Avla på 16årigt sto

Thepa2002

Trådstartare
Har ett 16-årigt hoppsto jag gärna skulle vilja avla på i vår (då kommer hon vara 17 år).

Hon har haft ett föl tidigare vid 4-års ålder utan några problem alls! Någon som har tidigare erfarenhet av att avla på en så pass ”gammal” häst? Är det riskfritt? (så riskfri en dräktighet kan vara då alltså)

Någon som gjort detta? Blev era dräktiga etc?

Mvh
 
Är hon frisk ser jag inga hinder. Mitt eget sto fick föl som 16, 18, 20 och 21 år. Tog sig lätt, hade okomplicerade dräktigheter och fölningar, bra med mjölk och var en bra mamma.

Efter den sista förlningen gick svullnaden i hennes ben inte tillbaka lika snabbt som vid de tidigare dräktigheterna, så jag bestämde att det inte skulle bli några fler föl då jag var rädd om hennes hälsa.
 
Jag har ett SWB-sto som fick betäcktes första gången som 16-åring. Jag trodde hon skulle ha svårt att bli dräktig och därför blev det semin med en hingst som stod på samma plats. Hon tog sig på första semineringen, men krävdes sköljning efter semineringen. Livmodern reagerade på sperman. Fölning och så gick bra, men hon hade svårt att få igång mjölkproduktionen. Det vet man ju inte om det var åldern, eller om hon varit sådan i alla fall som förstagångsmamma. Det blev bra till slut, och fölungen är vuxen nu. Tyvärr har jag inte haft någon möjlighet att ta fler föl, hade gärna försökt egentligen då hennes föl blivit en trevlig häst.
Generellt tror jag att det svåraste är att få stoet dräktigt när det är äldre, resten har den ju redan gjort en gång.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Elvasaga
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 990
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 952
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp