avla på en sjuk hund

sara_18

Trådstartare
måste bara berätta, jag har en tik på foder, på avtalet efter skk står det att överlåtaren har rätt till 2 kullar sen är hunden min. det lät ju bra tyckte ja, men nu har hon Demodex (ärftligt och VÄLDIGT allvarligt) vi ska tvinga ägaren att betala dyra sjukvården. men enligt skk ska avtalet fortsätta som vanligt och hon ska gå i avel och sprida Demodex vidare och ja kan inget göra. men vem skulle vilja köpa en valp som ev kan vara sjuk med en ganska allvarlig och dyr sjukdom? nu har ni hört min historia
 
Sv: avla på en sjuk hund

Frågan här blir väll, får man avla på en hund med en alvarlig sjukdom?
 
Sv: avla på en sjuk hund

Tvinga??

Vem står på försäkringen för hunden? Det är ju den i första hand som ska gå in och täcka och ni kan ju som fodervärd alltid lämna tillbaka hunden.
 
Sv: avla på en sjuk hund

jag själv står för försäkringen, men de vägrar att betala å säger att ägaren ska betala för det, nu har inte ja hunnit prata med ägaren men hon kommer självklart avla på henne, men hon kommer bli frisk efter sin medecin men hon har det i generna och föra det vidare. men ja skulle inte vilja lämna tillbaka henne för det är en super trevlig hund.
 
Sv: avla på en sjuk hund

sen kan ja också säga att ja pratat med skk och de säger att hon ska gå i avel enligt kontrakt.
 
Sv: avla på en sjuk hund

sen kan ja också säga att ja pratat med skk och de säger att hon ska gå i avel enligt kontrakt.

Ja men uppfödaren måste inte avla bara för att det står i kontraktet? Är hon det minsta seriös avstår hon från att göra det. Och ni har inte ens pratat med henne/honom om det än??
 
Sv: avla på en sjuk hund

det kan ja nog säga att de gör hon nog, ja själv tycker inte hon är så seriös, men dum som man är när man ser en söt liten valp å går med på det. men ja ska inte säga hundra om hon avlar på henne me känner ja henne rätt så avlar hon. då hon sålt kattungar som ha kattinfluensan.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Den som står på försäkringen är ju den som kan utnyttja försäkringen och det är den gången det ska vara. Du har ju i och med detta förbundit dig till att se till att hunden får den vård den behöver.

Om du inte vill/kan göra det, så ska du lämna tillbaka hunden till uppfödaren.

Vilken är motivering till att det inte går på hundens försäkring?
 
Sv: avla på en sjuk hund

Nu vet jag inte vilken ras du har ( du får gärna PM.a om du vill ha mer hjälp )

Det du nu ska försöka klura ut är om uppfödaren på något sätt kunde veta att föräldrarna till din hund kunde vara anlagsbärare.

Försök samla "bevis" för då kan din uppfödare bli skyldig att betala för alla behandlingar och medicin som är kopplat till demodex.
 
Sv: avla på en sjuk hund

det är en dold sjukdom eller vad man säger. och det är nått uppfödaren står för.(enligt skk samt försäkringsbolaget) vi har betalat allt men när priset gick över 5000kr och försäkringen inte betalar blir det inte så kul.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Om du syftar till dolda fel-försäkringen, så täcker den i så fall bara upp till livvärdet på hunden. När den summan är uppnådd, så får i alla fall den som har hunden stå för ytterligare kostnader.

Att bevisa att hunden hade demodex redan innan den flyttade till fodervärden är inte alltid det enklaste. Speciellt inte om det bara rör sig om en valp i kullen och om föräldrarna är symptomfria anlagsbärare.

Min rekommendation är att ts ska lämna tillbaka hunden till uppfödaren!

TS: Varför täcker inte hundens försäkring högre än 5000:-?? Eller är det vad dolda felförsäkringen täckt?
 
Sv: avla på en sjuk hund

Nu vet jag inte vilken ras du har ( du får gärna PM.a om du vill ha mer hjälp )

Det du nu ska försöka klura ut är om uppfödaren på något sätt kunde veta att föräldrarna till din hund kunde vara anlagsbärare.

Försök samla "bevis" för då kan din uppfödare bli skyldig att betala för alla behandlingar och medicin som är kopplat till demodex.

hon är långhårig schäfer. enligt vetrinär så är hennes moder bärare på detta, eller det kommer iallfall från henne sen är det inte säkert att den tiken har visat symtom. har du varit med om samma sak? va gör man om uppfödaren vägrar betala?
 
Sv: avla på en sjuk hund

Om du syftar till dolda fel-försäkringen, så täcker den i så fall bara upp till livvärdet på hunden. När den summan är uppnådd, så får i alla fall den som har hunden stå för ytterligare kostnader.

Att bevisa att hunden hade demodex redan innan den flyttade till fodervärden är inte alltid det enklaste. Speciellt inte om det bara rör sig om en valp i kullen och om föräldrarna är symptomfria anlagsbärare.

Min rekommendation är att ts ska lämna tillbaka hunden till uppfödaren!

TS: Varför täcker inte hundens försäkring högre än 5000:-?? Eller är det vad dolda felförsäkringen täckt?
så här skrev skk efter mejl frågan=Demodex är klassat som dolt fel så du får begära ersättning för dina kostnader såsom veterinärvård, medicin mm, som inte täckts av hundens individuella försäkring, av överlåtaren.
(hon är inte doldfel försäkrad)
 
Sv: avla på en sjuk hund

Jag vidhåller att det bästa du kan göra är att lämna tillbaka hunden till uppfödaren.

Det är ju dennes hund och vill den inte betala, så kan du ju inte kräva det egentligen :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: avla på en sjuk hund

Märkligt uttalande från en veterinär att göra.
varför är det märkligt? jag personligen har ingen aning om vad Demodex är mer än att det är avlivnings fall om inte en viss medecin fanns och att det är genetiskt. så om du vet vart man hittar med info om Demodex så säg till =) sen är det inte BARA lämna tillbaka sin hund.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Har denne vetrinär behandlat modern för demodex ?

Annars håller jag med Gnist, mycket märkligt att han kunde se på din hund att det kommer i från modern!
 
Sv: avla på en sjuk hund

så här skrev skk efter mejl frågan=Demodex är klassat som dolt fel så du får begära ersättning för dina kostnader såsom veterinärvård, medicin mm, som inte täckts av hundens individuella försäkring, av överlåtaren.
(hon är inte doldfel försäkrad)

Det som uppfödaren (ägaren) är skyldig att betala är summan upp till hundens livvärde, men eftersom h*n äger hunden, så är det ju inte som om du skulle köpt den.
 
Sv: avla på en sjuk hund

ja har ingen aning om modern är behandlad. men enligt vet. så kommer det från moderns livmoder. ja e ingen hund expert, ja håller mej till hästar helst. men ja e ju inte helt okunnig om hundar då ja får mkt hjälp av andra. men just Demodex har ja aldri hört talas tills vet. sa hon hade det. och med betalningen så säger skk och försäkringen att ägaren/uppfödaren ska betala mer än så kan ja inte säga. men ja vill jätte gärna veta mer om Demodex.
 
Sv: avla på en sjuk hund

Om det är vad veterinären sagt, så har du en okunnig veterinär..

Demodex kallas även hårsäcksskabb. Skabbdjuret lever i hårsäckarna där det förstör hårstråets tillväxt.
Det finns en lokal variant av Demodex som främst drabbar yngre hundar och som yttrar sig som hårlösa, fjällande fläckar på framben och i ansikte.

Diagnosen demodicos ställs genom påvisande av demodexkvalster på skrapprov. .

Lokal demodex går i 90% av fallen över utan behandling, enligt veterinär. Sk generell Demodex är mer svårbehandlad och är vanligast på korthåriga hundar. Den ger stora kala områden på hunden, klåda, håravfall, förtjockad hud, mjäll, hudinfektion och allergiliknande utslag.

Medicinen som används vid behandling heter Interceptor. Demodex smittar inte från hund till hund vanligtvis, däremot kan valpar smittas av sin mamma under fosterstadiet eller i diåldern. Mamman behöver inte själv ha symptom

Hundar med demodex ska inte användas i avel.

Det man vet idag är att Demodicos uppkommer till följd av en ärftlig, specifik T-cellsdefekt för Demodex Canis.

Både hanen och tiken bidrar till till att T-cellerna blir defekta.
Defekten anses vara enkel recessiv ( hanen eller tiken kan själv vara symptomfri, men anlagsbärare).

Parasiterna får tillfälle att föröka sig och i sin tur framkallar de ett ämne som ger upphov till en mer fullständig
hämning av T-cellerna. T-celler är en speciell sorts blodkroppar som deltar i Immunförsvaret.

Vill du lära dig mer om demodex, så rekommenderar jag google...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 919
Senast: Migo
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 245
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 842
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp