Avla på albino!

Sv: Avla på albino!

Inte_Ung skrev:
De kan sitta nära den färgen i DNA-kedjan och därför komma med oftare tillsammans med en viss färg.

Som dalmatiner och deras anlag för dövhet? Det sa uppfödaren att det var den vita färgen som spökade (alltså indirekt).

Mvh

Tora
 
Sv: Avla på albino!

Nessan skrev:
Så vitt jag vet så finns inte albinoanlag över huvud tahet hos häst. Alla hästar är homozygot C, d.v.s. har alltid färg. Därmed kan inte gulanlag medföra någon form av dolt albinoanlag. Om det hade varit så att gult hade någon sorts mystisk albinogen, så är jag övertygad om att det åtminstonde skulle finnas ett exempel på en albinofärgad häst, men det gör det inte. Alltså är jag övertygad om att det var något annat som orsakade din fölunges "insomningar". Det finns ju många sjukdomar som kan komma med generna, men kanske inte nödvändigtvis är bundna till just den färgen.
Som sagt är jag ingen "färgexpert" och tänker inte ge mig in i några avancerade diskussioner om färgaanlag, jag har dock läst 20 p genetik, så den biten förstår jag hyfsat. Hur som helst så refererade jag till vad veterinärerna sa om albinoanlagen och att de är relaterade till gulanlagen. Veterinärerna som obducerade på SVA hade kontakt med expertis i USA som hade forskat på sjukdomen, och de hade lyckats relatera det till albinoanlagen och de sa även att det fanns en relation mellan albinoanlag och gulanlag, alltså inte mitt eget påstående. De sa att insomningarna högst sannolikt berodde på dubbla albinoanlag som låg bakom gulanlagen eftersom de andra fallen de haft också var på hästar som hade det.
 
Sv: Avla på albino!

Inte_Ung skrev:
Färg är svårt då allt inte alltid är vad det ser ut att vara.
Vad är det här för färg?
4VindSide053.jpg

Den ser ut som en flaxfux.
 
Senast ändrad:
Sv: Avla på albino!

Inte_Ung skrev:
Dessa fuxar i stammen kan ju också ha varit gulsvarta och feltypade i färgen.
Eller något annat liknande.

Färg är svårt då allt inte alltid är vad det ser ut att vara.
Vad är det här för färg?
4VindSide053.jpg

En skäck! :idea:
Jag ser ju klart och tydligt den vita fläcken!
(vad kan döljas på andra sidan kusen?);)
 
Sv: Avla på albino!

Jag tror att den är frysmärkt.
Men det var ju ett bra förslag annars.

Frågan som kommer då är ju vilken grundfärg som "skäcken" har?
 
Sv: Avla på albino!

Jo den gör ju det.
Men det är ingen flaxfux.
Om man tittar på de mörka benen och de tydliga ränderna på ena bakhoven, så vet man säkert att det är en silverbrun häst.
 
Sv: Avla på albino!

Verkar invecklat och svårt. År det någon som kan svara?
Ridponnyhingsten Jarno har en mörkbrun pappa en palomino mamma och är själv palomino medan ridponnyhingsten Magic Dancer har en palominopappa och en svart mamma och är själv svart.
Vilken av de här båda hingstarna bär på mest gulanlag?
 
Sv: Avla på albino!

Gulanlag syns om man har det, alltså är det bara den isabellfärgade hingsten om bär på gulanlag.
 
Sv: Avla på albino!

Intressant ! Har en kompis i Tyskland som var med om exakt samma sak. Fölet var brun, inte gulbrun, och hade bruna föräldrar. Inget gult från något håll i de närmaste 4 leden.Den fick också avlivas och efter obduktion hade den både hjärtfel och hjärnfel.Enligt veterinär hade fölet sömnsjuka, vilket kan drabba människor också. Bildas i fosterstadiet och kan komma från biverkning av föda eller medicinering, sas det. Vad vet man?
elle12 skrev:
Ja, du har redan fått lite olika svar här, så då kan väl jag också bidra med ett. Jag är ingen färgexpert, men för några år sedan betäcktes kompisen isabellfärgade sto med en hingst med gulanlag då hon tidigare lämnat ett antal isabeller med denna hingst. En isabell stod alltså högst på önskelistan. När fölet fötts sa vi alla grattis till isabellen, men på morgonen uppdagade vi att fölet var en cremello med blå ögon. Det var en fin och ovanlig färg för rasen det också, så vi var väldigt glada för det pigga och fina stofölet. Två veckor efter födseln märkte vi att fölet " somnade" konstigt, det var noll kontakt när man försökte väcka henne, annars var hon lika pigg som innan. Vi åkte in till djursjukhuset där de trodde vi var knäppa:"det är inget fel på denna stora fina fölunge" sa de. Vi tvingade dem dock att behålla hästarna där över natten, och de såg då dessa "insomningar" några gånger under kvällen. Efter två veckor "sov" fölet nästan hela tiden och fick avlivas. Efter en obduktion på SVA ringde de därifrån och sa till kompisen att det var ett mycket intressant fall (inte så jättekul för henne då ...) då det endast fanns fem fall tidigare av denna sjukdom upptäckt i USA. Hjärncellerna hade tillbakabildats i hjärnan så att synapsen slutade fungera och fölet somnade därför och var då helt borta. De kopplade detta till att det kunde bero på det dubbla gulanlaget som antagligen hade vardera ett albinoanlag i sig ( så sa veterinärerna iaf), de sa inte att cremello är albino, men de sa att cremello har albinoanlag i sig och de har isabell också, och att det inte är optimalt att betäcka hästar med dubbla albino- eller gulanlag med varandra då genetiska störningar uppträder i större frekvens hos den kombinationen jämfört med hela normalpopulationen. Som sagt stoet har flera friska isabellavkommor och en frisk cremellohingst som betäcker ston i USA, med fux ger han 100% isabeller, så han är populär där, men vi gör inte om försöket med två gulanlag igen.
 
Sv: Avla på albino!

tre hjärtan skrev:
Verkar invecklat och svårt. År det någon som kan svara?
Ridponnyhingsten Jarno har en mörkbrun pappa en palomino mamma och är själv palomino medan ridponnyhingsten Magic Dancer har en palominopappa och en svart mamma och är själv svart.
Vilken av de här båda hingstarna bär på mest gulanlag?
Båda kan ha det! Att isabellen (föredrar att använda svenska benämningarna) har det är vi överens om, men den svarta kan också ha det. Det är mycket svårare att se gulanlaget på gulsvarta hästar. Det kan man dock se, om de börjar lämna avfärgade avkommor mer icke avfärgarde ston.
Ingen av dom har mer eller mindre anlag. Antingen så ärver de "utspädningsanlaget" eller också inte.
Rätta mig någon, om jag har fel!
R
 
Sv: Avla på albino!

Om man läser islandshästwebbsidan. Adress kommer inte ihåg. Fanns i avels forum någonstans!?
Man påvisade starkt att svart färg kan dölja sitt gulanlag.
Så om en palominohingst med bara ett gulanlag betäcker ett brunt sto och avkomman blir brun (inte gulbrun) så bär detta sto inte på gulanlag?
Visst bär ponnyn väl på gulanlag även om han är svart om hans pappa är isabell?

via skrev:
Gulanlag syns om man har det, alltså är det bara den isabellfärgade hingsten om bär på gulanlag.
 
Sv: Avla på albino!

Vad menar du med avfärgade avkommor?
Ragnhild skrev:
Båda kan ha det! Att isabellen (föredrar att använda svenska benämningarna) har det är vi överens om, men den svarta kan också ha det. Det är mycket svårare att se gulanlaget på gulsvarta hästar. Det kan man dock se, om de börjar lämna avfärgade avkommor mer icke avfärgarde ston.
Ingen av dom har mer eller mindre anlag. Antingen så ärver de "utspädningsanlaget" eller också inte.
Rätta mig någon, om jag har fel!
R
 
Sv: Avla på albino!

Om någon av föräldrarna mamma eller pappa är isabeller så måste väl avkomman bära på anlaget?
Som sagt tidigare. Svart färg kan dölja gulanlag utan att synas. Rätta mig om jag har fel för i så fall har diverse utredningen i islandshästraser fel.
Intressant exempel ridponnyhingstarna:
Magic Dancer svartbrun Far:isabell mor:svartbrun
Jarno isabell (ljus fuxkropp, vit man o svans) Far:mörkbrun (helbror svart) Mor:isabell. Jarno har en ovanligt mörk isabellfärg. Likaså hans mamma som är apelkastad isabell.
Fortfarande fråga? Bär båda hingstarna på gulanlag?
via skrev:
Gulanlag syns om man har det, alltså är det bara den isabellfärgade hingsten om bär på gulanlag.
 
Sv: Avla på albino!

Är en avkomma efter en isabellhingst Svart så bär han INTE gulanlag.

Men då måste denna hingst vara Svart, inte GUL/Svart som han teoretiskt skulle kunna vara.

Det kan förekomma att hingstar som är Svarta och har en förälder som hade gulanlag, blir fel ID kontrollerade såsom Svarta när dom egentligen har ett gulanlag och skulle varit färgbestämda såsom Gulsvart.

Detta har i praktiken inträffat just i rasen ridponny, ridponny är en ras som det finns mycket gulanlag inom.

Av den anledningen ser vi i Tyska/Holländska ridponnyhärstamningar att dom alltid anger färgen på samtliga individer i härstamningen.

Har man ett sto med gulanlag och tänker betäcka med en Svart hingst som har en av föräldrarna som har gulanlag--varning !!!!

Bäst är att vänta åtminstonde på en fölomgång, låta den svarta hingsten betäcka och se vad det blir för färg på avkommorna. Skulle det visa sig att denna Svarta hingst hade gulanlag och betäckt ston som är fuxar, bruna osv--så lär resultatet bli att ca hälften bär gulanlag och blir då palomiino/gulbruna osv.

Är hingsten Svart, ja då kommer inte avkommorna att få dessa i ridponnyavel eftertraktade färger.

Saken är den att inom ridponny vill vi ha framförallt palomino ponny, jag vet inte om det är så populärt i Sverige men det är ivarjefall mycket populärt i Holland och Tyskland.

Men vi vill INTE ha dessa ponny med dubbla gulanlag som blir ofärgade skära vita och med blå ögon.

Lätt att hantera och en palominofärgad hingst borde vara synnerligen attraktiv, men hingsthållaren bör vara uppmärksam på stonas färg....inga ston med gulanlag eller sådana ston som har föräldrar med gulanlag och inte själva är HELT tydliga i sin färg (kanske fel färgidentifierade)
peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla på albino!

Saken är den att inom ridponny vill vi ha framförallt palomino ponny, jag vet inte om det är så populärt i Sverige men det är ivarjefall mycket populärt i Holland och Tyskland.

Men vi vill INTE ha dessa ponny med dubbla gulanlag som blir ofärgade skära vita och med blå ögon.

Vilka "vi"? Ett dubbelgult sto är ju guld värt, ploppar BARA ut isabeller (och gulbruna beroende på grundfärgen då) med fuxhingstar. Förstår inte riktigt tankegången... Dessutom är de inte ofärgade, de har pigment i olika hög grad.
 
Sv: Avla på albino!

tre hjärtan skrev:
Intressant ! Har en kompis i Tyskland som var med om exakt samma sak. Fölet var brun, inte gulbrun, och hade bruna föräldrar. Inget gult från något håll i de närmaste 4 leden.Den fick också avlivas och efter obduktion hade den både hjärtfel och hjärnfel.Enligt veterinär hade fölet sömnsjuka, vilket kan drabba människor också. Bildas i fosterstadiet och kan komma från biverkning av föda eller medicinering, sas det. Vad vet man?
Vad det någon annan sömnsjuka orsakas av parasiten trypanosomas och som sprids med tzetze flugan då eller? Det är den enda sömnsjuka jag känner till, men tzetze flugan finns bara i Afrika och drabbar där ca 500000 människor/ år. Den går på det centrala nervsystemet.

Hur som helst så hade det föl jag nämnde inte sömnsjuka. Jag vet att de hade ett latinskt namn på sjukdomen, men det var inte trypanosomas som sömnsjuka också heter.
 
Sv: Avla på albino!

Hej "Tre Hjärtan"!
Ursäkta mig, jag menar då en isabell, gulbrun eller gulsvart. Alltså en häst MED utspädningsanlaget.
R
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Ramona
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: Narcissa
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 041
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp