Avla med klon?

H

Hast-hund

Nu har ju rätt många topphästar sin kloner, Quidam de Revel, E.T, Calvaro 5, Gem Twist, Chellano Z, Grande Dame.

Om klonerna blir lika framgångsrika som sina original återstår att se, än är det för "ungt och färskt" för att vi ska se dem på hoppbanorna.

Låt oss säga att "din" aktuella hingst haft en klon. Skulle du då kunna tänka dig att betäcka med klonen istället för originalhingsten?

Vad tänker ni om framtiden? Tror ni att det här kommer vara gynnsamt för aveln och ridsporten?

Själv anser jag att kloning är bra då man kan för vidare en gen som annars skulle försvinna när det gäller en valack tex.
Sen beror ju givetvis otroligt mycket på träning, miljö osv.

En annan fundering jag har är: Hur kommer det sig att klonen inte är en exakt kopia? Jag har alltid trott att en klon ser ut PRECIS som originalet. Men det stämmer ju inte teckenmässigt i alla fall. Kolla bara på Paris-Texas! :confused:
 
Sv: Avla med klon?

Ang tecken: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1055108

Vita tecken är till viss del slumpbaserade, därför får klonerna inte identiska tecken även om deras arvsanlag är samma.

MEN, jag har läst någonstans att det finns vissa väldigt små skillnader även i kloners DNA. Detta beror på mitikondriellt DNA, som överförs från stoet till fostret efter själva befruktningstillfället. Detta DNA får klonen alltså från sitt bärarsto. Hur det fungerar rent praktiskt vet jag dock inte riktigt.

Om jag skulle använda en klon i avel? Ja, jag tror det. Dock skulle jag nog vilja ta reda på mer om själva processen med att skapa dessa kloner innan jag tar ställning till om det är en industri jag vill stödja... Men sålänge djuren inte kommer till lidande ser jag det som en stor tillgång att kunna komma åt "förlorade" gener.
 
Sv: Avla med klon?

Jag har hört (och det behöver inte vara sant) att ägaren ville stödja forskningen i stort.

F ö tror jag inte att kan skilja om man får Q de R sperma eller sperma från klonen, så i teorin så skulle nu de som betäcker med Q de R lika gärna ha fått semin från klonen.
 
Sv: Avla med klon?

Jag tycker det är bra att det "experimenteras" men för stunden låter jag nog andra göra det och känner mig inte mogen att betäcka med en klon!

Skulle det vara en "perfect" match med stoet och det var VÄLDIGT förmånliga villkor, kanske att man skulle prova, men troligtvis ej.

Visar det sig att en viss klon lämnar riktigt bra, är läget annorlunda, men skulle samtidigt vilja att det finns avkommor till kloner på minst 5-6 år och helst betydligt äldre så man vet att både klonerna och deras avkommor är lika hållbara/normala livet ut som icke kloner!

Appropå just Quidams klon läste jag någonstans att han, antagligen eftersom han fick växa upp utan leksällskap, blev smått odräglig och har för mig att han skadat sig själv och var hur som helst tvungen att tas bort! (försöker komma på vart jag läst det, för det var inte länge sen...kanske i Z-magazin..)
 
Sv: Avla med klon?

Hmm, eller var det i samband med ET jag läste detta? I vilket fall så borde ju ET definitivt få från bärarstot. Sen hur många millidelar det är av hela arvsmassan vet jag inte...

Fast när jag googlade lite snabbt nu så verkar det som att det följde med äggcellen... Hm, jag tar tillbaka det där, kan vara jag som blandat ihop något.
 
Sv: Avla med klon?

Vad Jag har hört så påverkas INTE fostret alls av fostermodern, hon kunde lika gärna varit en kolsvart frieser. Paris-Texas fostermamma (Quidams klons mamma) var ett Quartersto, labbet valde ut just den modern för att modern var en bra mor och dessutom tar man hänsyn till storleken på modern, måste vara i samma storlek, väljer man tex shire så blir fölet överviktigt och får för kraftig mjölk.
Men annars ska det inte spela någon roll.

Först blev jag lite fundersam, TÄNK om miljardfölet vart utbytt?? ;) Fast då måste ET's klon också vara utbytt.... Hmm...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla med klon?

Följdfråga: Varför klonade man Quidam de Revel?

Ägaren blev uppringd från labbet som lanserade det här projektet, projektet mål är (förutom forskning) att agera "genbank", bevara gener/celler från bortgångna/levande hästar för att sedan ägaren ska kunna klona upp en kopia när ägaren känner för det.
SAMT att underlätta aveln i stort, dvs kunna avla på en valack, eller att en hingst kan dubbla upp sina siffror i aveln samt vara tillgänglig över hela världen.
 
Sv: Avla med klon?

*lite trådkap med en fråga*

varför vill man "göra" hingst av en valack ? det finns väll en anledning till att man har kastrerat hästen frånbörjan.
jag skulle inte betäcka med en klon om det inte var så att hingsten är död och det inte finns mer fryst, och att jag har använt hingsten innan så jag vet att kombinationen av sto + hingst blir bra (alltså en miljonhäst som tävlar på topp nivå) så att det blir ett helsyskon.
annars nej, inte ens om jag får betalt för det !
 
Sv: Avla med klon?

För att den ska fungera bättre som tävlingshäst? För att ägare/uppfödare inte har möjlighet att hålla hingst? För att den utvecklats sent?
 
Sv: Avla med klon?

funkar hingsten inte som tälvligshäst med kulor ska den inte avls på !
kan man inte hålla hingst och det verkligen är en topp hingst så säljer man, annars är den inte tillräckligt bra.
vill man avla på något som utvecklas sent och föra dom generna vidare ? nej det är den ingen som vill.
 
Sv: Avla med klon?

Om hästen fungerar alldeleds utmärkt som valack ser jag inget hinder i att man använder den i avel för att producera just tävlingshästar, som man kan ta bort kulorna på.

I teorin kanske, vissa är öht inte intresserade av få fram avelshingstar utan just tävlingshästar och då finns de inget som hindrar dem från att kastrera eftersom det är betydligt lättare.

Jag ser inga problem med att hästarna utvecklas sent. Det finns ett liv även efter årgångschampionat...
 
Sv: Avla med klon?

Många kasteras ju på ren rutin nästan.

Vi kan ta som ex distanshästen pieraz (stavning?) som var den första hästen att klonas, var valack. Han har vunnit 2 st VM, och det är en otroligt stor prestation, de flesta hästarna slits så pass mkt att man aldrig kommer upp i en sådan stor prestation igen.

Varför skulle man då inte prova att försöka avla bra distanshästar på hans klon?
Nu har ju dock waho (World arab horse organisation) satt lite käppar i hjulet för de som vill avla renrasiga araber... Man får nämligen inte avla på kloner...
 
Sv: Avla med klon?

*lite trådkap med en fråga*

varför vill man "göra" hingst av en valack ? det finns väll en anledning till att man har kastrerat hästen från början.

Alla som avlar har inte som mål att få fram godkända hingstar utan kanske hellre producerar tävlingshästar som är mer lättsålda som valacker. Alla valacker är ju liksom inte avelsvärderade och kasserade som avelshingstar utan har oftast inte ens visats.
Skulle vi inte velat kunna avla på Milton exempelvis?
 
Sv: Avla med klon?

Långt ifrån alla toppryttare har egen hingststation, utan köper in hästar man tror har potential, bra hoppteknik osv.
Sen är det den sportsliga prestationen på fölen man vill åt, inte "aveln" i sig (tror jag).
 
Sv: Avla med klon?

KL

Tänk ett hönsägg:idea: ett ägg, i gulan finns "vanligt" DNA som "sätts ihop" med DNA från spermien. I äggvitan finns mitokondrieDNAt, dvs, i ET är hela ägget från rätt sto, således rätt mitokondrieDNA. I en klon, tar man bort "vanligt" DNA ur ägg-gulan, stoppar in DNAt från den som ska klonas, och i vitan finns kvar mitokondrieDNA från den som donerat sitt ägg. Hajjar ni?:D
 
Sv: Avla med klon?

Haha! Det är lite så jag föreställde mig kloning jag med, ungefär ;)

OT
Läste nu att man "inom en snar framtid" kanske kommer klona fram den första människan.
 
Sv: Avla med klon?

...Och det är därför jag egentligen INTE gillar kloning...:crazy:

Känns inte så bra när man börjar experimentera med människor...:cool:

Visst kunde det vara bra för människan som "ras" med tex en Einstain II men jag ser VÄLDIGT många fler faror än fördelar om man börjar experimentera på människor!!!
 
Sv: Avla med klon?

Jag vet inte om jag ser tjusningen om vi har 12 Butterfly Flips i samma klass på en tävling heller...
Fast oandra sidan tror jag inte att det blir så mkt bättre än en vanlig avkomma som är avlad på bra föräldrar heller :) Det beror ju på så mkt...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det har gått över 20 år sedan den första klonade hästen såg dagens ljus. Då var det en sensation, men nu används tekniken lite nu och då...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Lingon
·
Avel Jag kom att tänka på det där med avel med klonade hästar. T.ex. så finns det om jag minns rätt två Gem Twist (Gemini och ??) kloner som...
Svar
10
· Visningar
2 664
R
Avel Apropå att Zangerheide precis tagit hem fem nya föl som är klonade http://www.tidningenridsport.se/img/2009/7/31/183267.gif...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp