Avkriminalisera bruket av narkotika

det dör ca 900 personer per år i Sverige pga droger.

det dör ca 2 000 personer per år i Sverige pga alkohol. Vilket är lagligt

Det dör ca 12 000 personer per år i Sverige pga tobak. Vilket är lagligt.

Mönstret verkar vara att lagligt = fler som använder = fler som dör.

Även om det i dagsläget kan vara svårt att skaffa hjälp tror jag defentivit inte att legalisering är rätt väg att gå.
 
det dör ca 900 personer per år i Sverige pga droger.

det dör ca 2 000 personer per år i Sverige pga alkohol. Vilket är lagligt

Det dör ca 12 000 personer per år i Sverige pga tobak. Vilket är lagligt.

Mönstret verkar vara att lagligt = fler som använder = fler som dör.

Även om det i dagsläget kan vara svårt att skaffa hjälp tror jag defentivit inte att legalisering är rätt väg att gå.
Går inte riktigt att jämföra dessa rakt igenom.
Vi har idag en minskning av alkohol -bruk bland unga. Vilket är bra såklart.

Vi har idag Europas högsta dödlighet av narkotika. Vi har långt tuffare narkotikalagar än många andra länder. Ändå funkar det inte och många dör helt i onödan.
 
Jag har ingen lätt underbyggd åsikt, men det är ändå tänkvärt att ett land som Portugal som legaliserat droger, har både färre dödsfall och mindre kriminalitet (förutom den som kommer av omdefinitionen då). Legalisering gör att det inte längre går att finansiera organiserad brottslighet genom drogförsäljning.

Mer repression är inte alltid bra. Samtidigt som det även finns en mängd svårhanterade aspekter av en legalisering.

Portugal hade med en lika stor befolkning som Sverige, 60 döda i droger medan Sverige hade 661 (2015).

Skillnaden handlar mer om hur man betraktar den som missbrukar, som kriminell som ska förbjudas eller människa i behov av hjälp.
 
Finns det några jämförande studier, till exempel mellan olika länder, som visar att det är så?
EU har en drogbyrå EMCDDA där man
kan se land för land om användandet.

Sedan säger det sig själv att det är något som inte funkar här. Att prio borde vara att förebygga och få folk friska snarare än att straffa och så är man på ruta ett igen
 
Betydligt mer och tidigare resurser kan frisättas för att få bukt med missbruket. Många vågar idag av olika anledningar inte heller söka hjälp innan det är försent.
Och den främsta eller en stor anledning till att inte söka hjälp är att åka fast för att man använt narkotika? Jag tvivlar på det ärligt talat.

Sen kanske det finns anledning att avkriminalisera användandet av narkotika ändå, jag vet inte riktigt vad jag tycker, men man måste utgå från den totala bilden och väga för och nackdelar och inte en aspekt.
 
Jag kan tänka mig att överväga avkriminalisering för "eget bruk"-mängd, dvs det blir inget straff utöver förverkande av drogen. Sedan anser jag att vi måste satsa mer resurser på tex sprutbyte och missbrukares generella hälsostatus (både fysiskt, psykiskt och socialt). Jag inbillar mig att en förbättrad hälsa rent allmänt gör det lättare att ta sig ur ett missbruk.

Men jag tror absolut inte på att göra droger legala.
 
Fast det är ju inte bruket i sig som är olagligt, utan innehavet. Brukar då vara när det är mer än för eget bruk...
 
EU har en drogbyrå EMCDDA där man
kan se land för land om användandet.

Sedan säger det sig själv att det är något som inte funkar här. Att prio borde vara att förebygga och få folk friska snarare än att straffa och så är man på ruta ett igen

Det var inte riktigt det jag menade, statistik är väl hyfsat lätt att hitta. Jag menade vetenskapliga, publicerade studier som visar på att en avkriminalisering av narkotikabruk minskar antalet drogrelaterade dödsfall. Allra mest intressant hade det ju självklart varit om något land genomfört just en sådan avkriminalisering och man därmed kunnat studera effekterna av det. Vet du om det gjorts i något land i någorlunda närtid?
 
Det var inte riktigt det jag menade, statistik är väl hyfsat lätt att hitta. Jag menade vetenskapliga, publicerade studier som visar på att en avkriminalisering av narkotikabruk minskar antalet drogrelaterade dödsfall. Allra mest intressant hade det ju självklart varit om något land genomfört just en sådan avkriminalisering och man därmed kunnat studera effekterna av det. Vet du om det gjorts i något land i någorlunda närtid?
Det vet jag faktiskt inte! Får kolla upp!
Tänker mest att våra lagar plus 30 år gamla inte riktigt gett den effekt politiken ville från början. Snarare har det gått åt helt fel håll
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
453
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 920
Senast: Hazel
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 280
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp