Avla på albino!

R

Rodde

Jag har ett sto här som är Blue eyed Cremello, är det det samma som albino, hon betäcks med en skimmel vad blir avkomman.
Nu har det i ridponny sverige brutit ut skräck mot att få Albino om man betäcker med en Isabelle.
Ni som kan tala om hur det går till att få en Albino och om Blue eyed cremello är albino
 
Sv: Avla på albino!

Vad jag har hört och lärt, så finns det inte albino hästar. En såkallad albino är antingen cremello eller perlino. En cremello är förresten också alltid blåögd, men du blandar kanske lite med namnet blåögd vit, som dom också kallas ;)

Färgen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med..
 
Sv: Avla på albino!

Man trodde förr att det var albino man fick, men "dubbelgult" är INTE albino! ANlaget är ett blekanlag som inte på något sätt har med albinism att göra! De dubbelgula HAR faktiskt färganlag om än bara lite. (har sett foto på en cremelloskäck och där var det tydliga gränser mellan de "färgade" och vita fälten...

BEC är alltså INTE en albino och albinism förekommer inte hos häst över huvud taget.
Däremot är det 50% chans att avkomman med en BEC+isabell blir en ny BEC. Och BEC+grundfärgat (bruns, svart, fux) ger garanterat en gul avkomma (gulbrun/gulsvart/isabell).
 
Sv: Avla på albino!

Rodde skrev:
Jag har ett sto här som är Blue eyed Cremello, är det det samma som albino, hon betäcks med en skimmel vad blir avkomman.
Nu har det i ridponny sverige brutit ut skräck mot att få Albino om man betäcker med en Isabelle.
Ni som kan tala om hur det går till att få en Albino och om Blue eyed cremello är albino

En BEC färgad häst som färgen också kallas har två gula anlag och det innebär att den bara kan få gula föl så om du betäcker med en skimmel så föds fölet med den grundfärg som skimmeln hade när den föddes fast med gulanlag så om skimmeln tex föddes brun så föds fölet gulbrunt och sedan kan fölet bli antingen skimmel född gulbrun eller förbli gulbrun men grundfärgen kan också nedärvas från cremellons sida.
Du får en BEC genom att para två hästar med gulanlag då är det 25%chans till BEC om det är en häst som blivit BEC och grundfärgen är gulbrun så heter det cremello och den är lite mörkare men om BEC sätter sig på Isabell kallas det perlino.
En BEC kallas av vissa för goldmakers eftersom de bara ger gula avkommor så betäcker man en annan fär g med BEC så blir de tex svart häst=gulsvaer fux=isabell brun=gulbrun mm
 
Sv: Avla på albino!

Rodde skrev:
Jag har ett sto här som är Blue eyed Cremello, är det det samma som albino, hon betäcks med en skimmel vad blir avkomman.
Nu har det i ridponny sverige brutit ut skräck mot att få Albino om man betäcker med en Isabelle.
Ni som kan tala om hur det går till att få en Albino och om Blue eyed cremello är albino
Vore stoet mitt skulle jag betäcka med fux och garanterat få en palominoavkomma, och skulle avråda från att använda palomino/isabell hingst på ett cremellosto. Ett bra cremellosto är guld värt då man alltid är garanterad palomino med fuxhingst. :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Avla på albino!

Hon är inte min, och hon betäcks med welsh inte ridponny! Intressant för någon sitter som avelsrådgivare och skrämmer folk från att betäcka med isabelle hingstar då dom får albino.....om stoet är är fux och har isabelle bakom sig!
Vad lite man vet.
 
Sv: Avla på albino!

Den avelsrådgivaren borde ta och uppdatera sig!!

Och vad fånigt att betäcka med skimmel om man ändå avlar på ett BEC-sto. Garanterad isabell med fux ju!
 
Sv: Avla på albino!

"Nu har det i ridponny sverige brutit ut skräck mot att få Albino om man betäcker med en Isabelle."

Ponnysar som den här går att framställa om de som äger avelsdjur som bär gulanlag inte förstår hur gulanlag ärva ner.
pegasus_louisa.jpg


Just den här ridponnyn är uppfödd på ett stuteri som under flera tiotal år bedrivit avel med ridponny som fört gulanlag.
Den gamla ägaren har framställt mängder med fina palomino, gulbruna, gulsvarta ponny och det har ALDRIG inträffat att "vita" ponnysar fötts.
Men för några år sedan dog grundaren till stuteriet och det tog inte lång tid innan HELVITA ponnysar föddes....

Det krävs kunskap av framförallt hingsthållare till hingstar som för gulanlag, en sådan hingst kan vara palomino (gulfärgad fux)-en sådan hingst kan vara gul-brun (gulfärgad brun häst) -en sådan hingst kan vara gul-svar (en svart häst som bär ett gulanlag men kan vara svår att identifiera, den svarta hästen har då alltid EN förälder som var palomino/Gulbrun/gulsvart).

Hingstar som bär ett gulanlag SKALL inte betäcka ston som bär ett gulanlag, risken är då att 25% (en av fyra avkommor) blir VIT.

peråke
 
Sv: Avla på albino!

peråke skrev:
Hingstar som bär ett gulanlag SKALL inte betäcka ston som bär ett gulanlag, risken är då att 25% (en av fyra avkommor) blir VIT.

peråke

Fel! Som andra redan förklarat ovan innebär inte dubbla gula anlag inte att hästen är albino utan cremello. Hästen har färganlag!!!

Albino SAKNAR färganlag
 
Sv: Avla på albino!

Finns ingen anledning att ha skräck mot cremello eller perlinos...utomlands gör de ju tvärtom-anser att det är guld värt att äga en cremello/perlino pga av vad de kan nedärva.
 
Sv: Avla på albino!

*KL* och en fråga som kanske inte direkt har med ursprungsinlägget att göra.

Om man har en dubbelgul (cremello/perlino/sotvit eller vad du nu vill kalla det) - inte kan man se vad den har för grundfärg under de dubbla gulanlagen, eller kan man det? Jag har alltid tänkt att det helt enkelt funkar så att en dubbelgul x svart = gulsvart, dubbelgul x brun = gulbrun osv, men skulle det inte kunna funka så att en dubbelgul x svart, faktiskt skulle kunna bli gulbrun OM den dubbelgula är brun i grunden - dvs bär på ett agoutianlag? Rörigt, men hoppas att ni förstår var jag vill komma :)
 
Sv: Avla på albino!

Ja från Holland har dom sagt att får vi Cremellos köper dom dem omedelbart folk står i kö för att köpa dem!
 
Sv: Avla på albino!

Den ponnyn ser ut som den Blue eyed Cremello ponnyn som är här, den är inte albino.
 
Sv: Avla på albino!

Ja du behöver inte ens så långt.Min bekant i Tyskland har köpt upp två cremellohingstar, samt ett cremellosto till sitt stuteri.
 
Sv: Avla på albino!

dee79 skrev:
Om man har en dubbelgul (cremello/perlino/sotvit eller vad du nu vill kalla det) - inte kan man se vad den har för grundfärg under de dubbla gulanlagen, eller kan man det? Jag har alltid tänkt att det helt enkelt funkar så att en dubbelgul x svart = gulsvart, dubbelgul x brun = gulbrun osv, men skulle det inte kunna funka så att en dubbelgul x svart, faktiskt skulle kunna bli gulbrun OM den dubbelgula är brun i grunden - dvs bär på ett agoutianlag? Rörigt, men hoppas att ni förstår var jag vill komma :)

En brun med dubbla anlag torde ha mörkare man än en fux med med dubbla anlag. Gul anlag bleker ljusa färger mer. Därav blir fux med ett gulanlag isabell, brun blir "bork" (Man och svans är ju svart och bleks mindre medan kroppen är brun och bleks lättare) och om det är en svart häst kan det ibland vara svårt att se om den bär på gulanlag eller inte efterom svart är svårt att bleka. Det borde vara så att man kan se vilken grundfärgen är trots dubbla anlag, eller?!:confused:
 
Sv: Avla på albino!

dee79 skrev:
*KL* och en fråga som kanske inte direkt har med ursprungsinlägget att göra.

Om man har en dubbelgul (cremello/perlino/sotvit eller vad du nu vill kalla det) - inte kan man se vad den har för grundfärg under de dubbla gulanlagen, eller kan man det? Jag har alltid tänkt att det helt enkelt funkar så att en dubbelgul x svart = gulsvart, dubbelgul x brun = gulbrun osv, men skulle det inte kunna funka så att en dubbelgul x svart, faktiskt skulle kunna bli gulbrun OM den dubbelgula är brun i grunden - dvs bär på ett agoutianlag? Rörigt, men hoppas att ni förstår var jag vill komma :)

Om det finns ett skimmelanlag med i bilden är det helt omöjligt att se grundfärgen på den vuxna hästen, men annars har den gulvita cremefärgad till vit man och svans (tänk isabell!). Till skillnad mot de pärlvita/sotvita som kan ha en del svarta hårstrån i den mer gulaktiga manen/svansen.

För övrigt har de "dubbelgula" samma färganlag som alla andra hästar, och de nedärvs på precis samma sätt. Den pärlvita tex kan ha ett agouti/ett non-agoutianlag och ett fuxanlag. En sådan pärlvit ge gulbrun, isabell och gulsvart med hingst som har ett fuxanlag + ett non-agoutianlag. Hingsten kan alltså vara brun, svart eller fux.

För att säkert få gulbrun avkomma med brun hingst, krävs alltså att den pärlvita är homozygot på både A-lokus och E-lokus, dvs saknar anlag för fux och non-agouti (alternativt att hingsten gör det).

Förutsättningen för att alltid få isabell med fuxhingst är att stoet verkligen ÄR gulvitt (cremello). Blue-eyed Cream är endast ett "samlingsnamn" på gulanlagets homozygoter, och säger inget om övriga färganlag....


ge
 
Sv: Avla på albino!

Rodde skrev:
Hon är inte min, och hon betäcks med welsh inte ridponny! Intressant för någon sitter som avelsrådgivare och skrämmer folk från att betäcka med isabelle hingstar då dom får albino.....om stoet är är fux och har isabelle bakom sig!
Vad lite man vet.
nja, kanske ligger det lite sanning i vad avelsrådgivaren säger...I tidiga ridponnyaveln i sverige hade vi ju hingsten Kingsettle Tankah i avel som var palomino/isabell. Hans helbroder Kingsettle Mohur som var mkt populär i england, var fux, MEN MEN han gav palomino/isabell föl med flera fuxston, och han hade en son som hette Culverwood Sparkling Mosell som var cremello, denna hingst hade ett palominosto (6 generationer palominostam bakom) som mor. Alla experter sa att det var omöjligt att Kingsettle Mohur var far till denna cremellohingst, så Culverwood Sparkling Mosell blodtypades och hans härstamning var korrekt.
:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Avla på albino!

peråke skrev:
Hingstar som bär ett gulanlag SKALL inte betäcka ston som bär ett gulanlag, risken är då att 25% (en av fyra avkommor) blir VIT.
Jaha och vad gör det då?
Hoppar den sämre då eller?
De är ju vackra i alla fall.
 
Sv: Avla på albino!

Inte_Ung skrev:
Han var antagligen inte fux utan mörk palomino.
Det är svårt att se skillnaden på det.
Han var uppfödd och ägdes av ordföranden och grundaren av British Palomino Soc. så jag tror nog att hon om någon kunde se skillnad på en fux och en palomino, och jag har själv sett både honom och hans son Mosell , Mohur var *liver chestnut* kan väl översättas som leverfärgad fux med man och svans i samma färg.:banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 287
Senast: Narcissa
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 024
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp