djuren öht :mad: Hoppas de som var med såg programmet. Speciellt de som kuperade öronen och de som tog bort skallet. Kanske fick de sig en tankeställare eller två när de såg hundarna efter operationen..?
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Var det i sverige eller? Dom har väl klippt dom för dom inte ska ligga i skitrännan när kossorna ligger ner så dom sen smetar bajs överallt.. Skolan hade förut kossornas svansar bundna i en lina i taket så lång att svansen inte åkte ner i skiten, och inte för att bonden ska få skit i huvet utan för att ALLT inte ska va fullt me ko skit.

Sen kossorna med "hål" i magen finns väl i Uppsala och det för dom undersöker deras matsmältning, jag hoppade av den kursen annars skulle jag åkt dit på besök. Dom märker if inget av det. Människor med "påse på magen" lever ju precis som vanligt, det är ju iprincip samma sak!
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Nej, tror det var i USA. De sa inget om det men av språket och dialekten osv att döma så är väl det mesta (utom savannen, djungeln och liknande program) filmat i just USA...
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Kupering av svansar var vanligt förr även i Sverige på både kor och hästar. Det blev först förbjudet på hästar och många, många år senare på kor.
När det gäller kor så är det för att det är lättare att hålla dom rena runt juvret när dom inte har någon svans att vifta med. Med ett plus för som någon skrev att den som ska mjölka slipper bli viftat av svansen.
 
Sv: Avklippta kosvansar?

hur långa blev svansarna efter kuperingen, dom kunde väl slå efter flugor (om det kom några)?
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Shettisar skrev:
Troligen för att de inte ska klatscha till bonden i nyllet när han ska sätta på sugkopparna till mjölk maskinen på spenorna. :smirk:
Ännu en sjuk sak människan håller på med :mad:


Sjuk och sjuk...Det gör skitont att få en kosvans full med skit rakt i ansiktet. Jag fick en gång en klatsch rakt över struphuvudet och det var verkligen ingen höjdare!
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Då kan man ju fråga sig varför man inte kan mocka ur bättre hos kossorna? Så det inte finns en massa koskit som kan kladda i svansen. En häst har inte massa skit i svansen fastän den stått inne en natt i en spilta. Ska det vara så svårt att sköta en kossa på ett likvärdigt sätt??
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Åska skrev:
Sjuk och sjuk...Det gör skitont att få en kosvans full med skit rakt i ansiktet. Jag fick en gång en klatsch rakt över struphuvudet och det var verkligen ingen höjdare!


Korna ska alltså få svansarna kapade för er skull? Varför så ego, varför ska de behöva tvingas till det? Skulle du vilja få händerna bortkapade utan att kunna välja att inte få de kapade?
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Fins många olika sätt kossor bor, finns 3 olika längder på båsen, och oftast har de så de kan sticka in huvudet och äta och sen ta ett steg bakåt och pissa/skia så åker det direkt ner i rännan som man kör regelbundet. Lägger sig kossan ner så är det oftast så att svansen åker ner i rännan, och som du kanske vet skiter hästar "pluttar" och kossor "gegga".
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Åska skrev:
Sjuk och sjuk...Det gör skitont att få en kosvans full med skit rakt i ansiktet. Jag fick en gång en klatsch rakt över struphuvudet och det var verkligen ingen höjdare!

Ja, det är ju klart vi tar bort lite kroppsdelar här och var så att vi människor blir glada och nöjda för det är väl det som är det viktigaste, resten skiter man väl i :D

(SARKASM/IRONI om ingen uppfattade det)
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Till en stor del beror det på att kor inte har samma sorts gödsel som hästar. Ska man jämföra med häst så får man jämföra med en häst som har diarré. Den fastnar även i vissa hästsvansar. Så oavsett om gödslar flera gånger om dagen kommer det att då och då finnas gödsel på vissa kosvansar.
Idag när vi inte får ta svansarna så finns istället särskilda anordningar att hänga upp svansen i vid mjölkning. Kommer inte ihåg om det är tillåtet att ha den jämt eller om det bara är när man håller på med kon. Det är länge sedan jag hade mjölkkor så jag håller inte mig uppdaterad på vad som gäller dem längre.
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Ja det spelar väl ingen roll om det gör skit ont på dig? Varför kupera kons svans för det? :mad: Nä det hade vart enklare om människan tänkt till innan de gör ingrepp som inte har någon som helst mening.Dvs kommit på de svanshållarna som finns nu. :angel:
 
Sv: Avklippta kosvansar?

En gång för länge sedan när jag gick naturbruk hittade jag en av kossorna helt nerblodad inne i ladugården... Hittade först inte vad det var för fel men efter ett tag upptäckte jag att ca 15 cm av svansen låg på golvet :eek: kossan hade antagligen legat ner och sen hade kossan i båset brevid ställt sig på hennes svans var på den kossan som låg ner reste på sig och svansen gick av...
 
Sv: Avklippta kosvansar?

Hur var båsen i den ladugården då? Måste ju kossan bredvid har gått snett bakåt och vridit till sin bakdel för att komma åt grannkossans svans?? :confused: För det är ju i regel båsavskiljare.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 537
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: Corax
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Myrten
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 455
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp