Avla på bondkatter?

V

vickans80

Vad tycker ni? Ska man avla på vanliga bondkatter?
Jag är inte ute efter att starta en hysterisk debatt, utan är bara nyfiken på hur ni "kattmänniskor" tänker angående detta.
(Själv är jag bara en vanlig "huskattägare")
Inom hundvärlden är ju blandrasavel helt bannlyst, så jag undar om samma gäller inom kattvärlden...

Tacksam för svar.
 
Helt bannlyst. Lösspringande katter är alldeles för bra på avel själva för att vi människor ska behöva hjälpa till. Det finns alldeles för många bondkatter, därför måste alla bondkattägare ta sitt ansvar och kastrera.

mandalaki
 
Håller med om varenda ord :bow:

Och detta gäller inte bara "riktiga" huskatter utan alla oregistrerade katter, blandrasavel etc.

All avel, på alla husdjur, ska vara medveten och ha ett syfte och en målsättning!
 
Så du menar att en katt som inte kostar flera tusen är värdelös? :mad:
Där jag bor finns det knappast några raskatter men nästan alla har katt, vi har dock inte några problem med herrelösa katter för vi har som tradition att ta hand om våra djur.
Det finns naturligtvis katter som blir "över" men dessa avlivas så att de inte ska behöva gå en plågsam död till mötes.
Det är faktiskt möjligt att hålla koll på även vanliga bondkatter, man kan kastrera/sterilisera alt. använda p-piller även på dessa. Man kan ha ansvar även om man har bondkatt.
 
Har man hem till kattungarna så tycker
jag att det är okej.
 
Ursäkta mig, men nu blir jag rätt sur :mad: Var sa jag att huskatter är värdelösa??

Det är ju precis det jag sa, att man ska kastrera de katter som inte ska användas i avel...

Jag har själv två katter, en hittehusis som flyttade in en sommar, och en allra blåblodigaste aristokatt med många nollor på prislappen, tror du jag gör någon skillnad i omvårdnaden av dem?
 
Den som äger en honkatt och struntar i att kastrera denna, utan låter den få kull efter kull... kanske till och med måste avliva en del ungar för att bli av med dem - det tycker jag är extremt oansvarligt!
Men om jag har en trevlig hona och känner en trevlig hane, kan jag då ta en kull utan att klassas som dum i huvudet av kunniga kattmänniskor?
Om jag ser till att alla ungar kommer till bra hem såklart osv... :confused:

Inom hundvärlden finns ju helt andra aspekter, såsom mentalitet, rasrelaterade sjukdomar etc. Hundar är ju framavlade för specifika ändamål. Om du korsar en vallare med en apportör kan vem som helst förstå att hunden kan ha svårt att veta vad den ska göra :crazy:
 
Så du menar att en katt som inte kostar flera tusen är värdelös? :mad:

Du menade ju inte mig men jag svarar ändå :)!

Just för att bondkatterna INTE är värdelösa ska de hanteras precis som dyrbara raskatter. Och deras värde borde höjas ännu mer - genom kastrering så att man minskar deras antal.

En eloge till dig för bra huskatthållning, som du beskriver :bow:

mandalaki
 
Men om jag har en trevlig hona och känner en trevlig hane, kan jag då ta en kull utan att klassas som dum i huvudet av kunniga kattmänniskor?
Om jag ser till att alla ungar kommer till bra hem såklart osv... :confused:

Fast poängen är att det finns redan precis lika trevliga kattungar som dem du kommer att producera - och de finns i överflöd. Därför är det onödigt att ta fram flera trevliga ungar efter ens trevliga hona.

Som bondkattägare uppträder man bäst som ett föredöme genom att kastrera. Då kan man nämligen tjata hål i huvet på andra om varför det är viktigt ;)

mandalaki
 
Varför avla? Det anser jag är den första frågan man ska ställa sig. Inte varför inte...

Innan man väljer att skaffa ungar efter ett djur, oavsett art, ska man fundera på vad just det djuret har för egenskaper, och på vilket sätt det vore värdefullt att bevara dessa egenskaper för framtiden. Att man har två trevliga individer räcker helt enkelt inte.

Och ärfliga sjukdomar etc finns ju hos katter också, bara det att man inte ser den så tydligt hos huskatter, eftersom man inte brukar göra så nogrann uppföljning av avkommorna.

Och jag tycker INTE att argumenetet "alla vill inte ha dyra raskatter" är hållbart. Djur kostar. Punkt. Ingen klagar på att hundar och hästar kostar pengar, men katter vill man ha gratis...

(Som en parentes, för det var ju inte det tråden handlar om egentligen, så kan man få problem om man korsar två kattraser som inte passar bra ihop, tex skogkatt och perser. Har man otur får man en extremt tät, lång, tovande päls, eftersom de två pälstyperna inte på något sätt är lika)
 
NEJ!

Det finns tillräckligt många oönskade huskatter och blandraskatter här i världen. Hur många föds det inte för att på ena eller andra sättet dö i nästa sekund (med hjälp från mänsklig hand)

Nej! Ta hand om de oregistrerade katter som finns!!

Vi får ofta frågan om vi inte säljer en katt lite billigare, som det är nå't "fel" på. Nej, alla katter är sällskapskatter. Registrerade raskatter skaffar man för en speciell egenskaps skull, utseende eller temperament, Det finns ingen som kan inbilla mig att på en kull kattungar kan avla fram tex speciellt livliga katter!

En annan sak. Det är tydligen mer ok att avla fram en blandraskatt än en blandrashund: Jag jobbar på djurklinik och är den enda som håller på med kattavel och utställning. de flesta andra håller på med hundar. Jag kan knappt räkna gångerna som man har fått frågan om min avelshane kan para deras husishona! Det är ju samma sak som om jag skulle para min schäfertik med hennes championpudel!!! En del människor fattar helt enkelt bara inte.

Hoppas att ni förstår allt jag har skrivit, om någon blir arg på mig är det inte så jag menar...

Tolvis :mad::bump:
 
Jag ser inte varför raskatters egenskaper
skulle vara mer värda att bevara än en
bondkatt med önskade egenskaper.
Argumentet med att man inte ska avla på
bondkatter för att det finns så många redan
tycker jag skjuter sig själv eftersom ingen
då borde avla innan alla katter har ett hem.

Jag säger som någon ovan: Jag hoppas ingen blir
arg för jag förstår också att man som uppfödare
har andra åsikter.
 
Men poängen med raskatter är ju just att man särodlat och "isolerat" önskade egenskaper, för att få fram en ras där många individer har liknande egenskaper, som vid all rasavel.
När man parar två djur med ett "brokigt" förflutet är det inte alls säkert att de egenskaper som djuret har är de som går i arv till avkomman. Vilka egenskaper är det huskatter har som inte går att få i "riktig" avel?? För att nå ett mål med aveln måste man se i många generationer, man kan aldrig veta vad man får i nästa generation, och därför bör avel vara långsiktig och välplanerad. Jag tycker inte man kan kalla det välplanerat om man korsar djur för att just de egenskaperna man ser hos dem verkar bra.
 
Jag håller med om det du skriver.
Det finns många tusentals bondkatter som ingen vill ha eller bryr sej om så varför ska man se till att det blir fler oönskade av dem??
Då är det bättre att lägga ner tid och pengar på de katter som inte har det bra eller ens har ett hem.
Sen borde vi alla kattägare se till att höja "vanliga" bondkatters status och värde!!
Om man ska avla på dem lär det ju inte gå...
 
Jag säger som någon ovan: Jag hoppas ingen blir
arg för jag förstår också att man som uppfödare
har andra åsikter.

Jag är stenhårt emot bondkattavel men är inte uppfödare - eftersom jag har bondkatter . Det är inte för att de är bröder och kastrerade som jag inte parar dem ;).

mandalaki
 
Jag kan knappt räkna gångerna som man har fått frågan om min avelshane kan para deras husishona! Det är ju samma sak som om jag skulle para min schäfertik med hennes championpudel!!! En del människor fattar helt enkelt bara inte.

Är det verkligen samma sak...? Är de olika kattraserna lika säregna i temperament och anlag att de skulle kunna skapa en lika "förvirrad individ" som en tokigt framavlad blandrashund med klart olika rasegenskaper? (T.ex en golden/rottis/border collie/jack russel som faktiskt inte är omöjlig att hitta bland alla hemska annonser ute....)

Att korsning mellan olika hundraser känns mer tabu än mellan kattraser kan väl också bero på att hundar i allmänhet har fler rasbundna sjukdomar än katter?

Ber om ursäkt för sidospåret, men det var bara en tanke som slog mig när jag läste inlägget.

I övrigt håller jag med de allra flesta här, finns ingen anledning att "avla" på bondkatter. Enbart i Stockholm beräknas det finnas ca 20 000 hemlösa katter. Åk till nåt av stans alla katthem och köp en kattunge istället för att ta fram en ny kull.

Att hålla sin utekatt registrerad, IDmärkt och kastrerad/steriliserad/på p-piller tycker jag borde vara en självklarhet, men tyvärr inte... :mad:
 
Nä, mentalt är det inga större problem, men man kan få problem med tex päls. Som jag skrev tidigare, en konstig pälskombination kan ge en mycket lättovad päls, som dessutom är så tät att katten får problem med svamp.

Katter har också rasbundna sjukdomar, seriösa uppfödare testar sina katter om det finns några problem i rasen, och det tror jag inte man har koll på när det gäller huskatter.

Och jag väntar ivrigt på en lag som kräver registrering, ID-märkning och kastrering av utekatter. Det känns ändå som att det är på rätt väg när det krävs tillstånd för att ha fler än 10 katter :)
 
Med all blandrasavel är det ju så, att man kan antingen få rasernas alla goda egenskaper, men oftast får man alla dåliga egenskaper. Så också på katter. Varför skulle det vara helt ok att blandrasavla på katter bara för att de inte används till bruks? Varje kattras har sitt eget temperament. Ska man inte ta hänsyn till det?

Vad jag menade var att bara för Ole har fina öron och buskig svans, betyder inte att han blir en bra pappa till hennes husisbarn. Han är Maine coon och han ska endast användas i Maine coonavel. Av den anledningen att varje ras har ett långt förflutet och man vet vad som ligger bakom (ex om linjeavel, vad vet vi om våra huskatter?).

Jag drog pallelen för att det är min åsikt, Jag tycker att det är lika, fast att blandrashundarna i viss mån blir "värre". Varför främja för någon som helst blandrasavel? Både på hund och katt? Varför sätta fler till världen när det finns både oönskade katter och hundar (det sker ju faktiskt parningar som är "olyckor" också)

Med Vänliga Hälsningar

Tolvis :bump:
 
Visst, vet man vad man gör och har hem till katterna så är det ok. Eller om man vill ha kattungar efter just sin katt (viklet innebär att man måste vara beredd att ta hand om alla ungarna även när de inte är ungar!).
Om man bara vill ha kattungar "för att de är så söta" och för att de är "roligt med smått" är man helt ute och cyklar och måste skärpa till sig!
 
Var söker man det tillståndet???
känns som om det behövs snart......... :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 092
Senast: ako
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 890
Senast: Sel
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 065
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hage
  • Lättare foderstrupsförstoppning

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp