Avla på aggresiv hund?

J

jappisen

Vad tycker ni om att avla på en hund som är aggresiv mot andra hundar.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Enkla, korta svaret - nej.

Det långa svaret går i sammandrag ut på att det beror på hur/var/när och varför hunden är aggresiv mot andra hundar, och vad den har för egenskaper som skulle gynna aveln i övrigt.

T ex en hund som pga en yttre händelse blivit osäker och aggressiv mot andra hundar, och som följer 'språkskalan' samt har enastående, unika egenskaper som verkligen skulle gynna och lyfta aveln av aktuell ras, där skulle jag kunna tänka mig det.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Húnden jag tänker på har bitit flera andra hundar mycketa llvarligt utan förvarning och untan att den andra hunden gjort något. Är riktgt dominat och har inget bra beteende att avla på tycker jag. Hörde att de funderar på att avla på denna hund.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Nope, no way! Oönskat beteende ska inte avlas på och ska man hårddra ska inte hundar som inte kan vara ensamma, hundar som inte apporterar om de är apportörer, simmar trots att de borde osv inte heller avlas på. Därför avlar jag inte på min hund.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Húnden jag tänker på har bitit flera andra hundar mycketa llvarligt utan förvarning och untan att den andra hunden gjort något. Är riktgt dominat och har inget bra beteende att avla på tycker jag. Hörde att de funderar på att avla på denna hund.

Då är det tveklöst nej.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Precis vad jag tycker. Tycker det är helt idiotiskt att ens fundera på det. Denna hund har absolut inget bra psyke.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Precis jag håller med. Det är så många som avlar på sina hundar bara för att de är sååå söta osv.:crazy:
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Det är ju svårt att veta om hunden är genetiskt hundaggressiv eller om det är ett ägarproblem.

Sen finns det alltid hundar som är sämre på hundspråk, jag hade inte velat haft en tik som är sådan mot valparna iallafall.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Precis men eftersom man inte vet det så tycker jag inet det ens är värt att försöka avla för att se vad resultatet blir. Finns tillräckligt många "bra" hundar att avla på. Jag skulle personligena ldrig köpa en valp om jag vet att föräldrarna är aggresiva
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Det beror helt på vad för typ av aggressivitet. Jag kräver inte att någon hund ska gå ihop med alla hundar, frågan är ju VARFÖR hunden är ilsk mot andra hundar. Är den könsbundet aggressiv? I vilken grad? Allt beror på vad/hur/varför. Hunden i exemplet hade jag dock inte avlat på, nej.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Precis men eftersom man inte vet det så tycker jag inet det ens är värt att försöka avla för att se vad resultatet blir. Finns tillräckligt många "bra" hundar att avla på. Jag skulle personligena ldrig köpa en valp om jag vet att föräldrarna är aggresiva

Ingen av min tiks föräldrar är speciellt glad i andra hundar. Dom är uppstyrda och fungerar, men hade någon annan haft dom så hade dom kanske varit så som du säger; aggressiva.

Jag skiter faktiskt lite i om hunden är aggressiv eller inte. Men om tiken ska ligga i valplådan och bete sig illa mot flockens andra hundar hade jag nog reagerat som sagt.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

nej det tycker jag inte. Finns ingen mening med att avla på en hund med de problemen. Finns ingen anledning att avla på hundar som inte är 100 %iga... gäller även mentalt.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

För mej är "aggression" - som företeelse - i sej ABSOLUT INTE per automatik diskvalificerande för avel!

"Oprovocerad" aggression finns dock i stort sett inte i min värld! Det finns alltid NÅGOT som utlöser en hunds reaktion!

Viktigare är följande:
* Hur ser hundens närmaste släkt ut? Vad visar en sammanställning av deras MH:n/Korningar?
* Hur såg den aktuella hundens MH/Korning ut?
* Vilka andra för-/nackdelar har den?
* Hur är hundens hälsa? Hur är hundens släkts hälsa?
* Vilka styrkot har hunden? Vilka svaggheter har hunden?
Osv osv.

Avel handlar ju om så mycket mer än den enskilda individen!

/Ulga
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

För mej är "aggression" - som företeelse - i sej ABSOLUT INTE per automatik diskvalificerande för avel!

"Oprovocerad" aggression finns dock i stort sett inte i min värld! Det finns alltid NÅGOT som utlöser en hunds reaktion!

Viktigare är följande:
* Hur ser hundens närmaste släkt ut? Vad visar en sammanställning av deras MH:n/Korningar?
* Hur såg den aktuella hundens MH/Korning ut?
* Vilka andra för-/nackdelar har den?
* Hur är hundens hälsa? Hur är hundens släkts hälsa?
* Vilka styrkot har hunden? Vilka svaggheter har hunden?
Osv osv.

Avel handlar ju om så mycket mer än den enskilda individen!

/Ulga

Sen får man väl också tänka på att de flesta hundar varken koras eller mh:as, tyvärr!
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Jag håller med om att man ska kolla på annat också. Vad som krävs för varje ras. Det är ju inet alla raser som mh testas och koras men man bör kolla upp alla sjukdomsbakgrunder och andra "krav" för den rasen. Denna hund jag tänker på har inte stamtavla. Det är en ras som jag absolut tycker måste mh testas innan avel. Jag tror inte föräldrarna är mh testade eller korade eftersom hunden inte är reggad i skk.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Med de fakta på hand så anser jag inte att hunden skall användas i avel!

Blandrashundar med taskig mentalitet (?) efter omeriterade (?) icke avelsutvärderade föräldrar skall inte användas avel OAVSETT om de är "aggressiva" eller ej!!

Att alla hundar inte mentaltestas/utvärderas är iof sant! Men OM man märker att man i sin avel av "sällskapshundar" börjar få avvikande mentalitet - mot rasstandarden - så borde väl ändå en viss "mentaltest" genomföras av avelsdjuren? Eller?

/Ulga
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Dominanta hundar brukar sällan bita utan förvarning. Den hund du beskriver klassar jag som ICKE dominant, snarare har den en rädsleaggression och detta är absolut inte hormonbundet utan handlar om ett inlärt beteende.
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Eller så är den koko som ett resultat av dålig avel i kombination med okomplett uppväxt
 
Sv: Avla på aggresiv hund?

Eller så är den koko som ett resultat av dålig avel i kombination med okomplett uppväxt

Jag tror snarare på detta. Den flög på min hund bakifrån utan att min hund ens han se den. Denna hund är minst 4 ggr så stor som min hund och min hund utgjorde inget hot för den så jag tror inte det beror på rädsla hos denna hund. Den har en otroligt hög svanshållning och går jämt och blåser upp sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
14 363
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 576
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 884
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp