Avla på halvblodssto

scizofren

Trådstartare
Jag har ett jättefint halvblodssto med bra stam som jag har tänkt låna ut till avel, då jag själv inte har råd att avla på henne, men nu kanske mina föräldrar ska gå in och betala hälften så vi kan avla på henne och förhoppningsvis få fram vackra föl som vi sedan kan sälja som tävlingshästar.
Vi har ju ännu inte kommit fram till ett 100-procentigt beslut kring detta, men jag vill ha lite mer kött på benen om vi beslutar att tillsammans behålla henne.

Så min fråga till er som är kunniga och erfarna inom detta är:
Hur gör man då för att på bästa sätt verkligen försöka avla fram fina halvblodshästar?
Hon måste väl förmodligen visas på något sätt och "godkännas" för avel eftersom hon aldrig är visad tidigare?
Hur får man då nys om dessa mönstringar, utställningar, vad de nu kallas..
Sedan kommer väl fölen förmodligen behöva visas för att få ett högre värde, bli ordentligt inskrivna och sånt?
delen med dräktiga ston, fölningar och föl är inga problem då jag fött upp två egna, men jag har ju ingen erfarenhet av att föda upp renrasiga föl som sedan ska säljas som tävlingshästar då mina egna föl är korsningar och enbart blivit till för att jag själv ska ha dem.

Så, med andra ord, UPPLYS MIG!
Jag vill veta så mycket som möjligt om halvblodsavel, hur man på bästa sätt startar och håller igång det så att allt går rätt till.
Något jag behöver tänka på?
Kan det bli så att stoet inte blir avelsgodkänt och därmed blir oanvändbart för just halvblodsavel?

tack på förhand! :bow:
 
Sv: Avla på halvblodssto

Ston måste inte godkännas för att få användas i aveln.

Först och främsk skaffar man sig sunt avelsmaterial. Ston som sätts i avelsboxen för att de blivit sjuka eller gått sönder är ofta inte det optimala men givetvis finns det undantag med ston som råkat ut för olyckor. Sjukdomar kan vara ärftliga och det kan även vara ärftligt med hästar som går sönder då de kan ha gått sönder på grund av sin exteriör. Tänk också på att ifall avkommorna ska säljas är det lättare att sälja avkommor undan friska och sunda ston som presterat något. Som dagens marknad ser ut är det svårt att sälja avkommor även till dem.

Sen granskar man sitt sto kritiskt, vilka är hennes starka sidor som man vill föra vidare och vilka är hennes svaga som man vill förbättra? T ex du har ett sto med goda gångarter men dålig halsansättning, då letar du efter en hingst med goda gångarter och bra halsansättning.

Stammen betyder också en del om man vill sälja, det som var bra igår är inte alltid bra idag eftersom aveln går framåt. Ofta betyder stammen mer på föl än resultat på fölvisning om du ska sälja. Fölen registreras pappersvägen och behöver inte visas för det.

Sist men inte minst, halvblodsavel är till största delen en förlustaffär och absolut inget man kan tjäna pengar på (undantag om du har ett svårklassto som gett lovande avkommor) men det är en väldigt rolig hobby.
 
Sv: Avla på halvblodssto

Tack så mycket för ditt svar! :bow:

Men blir inte fölen automatiskt mer värda om mamman är visad, godkänd och har fått poäng?

det jag själv kan anmärka på mitt sto är att hon har dåliga hovar och är hjulbent bak, men inget av hennes föl (hittills) har fått dålig benställning. De har varit raka och fina i benen från dag 1.

Vid villken ålder bör fölen säljas för att man ska kunna tjäna på det?
Vad är oinridna hästar värda om de är fina, rör sig bra och har en bra stam?
Avel är ju för många en inkomstkälla och det skulle vara jättekul att kunna tjäna lite pengar på något som är så roligt! Visserligen har ju sådana männsikor oftast mer än ett sto och kanske någon fin hingst, men man måste ju börja någonstans :)
 
Sv: Avla på halvblodssto

Ärligt talat så går det knappt att få igen pengarna man har lagt ut för tillverkning och dylikt vid försäljning. Såvida inte avkomman blir extremt fin.
 
Sv: Avla på halvblodssto

Gå med i asvh och en regional/lokal avelsförening eller om du är ung, i Unga Uppfödare. Där kan du lära dig massor, träöffa andra erfarna uppfödare och det finns bra webbutbildningar om avel. Ett annat tips är att åka på så många unghästbedömningar som du bara hinner för att se riktigt mycket unga hästar och vilken kvalitet som krävs, hur domarna bedömer osv. Ett jätteroligt jobb du har framför dig, lycka till!
 
Sv: Avla på halvblodssto

Om man inte har väldigt billigt "boende" för sina hästar d va kan ha dom hemma och producera eget foder. Så finns två åldrar där man har en chans att få ingen pengarna på sina uppfödningar.
Den ena är att sälja som föl och kunna leverera direkt efter att fölet är avvant. Vilket är väldigt svårt för det finns få köpare på föl idag, speciellt de som vill betala för fölen.
Den andra är när hästen är så där en fyra till sju år och har presterat rejält på tävlingsbanan. Det finns väldigt få köpare som verkligen vill betala, som köper unghästar idag. De som finns gör det för att köpa billigt.
 
Sv: Avla på halvblodssto

Ston godkänns inte. Att ett gammalt sto fått bra poäng när hon var ung betyder inte så mycket om hon inte levt upp till dem. Dessutom går aveln framåt, det som var ideal för tio år sen behöver inte vara det idag. Är stoet äldre betyder det mycket mer vad hon själv och/eller hennes avkommor gjort.

Lyckas man sälja dem som föl är det det bästa sättet att slippa göra förlust på dem. Halvblodsavel är ett säkert sätt att förlora pengar på men man har ofta väldigt trevligt medans man gör det:)
 
Sv: Avla på halvblodssto

Om du skriver ned alla fasta kostnader så som vet+semin, hingsthållarens avg, skick, extra vacc, fosterförsäkring, dna+reg hos ASVH och bt avg så blir det en skaplig summa... ;) MEN som jag har tänkt,
Somliga ger sina pengar till krögare och äter & dricker gott.. Jag ger de till en annan hästintresserad människa. Med dagens facit är det nästintill omöjligt att TJÄNA pengar på uppfödning, men alla har vi ju olika hobbys och kastar pengar i sjön på detta för att må bra!!!
Har man inte ca 30 000:- att avvara utan att det blir ekonomisk kris, satsa då självklart men va jäkligt beredd på att vill det strula då kan det kosta betydligt mer :(
Men ett piggt litet föl där i halmen som du väntat på i veckor och spanat efter många gånger varje natt, är en helt underbar upplevelse!!! :love:
 
Sv: Avla på halvblodssto

Alla/de flesta som håller på med hästuppfödning på "riktigt" vill gärna stamboksföra stoet. För att få stamboksföra ett sto så krävs det att hon har stamtavla, är registrerad (i ASVH i ditt fall), att hon är exteriörbedömd med minst klass II och att hon är riden (det ska du ha ett intyg på, eller ska du kunna visa upp papper på att hon har tävlat). Stoet ska även ha fått ett föl med godkänd stam (dvs e. en godkänd hingst). Ett sto som inte fått föl än är ändå bra att visa innan man tar föl på henne för då är allt förberett för stamboksföring när hon väl har fölat. Dessutom ger ju bedömningen en hint om vad du ska tänka på när du väljer hingst.

En exteriörbedömning kan göras på olika sätt. ASVH har ett antal regionala föreningar som varje år ordnar visningar. Du kan välja att visa upp henne vid hand, det kan du göra när den regionala föreningen har fölvisning. Eller så kan du visa henne på kvalitetsbedömning. Kvalitets är egentligen till för 4åriga hästar men nuförtiden kan man även delta med äldre hästar. På kvalitets bedöms även hästens gångarter under ryttare och i hoppning.

Är hon tävlad så behöver du alltså bara visa upp henne vid hand för att få en exteriörbedömning. Om hon inte är tävlad måste du både visa exteriören och visa att hon går att rida (då kan kvalitets vara ett bra sätt att göra "allt i ett"). Sedan fyller du i en stamboksföringsblankett (finns på ASVHs hemsida) och så skickar du in papperna till ASVH (eftersom du skrev att hon redan fått föl).

Att börja med att bli medlem i ASVH är ett bra råd, då får du tillgång till visningar och bedömningar, du kan få avelsråd och gå utbildningar. :)

Tillägg: När stoet stamboksförs blir hon först B-premierad eller AB-premierad (om hon har placeringar i MSv eller är klass I exteriört + plac LA/120) och sedan kan hon klättra till A och Elit om avkommorna går bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Avla på halvblodssto

Läste i en annan av dina trådar och om det är samma halvblodssto som du skriver om där så verkar fölen ha PRE-pappa, dessa föl räknas inte om du ska stamboksföra i ASVH, det måste vara en godkänd halvblodshingst som pappa.

Om det är samma sto du frågar om i denna tråden som i den andra så ska du först och främst tänka igenom om hon är en sund och lämplig individ att avla på. Lindrig hovbroskförbening är möjligtvis ok, men inte om den är mer omfattande, dvs om hon har ont av den (det står i defektlistan att den inte får vara grav/tidig) så är det kasserande för avel. Men det kanske inte är samma sto som i den andra tråden?
 
Sv: Avla på halvblodssto

Jag hör till dom som inte ens skulle tänka tanken på att ta föl efter ett sto med hovbroskförbening, oavsett grad. Som kund går en avkomma till ett sånt sto helt bort, i min värld. Kanske nåt att ta i beaktande för TS...
 
Sv: Avla på halvblodssto

Jag håller med om att man ska tänka både en och två ggr innan man sätter ett sto med röntgenförändringar i avel. Är det samma sto som TS skriver om i båda trådarna så är ju stoet "oridbart pga hovbroskförbening" (samt verkar dessutom ha spatt) och då har hon ju knappast i avel att göra. MEN om man ska resonera som det låter som att du gör, dvs "minsta fel på röntgen så går stoet bort som avelsmaterial" så blir det nog inte många hästar kvar i avel. För att få en hingst godkänd så ska den vara "ren" i hasar och bakknän, sk hingströntgen, övriga leder behöver inte kollas. Lindrig hovbroskförbening är ganska vanligt att hästar har och de allra, allra flesta fungerar utmärkt ändå och har aldrig det minsta bekymmer av det. Ska man sålla bort alla dessa individer pga det, trots att de har en massa andra fördelar? Det anser tydligen inte jordbruksverket iaf eftersom det står att den ska vara "grav" för att anses kasserande.

Om man resonerar som dig när det gäller hovbroskförbening så borde du alltså ha röntgat dina avelsston från topp till tå utan att få en enda anmärkning på hela kroppen, eftersom allt kan, eventuellt kanske, leda till att hästen eventuellt, kanske, kan få något sämre hållbarhet. Bäst att poängtera att jag inte avlar på ston med hovbroskförbening, men jag kanske skulle välja att ta föl på ett sto med lindrig förbening om hon i övrigt uppfyller mina kriterier och om hon har hållt för arbete.
 
Sv: Avla på halvblodssto

På de hästar som har rasvist problem med t.ex. hovbroskförbening röntgar jag. De som har problem med ocd röntgas. Dock letar jag inte fel men en sådan sak som kan leda till kassation undviker jag helt.
 
Sv: Avla på halvblodssto

Nu blir det OT, men detta är ett intressant ämne tycker jag:
Citerar Piraja:
Jag hör till dom som inte ens skulle tänka tanken på att ta föl efter ett sto med hovbroskförbening, oavsett grad. Som kund går en avkomma till ett sånt sto helt bort, i min värld.
På de hästar som har rasvist problem med t.ex. hovbroskförbening röntgar jag. De som har problem med ocd röntgas. Dock letar jag inte fel men en sådan sak som kan leda till kassation undviker jag helt.
Då har du alltså inte koll på vilka defekter dina egna ston har, så hur undviker du det helt? Du skriver att du aldrig skulle avla på hästar med lindrig hovbroskförbening eller ens köpa en avkomma till ett sto eller hingst med lindrig hovbroskförbening. Hur kan du ens få veta hur det ligger till om du inte röntgar alla ston du har i avel (eller funderar på att köpa en avkomma till) och även ber hingstägarna att redovisa precis alla röntgenfynd, hur obetydliga de än är?
 
Sv: Avla på halvblodssto

Ja hur förklarar man det ;) ...

Jag har avlat på Nordsvensk brukshäst och där är hovbroskförbening ett problem och åtminstone på den tiden orsak till att hingstar kasserades. Jag röntgade mitt sto vid 15 års ålder trots att alla sa att det absolut inte var nödvändigt. Hade det visat sig att hon hade haft hovbroskförbening, oavsett grad, hade jag INTE tagit föl på henne. I övrigt sökte jag inte efter andra defekter då det inte var ett problem i rasen. Hon visades och fick med beröm godkänt och därmed var jag nöjd.

Jag har idag ett sto som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med just för att hon har ett sekundärfynd, en cysta i hovbenet, som upptäcktes under en hältutredning när hon vrickat sig illa under en sedering. Rasklubben har, av någon anledning, inte svarat på mina frågor om hur det ser ut med cystor i rasen (jag gick ur föreningen därmed). Veterinärer som varit inkopplade samt andra uppfödare av rasen ifråga menar att cystans läge troligen gör att den kommit av yttre trauma. Jag känner till hästens historia och vet också att det har hänt en incident vid ca 1 års ålder och hon var halt, rejält då. Ändå har jag inte, trots att hästen är mycket korrekt för sin ras, avlat på henne...vilket var tanken. Jag tillägger att hästen inte varit halt en enda dag efter tillfrisknandet från vrickningen.

Hästen är idag 8 år och aldrig visad p.g.a. sekundärfyndet. Jag tappade lusten, helt enkelt. Men, har nu blivit övertalad att visa henne till våren och ska väl göra det. Avelsbiten lurar jag fortfarande på...kanske jag tar en avkomma till mig själv men då ska jag nog röntga först för att se hur cystan ser ut idag, 5 år efter upptäckten...Låt oss säga så här: Om man på utställningen gör bedömningen att hon har ett blod som är värt att ta till vara på kanske jag kan göra en omprövning och ta ett par rasföl...kanske.

Valacken jag har är en korsning. Hennes mor var okänd åt alla håll men jag ville låna magen på henne efter att ha tränat henne under ett par år. Sällsynt trevlig häst, fullt korrekt - rent av snygg...och hon var röntgad för ocd. Hade hon haft förändringar hade det inte spelat någon roll hur trevlig hon än var och att hon inte varit halt...Jag hade inte avlat då.

Förklarar det hur jag tänker? Har jag en häst framför mig som är frisk och ren är den intressant. Har rasen ett problem vill jag kolla upp hur det ligger till innan jag gör en affär/avlar. Letar jag sådant som inte är känt i rasen...nej.
 
Sv: Avla på halvblodssto

Fast om du inte ens vet vad stoet har för härstamning så kan du ju inte veta vad den har för "rasvisa" bekymmer. Hovbroskförbening finns hos både varmblod och kallblod, så om du bara har röntgat stoet för OCD så har du ju ingen aning om hon har hovbroskförbening (eller någon annan avvikelse). Så du har själv avlat på en häst som mycket väl kan ha hovbroskförbening, som dessutom har en annan stor nackdel, nämligen okänd härstamning. Inte världens mest genomtänkta avel alltså. Så då kanske det är lite fel att skriva att du aaaaldrig skulle avla på ett sto med ens den minsta lilla hovbroskförbening. Jag försvarar inte TS utan vill mest poängtera att du också tillhör dem som avlar på allt möjligt. *duckar*
 
Sv: Avla på halvblodssto

Fast om du inte ens vet vad stoet har för härstamning så kan du ju inte veta vad den har för "rasvisa" bekymmer. Hovbroskförbening finns hos både varmblod och kallblod, så om du bara har röntgat stoet för OCD så har du ju ingen aning om hon har hovbroskförbening (eller någon annan avvikelse). Så du har själv avlat på en häst som mycket väl kan ha hovbroskförbening, som dessutom har en annan stor nackdel, nämligen okänd härstamning. Inte världens mest genomtänkta avel alltså. Så då kanske det är lite fel att skriva att du aaaaldrig skulle avla på ett sto med ens den minsta lilla hovbroskförbening. Jag försvarar inte TS utan vill mest poängtera att du också tillhör dem som avlar på allt möjligt. *duckar*

Det sa jag inte...däremot skulle jag inte köpa en häst där jag VET att det föreligger ett problem. Jag har inte stuckit under stol med att Rocket är en chansning, dock är han reggad med den del av stammen som är känd. Kastrerad för att INTE gå i avel då han är en "test" vilket visade sig hålla. Jag vidhåller att om det är känt att stoet eller hingsten har en åkomma som kan ge problem så köper jag INTE en unge efter de föräldradjuren.
 

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 749
Senast: smulan87
·
Avel Jag har ett mycket vackert, svart halvblodssto som har visat sig lämna mycket fina föl (trots att jag ännu inte tagit et rent...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 011
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 559
Senast: lilith
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 391
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp