Bukefalos 28 år!

Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Gullan86

Trådstartare
som frågan lyder, någon med avkommor efter den hingsten?

vore kul att prata med er och följa er och era hästar.

har själv en hingst -07 efter honom.:love:
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Den enda jag vet är väl Prisma. Men hon är ju såld nu. Det finns ju info om hans avkommor på hans hemsida.
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

jo men där har jag ju redan läst;)
men det är kanske så att det bara är de avkommorna för tillfället att han inte hunnit betäcka så himla mycket mer.
han har ju bara varit i sverige i 2 år.
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Det är ju bara att kolla i WF:D

(skyndande mig in och kollade) Ja 14 st finns det! 1 född på Island 2003 1 i Sverige 2004 resten födda 2006 och 2007, alla utom 1 av de svenska från samma uppfödare som din!

Det finns väl inte så mkt att säga om avkommor från en så ung häst, tiden får väl visa vad de går för, samanfattningsvis är nog din hästsuppfödare de som vet mest och de har du ju redan säkert fått bra info från (annars hade du väl knappast köpt fölet:D)
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Jag är lite nyfiken på Grasteinn eftersom vi funderar på att ta vårt sto till honom. Någon som har lite mer att berätta om hans vilja och psyke? Har han mycket vilja när han rids? Hantera på marken?
Verkar han ge avkommor som är 4 eller 5 gångare?(kankse svårt att säga nåt om nära alla avkommor är så unga)
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

oj spännande,
kolla in hans hemsida och prata med hans ägare om du vill ha exakt info hon känner honom bäst.
och hon är riktigt bra väldigt ärlig med så hon försöker inte luras.

det jag har upplevt det lilla av honom är:

stoet till mitt föl kunde stå uppbunden bara några meter framför honom och så hade vi mitt föl lös i stallet och så tog vi in hingsten, han var hur lugn och fin som helst.
vi stod där och pratade säkert en timme och han bara stod där hur uppfostrad och snäll som helst.
stoet var istället mer bråkig än hingsten t.o.m så han verkar ha ett väldigt fint lynne, väldigt snäll och bra som hingst.
så han är väldigt bra att hantera från marken det märks inte att han är hingst(denna perioden skall man kanske tillägga):) men jag tror han är precis lika snäll vid högsäsong med.

han har mycket vilja men det han haft svårt för är att hålla reda på alla benen i gångarterna eftersom han har så stort steg men sen han visades(5år) så har han utvecklats nåt enormt.

angående 4 eller 5 gångare, alla fölen jag tittade på verkar vara 5gångare de visar alla gångarter.
jag tittade speciellt mkt på 3 föl, 2 hade mammor som troligen är 5 gångare och 1 hade en 4 gångs mamma, men alla verkar ha fått 5 gång i sig.

vad är ert sto då?

om man tittar på fölens exteriör gämfört med hingsten och stona så tycker iaf jag det ser ut som att (speciellt mitt föl) ärvt sin pappas rygg och kors och färg då;)
sen är det svårt att se så mycket mer men han har fått tecken från sin pappa med, han verkar ge ganska mycket tecken med, min har en bläs.
de andra jag tittade på hade, stjärn i olika str.
ett stoföl efter honom blev isabellblack.

men de andra 3 fölen jag tittade på har ärvt färgen mycket från hingsten.

men maila/ring hans ägare hon är toppen, riktigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

tack så mycket för infon.
spännande med det fölet fött 2003 då är den ju säkert inriden, spännande.

den 2004 har nog samma uppfödare som jag köpt av och den hästen såg jag, han är inridningsklar med spännande. han finns på hemsidan och jag tycker han har väldigt fin exteriör.

ja nej ännu kan man ju inte veta så mycket men det hade varit kul att följa föl efter honom tills de rids in m.m så kan man se likheter/olikheter.

vet att 1 föl förutom mitt från 07 är sålt iaf.

ska bli jättespännande att se vad det blir av hans avkommor.
 
Senast ändrad:
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Tack för utförligt svar!
Vårt sto är femgångare med mkt pass, passen är dock ej tränad nu och tölten får väl räknas som hennes bästa gångart. Detta är något som vi vill ska gå igenom hos fölet. Vi vill också att det ska få mycket vilja, precis som sin mor. Stoet är en kanon när man rider men lugn vid alla annan hantering, precis som det ska vara:) Kanske är hon lite för egensinnig, men det kan man kanske skylle på att hon är sto och ranghög:angel:
Rent exteriört så har hon lite väl lång rygg och enligt mig alltför vinklade bakben. Har mer skjutkraft än bärkraft när man rider. Hingsten får gärna nedärva lite mer resning.
Vad gäller färgen så är stoet brunt och vad jag vet så gäller detsamma för de flesta i hennes släkt. Så vi räknar inte med att få någon annan färg p fölet, vad vi än tar för hingst. Färgen är inte en faktor vi bryr oss om när vi väljer hingst. Det allra vikigaste är att den har en trevlig och hållbar exteriör!

Förrutom Grasteinn har vi funderat lite på Veigar fra Vakurstödum.
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

vad spännande, hur gammal är stoet då? ni kanske kan få både en Grasteinn och en Veigar fölis.

eller övertala nån ni känner med ett sto och betäcka med Veigar och att ni sen köper fölet:)

skriv samma tex till Grasteinns ägare blir spännande att höra hur hon tycker det matchar:)

mitt föls mamma låter ungefär som ert sto, pigg och glad och kanske inte helt perfekt exteriör men om man nu tittar på mitt föl har han ärvt mycket från sin pappa tycker jag.
mitt föls mamma har också tölten som sin bästa gångart, vad jag vet (när Grasteinn visades iaf) så hade han lättast för tölt.

Grasteinn fick ju 9,0 för rygg och kors var det va? eller var det hals manke bog?

han har extemt fin exteriör med fin resning. han är nåt mitt emellan den moderna smäckrare typen med långa ben och kortare kropp + resning och den mer hållbara robusta typen, väldigt starka fina ben.
om du vill kan jag skicka dig lite "privata" bilder jag tagit på honom.

nej färgen blir spännande att se kanske blir fölet brunt eller någon annan färg, "risken" är nog väldigt stor att han ger tecken iallfall.
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

här kommer lite bilder på mitt föl:
16905867.jpg
mitt föl 3 dagar gammal(det är då man på ett ungefär kan se hur deras exteriör som vuxna kommer se ut sen växer de ju så ojämnt ofast)

17586611.jpg
jag tycker han har väldigt raka fina ben.

17592787.jpg
tölt

denna bilden har jag tagit,
mitt lilla smutsiga föl får träffa sin pappa för första gången:love:
17694981.jpg


forts,,,
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

mitt föl, alla fölen efter Grastenn likaså han själv har mycket utrycksfulla ögon:love:
18185704.jpg


Grasteinn själv
17694979.jpg
:love:


detta är Grasteinns pappa Oskarstein
17923869.jpg



Grastainn är ju inte överbyggd heller, vilket de flesta islandshästar är, han är t.o.m 6cm högre i manken än korset.
och han är lika lång som han är hög=kvadratisk=den mer moderna typen.
alla dessa uppgifter har jag hittat på hans hemsida, kika in där.
http://hem.passagen.se/manketorp/

kan ju tillägga att jag VET att Grasteinns ägare är mkt bra och ni kommer garanterat kunna vara lugna att hon tar väl hand om ert sto när/om hon är där för betäckning.

vart bor ni får ni långt att köra? vart kommer Veigar stå i år?

kan skicka mer bilder om du är intresserad.
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Kul med en Grasteinn tråd :idea: :)

Kollade på hemsidan och såg två föl som bara var :love: :love: :love:
(Dom måste jag visa för min mamma :angel:)

Men i alla fall. Han verkar ju vara en bra hingst. (Och fina färger ;))

Ledsen om någon redan skrivit men jag tänkte på om han ger långbenta avkommor? Har Grasteinn (och hans avkommor) lätt för alla gångarter? Rör dom sej bra?
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Gullan du har fått ett pm av mig ;)

Jag skulle gärna se fler bilder på Grásteinn :) om det går bra.

ska maila dig igen min dator är så seg med att skicka bilder bara:crazy:

jag kan ju visa några till som jag har på just Grasteinn(som jag själv tagit)

näe....nu funkar det inte att länka från pixbox, nån mer med samma problem???:crazy: typiskt.
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Kul med en Grasteinn tråd :idea: :)
........?

jaså vilka föl gillade du?
tyckte din mamma om dem:d

långbenta!? han ger troligen kvadratiska hästar, alltså att de är ungefär lika långa i kroppen som de har långa ben=ger intrycket av att ha längre ben och mer kort kompakt kropp.

men vi får se ännu har hans avkommor inte hunnit bli så gamla men jag undrar just den avkomman som nu troligen står på island, den måste ju ha blitt inriden ju.

undra hur den ser ut.

ja vad jag vet har Grasteinn lätt för alla gångarter han har mycket steg och rörelser i början hade han lite svårt att hålla reda på benen eftersom steget var så stort men nu när han är mer tränad så tror jag han kommer kunna visa sitt rätta jag:love:
vad jag vet så är tölten Grasteinns allra bästa/lättaste gångart:love:

och det märks tydligen på hans avkommor, alla töltar runt som galningar hihi.
här är min tex(hm visade kanske denna bilden haha men ni får se den igen, nu funkar pixbox förresten, konstigt)

forts...
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

17592787.jpg

alla fölen som jag tittade på och provred deras mammor, valde tölten framför de andra gångarterna, men de visade de övriga gångarterna med.

måste bara visa denna bilden igen, fattar inte hur han kan va så söt smälter varje gång ja ser den,
Grasteinn ger verkligen helt underbart söta fina föl:love:
18185704.jpg



just det ni som inte tittat på hemsidan så är Grasteinn spattröntgad nu för typ 4 veckor sedan så det känns underbart att han blev ua.

17347186.jpg
snyggingen i vinterskrud.

17347185.jpg


fortss
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

18052236.jpg
här är han i stallgången, färgen på hans svans är ju bara:love: OBS på bilderna jag tagit är han inte i kondis utan står på vila ifall ni undrar över lillmagen som tittar fram;)
men han verkar iaf vara otroligt snäll och ingen stressad hingst som springer fram och tillbaka i hagen dagarna i ända.
då hade han garanterat varit smalare.
han gick utan skor när jag tittade på honom och han klarade det jättebra fina hovar.

måste visa denna.
Grasteins pappa, oskarstein han går inte av för hackor(Oskarstein är efter Oskar som är eter Otur)
17923871.jpg
ryttare och ägare Åsa Nevander.


kolla in hemsidan, klicka in på Grasteinn och dra neråt så finns det massa vackra bilder på skönheten.

ja har nog lite fler men ni får titta och njuta av dessa så länge

hittade en skitsöt bild till hihi.

17694982.jpg
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

dina bilder är bara så underbara, håll ögon och öron öppna i år med för nya fina bilder:)
skall köpa fina av dig och hänga på väggen:)
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Jag är språkpolis, så jag märker ord: Visst heter väl hans far Óskasteinn?

Ska jag vara ärlig tycker jag att Grásteinn är finare än sin pappa, iaf på bild. Nu har jag ju inte sett ngn av dem live, men det är det intrycket jag får iaf.
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Jag är språkpolis, så jag märker ord: Visst heter väl hans far Óskasteinn?
Jo, han heter så, utan r
Ska jag vara ärlig tycker jag att Grásteinn är finare än sin pappa, iaf på bild. Nu har jag ju inte sett ngn av dem live, men det är det intrycket jag får iaf.

Jo, jag har nog också mer öga för Grásteinn än Óskasteinn, även om jag kan tycka att mycket avel på Grásteinn pågår pga hans färg, som är väldigt fin, snarare än gångarterna.
 
Sv: Avkommor efter GRÁSTEINN FRÁ GRAFARKOTI

Jag har ingen efarenhet av hans avkommor, men jag kan dela med mig av några bilder jag har på honom. Bilderna är från sommaren 2005:

18463930.jpg


18463933.jpg


18463935.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 323
Senast: nexxa
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 858
Senast: Valle
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 390
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 314
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp