Avla på fångsto?

T

Tildus

Vad anser ni om att avla på ett fångsto? Hur bra är det för ett ev. föl att ej kuna gå på bete? För mig är ett sto med fång en sjuk häst som ej bör användas i avel men alla tycker inte lika...
 
I mitt stall finns en tjej som har betäckt sitt sto med kroniska magproblem. Hon är konstant lös i magen (diarre) och ibland står hon biter och sparkar mot magen :crazy:
När hon flyttade dit fick vi absolut inte gå emot eller "provocera" henne, för då smällde det eftersom hon hade ont i magen.

Kan man avla på en sån kan man nog avla på vad som helst, tyvärr.
 
Då ska jag sticka ut huvudet och säga att mitt fångsto är dräktigt. Hon har inte haft fång på över 1 år och jag anser att hennes fång var en direkt verkan av överutfodring + ärftlighet. Hästen var dock inte min när hon fick fång, men har som sagt inte fått återfall någongång under den tid jag har haft henne.

Att fölet inte får gå på bete ser jag inte som djurplågeri. Fölet kan väl gå i en skogshage? Tids nog får fölet gå på bete..
Det som är skrämmande är alla dessa människor som fortfarande inte ger sina fånghästar lika mycket protein som en häst utan fång. Behovet av mat är detsamma!
 
Jag har tagit beslutet att inte avla på mitt fångsto just för att fång är ärftligt. Jag vill inte få en avkomma med större risk för fång. *ryser*

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Generellt så är det VÄLDIGT ovanligt att ston får fång medan de är dräktiga eller ger di - även om det naturligtvis finns undantag. MEn det är faktiskt nästan så att många veterinärer REKOMMENDERAR att man håller fångston dräktiga, naturligtvis under förutsättning att de har något att tillföra aveln...
Vad gälelr ärftlighet så JA, det finns en viss ärflighet i fångbenägenhet. MEN man har ingen aning om hur detat nedärvs och jag vet mer än ett fångsto som fått flera föl varav INGEN av avkommorna är fångbenägen...
Och det går oftast alldeles utmärkt att ha dessa ston på bete med fölen vid sidan.

Jag har själv ett sto som fått sitt första fånganfall i år, vid 12 års ålder. Hon är själv AB-premierad och har lämnat dpl-avkomma som dessutom är en MYCKET talangfull ponnytravare. Jag skulle aldrig ens tänka tanken att låta bli att avla på henne av detta skäl, faktiskt. Och just nu är hon dräktig med ett helsyskon till nämnda avkomma. :)
 
Jag lät bli att avla på min underbara ponny just för att hon hade en extrem benägenhet att få fång. Efter att hon fyllt 12 år fick hon fång i stort sett varje vår vilket alltid krävde medicinering.:cry:
Jag anser att man inte bör avla på hästar som kan föra anlag för sjukdomar, som t.ex. fång, vidare. Det är orättvist mot fölet.
Men jag tycker inte att man ska döma ut ens hästs lämplighet för avel om den bara fått fång någon enstaka gång. Min ponny var som sagt inte normal.
 
Om man får fångproblem under dräktigheten kan det bli riktigt besvärligt, var för ett par år sedan med om det sto som fick fång sista 4-5 månaderna av dräktigheten det släppte inte förrän efter fölningen. Hon fick stå på antiinflammatoriska medel(rekomenderas ej till dräktiga djur men det fanns inget att välja på i det här fallet) hela den här tiden. Fölet fick så småningom avlivas pga en missbildning i urinvägarna.
PL
 
Kan gå väldigt bra

Jag har ett föl efter mitt fångsto. Hon gick med fölet hela sommaren på ett jättekraftigt bete utan att få fång. man ska ju komma ihåg att ett digivande sto kräver extremt mycket näring, fånghäst eller ej.Vad gäller fölet så tror jag inte att hon kommer ha några problem med fång. Hon är helt annan typ än mamman och mamman fick sin första fång pga slarv med fodring. Jag slarvar inte med foderbyte osv.

Annika
 
Själv har jag ett fång sto som är lite för gammalt att avla på.
Om hon var lite yngre skulle jag nog trots fånget avla.
Fast det beror ju förstås helt på hur fånget är.
Vid dräktighet förvärras ju ofta tillståndet för en fång häst, att fölet inte får gå på bete är nog minsta problemet.
För det kan man mata upp med hö eller på annat sätt.
Fölet kan ju oxå få fång, kanske något som man bör tänka på.
men det tror jag att varje klok fånghästägare själv kan bestämma.
Kram/jossan
 
Det blir ju en större belastning på hovarna också, om hästen är dräktig.....? :confused: Sen så är det ju skillnad på lindrig fång och fall dar hovbenet sänkt...
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 849
Senast: Migo
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp