Avla för allround?

Hästtokig123

Trådstartare
Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med ett gott psyke. Men är det bara dumt att inte avla för att främst få fram en elithäst? Jag vill såklart ta fram bästa möjliga, men tänker att prio är psyket och hållbarheten. Finns det en bra marknad för allround eller är det pengar i sjön? Hur tänker ni som avlar och säljer er avkomma? Kan ni leva på det eller är det för nöjes skull?
 
Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med ett gott psyke. Men är det bara dumt att inte avla för att främst få fram en elithäst? Jag vill såklart ta fram bästa möjliga, men tänker att prio är psyket och hållbarheten. Finns det en bra marknad för allround eller är det pengar i sjön? Hur tänker ni som avlar och säljer er avkomma? Kan ni leva på det eller är det för nöjes skull?
Vilken ras tänker du främst på?
 
Vilken ras tänker du främst på?
SWB tänkte jag. Och jag har inte möjlighet att köra igång i år, så jag håller på med research för att se hur jag ska lägga upp det så att jag inte ruinerar mig eller blir knäckt. Jag skulle så gärna starta en liten egen avelsverksamhet, men som sagt, det är ju en stor investering och risk och inget jag kan göra brådstörtat tänker jag. Så jag frågar er för att få höra hur det funkar där ute, i verkligeheten ;)
 
Med tanke på hur få elithästar det i slutändan blir trots att det finns massor med uppfödare som strävar efter det så finns det mao massvis med "allround" hästar redan, dvs hästarna som var tänkta att bli elit men som inte blev det. Nu syftar jag givetvis på halvblodsaveln/sporthästaveln.

Men rent generellt så tycker jag inte direkt att det finns några hål i marknaden för en viss typ av häst som det skulle löna sig att föda upp.
 
Om du vill avla för att det är roligt och vill vara hyfsat säker på att avkommorna går att sälja så känns allroundhästar väldigt rimligt. Vill du däremot tjäna pengar (iallafall inte gå back) så känns det tyvärr svårare
 
SWB tänkte jag. Och jag har inte möjlighet att köra igång i år, så jag håller på med research för att se hur jag ska lägga upp det så att jag inte ruinerar mig eller blir knäckt. Jag skulle så gärna starta en liten egen avelsverksamhet, men som sagt, det är ju en stor investering och risk och inget jag kan göra brådstörtat tänker jag. Så jag frågar er för att få höra hur det funkar där ute, i verkligeheten ;)
Med swb eller andra tävlingsvarmblod tror jag är omöjligt att ta fram trevliga allroundhästar och inte gå massa minus. Upplever att andra raser är lättare att inte gå lika mycket minus på och då mycket för att dom är lättare att sälja som yngre även till hobby medan ett tävlingsvarmblod behöver vara mer utbildad och äldre för att locka en som letar efter en trevlig allroundhäst.
 
Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med ett gott psyke. Men är det bara dumt att inte avla för att främst få fram en elithäst? Jag vill såklart ta fram bästa möjliga, men tänker att prio är psyket och hållbarheten. Finns det en bra marknad för allround eller är det pengar i sjön? Hur tänker ni som avlar och säljer er avkomma? Kan ni leva på det eller är det för nöjes skull?
Efterfrågan finns absolut men ingen vill betala. Det kostar lika mycket att ta fram en trevlig allroundhäst i princip (lite billigare hingstkostnad möjligtvis). De flesta hästar når inte eliten och vill du ”sponsra” aveln med att ta fram allroundhästar så gör det men du ska nog inte förvänta dig att gå plus.
 
Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med ett gott psyke. Men är det bara dumt att inte avla för att främst få fram en elithäst? Jag vill såklart ta fram bästa möjliga, men tänker att prio är psyket och hållbarheten. Finns det en bra marknad för allround eller är det pengar i sjön? Hur tänker ni som avlar och säljer er avkomma? Kan ni leva på det eller är det för nöjes skull?
Marknaden är enorm men de flesta vill inte köpa en snäll allroundhäst förrän den är i all a fall fyra år och riden så mycket som är lämpligt för sin ålder. Kan du inte själv rida in och utbilda, samt har möjlighet att ha mycket billig hästhållning (du kanske är utbildad veterinär, har stor egen gård och kan ta eget vallfoder till exempel) så kostar det mellan 250" och 400" att ta fram och utbilda dem t.o.m. 4 år, den lägre skalan eller kanske lite mindre om man kan skala av stora kostnader som utbildning, inköp av foder och veterinärräkningar, och den högre skalan om man måste köpa allt samt har en häst som inte är 100% kärnfrisk och aldrig får några merkostnader.
Det finns de som kan köpa en snäll allroundhäst för de pengarna men de flesta vill betala max 150 000. Om det är värt det att fösa upp sådana hästar ändå får väl var och en svara för själv, kanske vill man bara ha "äran" att sätta hästar till världen och struntar i vad det kostar och vilka pengar man riskerar (alla överlever ju inte och blir säljbara). De flesta i SWB föder ju bara upp enstaka häst till sig själv eller säljer som föl. På fölen får du inte tillbaka pengarna på en vanlig allroundhäst heller om den tillverkats på semin med alla de kostnader det innebär, men du skär dina kostnader snabbt genom att sälja med bara 10"-40" kronor back. De som föder upp regelbundet satsar i regel mot sport med förhoppning om att i alla fall få fram någon häst ibland som betalar vad de kostade att tillverka. Enda sättet att kunna gå runt med avel är att ha stooooora ägor och att föda upp MÅNGA hästar varje år med elitfokus, så att de riktigt bra kan bära kostnaderna för de som inte håller måttet, samt att de jag vet de få som lever på sin avel gör en hel del dealar för att kunna utbilda och sälja hästarna till de pengar de är värda som fina sporthästar.
 
Intressanta svar! Tack! Jag känner en viss cynism, vilket känns ganska tråkigt, men som jag förstår kommer från verkliga erfarenheter. Min tanke med avel av hästar är ju för att jag älskar hästar och tycker det vore roligt. Men som jag förstår nu så finns det inget att hämta rent ekonomiskt. Vilket är bra att veta och ha med sig. Så det blir nog mer att jag kanske tar ett föl på någon framtida häst som jag tycker mycket om och som är frisk och fin.
 
Bättre att hålla på med hundavel, skulle jag säga.
Om man nu nödvändigtvis vill sälja djur.

Annars kan man köpa billiga prylar och sälja dyrare. Tror det är mer lukrativ handel och utan större risk.
Din kommentar är lite sur, tråkig stil. Du kan väl själv sälja prylar. Jag blir ganska ledsen av din kommentar.
 
Intressanta svar! Tack! Jag känner en viss cynism, vilket känns ganska tråkigt, men som jag förstår kommer från verkliga erfarenheter. Min tanke med avel av hästar är ju för att jag älskar hästar och tycker det vore roligt. Men som jag förstår nu så finns det inget att hämta rent ekonomiskt. Vilket är bra att veta och ha med sig. Så det blir nog mer att jag kanske tar ett föl på någon framtida häst som jag tycker mycket om och som är frisk och fin.
Jag tänker att det är viktigt att vara realistisk eftersom du själv funderade över den ekonomiska biten. Kort och gott är svaret—inte en chans att just den biten går ihop. Men det är roligt att föda upp tycker jag, och jag gillar att hantera föl och unghästar. Det är något alldeles speciellt med att välja ut ett bra sto, gå på hingstvisningar och andsra tillställningar där hingstar deltar, matcha dem och se hur resultatet blir. Det är roligt när något man sålt får ett bra liv och den som köpte hästen är nöjd och skickar bilder och annat kul. Har man råd att betala de löpande kostnaderna så spelar det kanske inte någon roll med pengarna, om det ger dig glädje?
 
Din kommentar är lite sur, tråkig stil. Du kan väl själv sälja prylar. Jag blir ganska ledsen av din kommentar.
Förlåt. Jag ser nu när jag läser det, att det nog inte var så snällt.
Jag är ledsen att du tog illa upp, och kanske skrev jag det mest "för mig själv", trots allt.

Jag vill ju själv föda upp, för att det är så roligt, och föl är så underbara, men den krassa verkligheten för de allra flesta, är att det kostar mer än det smakar.

Jag har en bekant som tog ett mycket fint föl på ett fint och meriterat sto. Denna fölunge växte upp hos henne och höet var "gratis", eftersom de också hade bondgård.

Hästen såldes när den var tre år för ca 350'.

De flesta av oss skulle inte få den summan, och anledningen i detta fallet var att min bekant lade mycket pengar och tid på att visa hästen och matcha fram det bästa.

När jag tänker på det, så inser jag att jag inte skulle ha resurser att göra allt det det där. Bara att sälja en sådan dyr häst är ett stort ansvar.
 
Med swb eller andra tävlingsvarmblod tror jag är omöjligt att ta fram trevliga allroundhästar och inte gå massa minus. Upplever att andra raser är lättare att inte gå lika mycket minus på och då mycket för att dom är lättare att sälja som yngre även till hobby medan ett tävlingsvarmblod behöver vara mer utbildad och äldre för att locka en som letar efter en trevlig allroundhäst.
Vilka raser tänker du på?
 
Intressanta svar! Tack! Jag känner en viss cynism, vilket känns ganska tråkigt, men som jag förstår kommer från verkliga erfarenheter. Min tanke med avel av hästar är ju för att jag älskar hästar och tycker det vore roligt. Men som jag förstår nu så finns det inget att hämta rent ekonomiskt. Vilket är bra att veta och ha med sig. Så det blir nog mer att jag kanske tar ett föl på någon framtida häst som jag tycker mycket om och som är frisk och fin.
Men tycker du det är så pass roligt att du vill gå back för att ”sponsra” med hästar? Du ska ha en del ”tur” om du hittar en seriös köpare för ändamålet som vill betala så pass att du kan få tillbaka en liten slant iaf. Det är egentligen ett stort behov efter schyssta hästar. 🙂
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 263
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp