avla på hanhund?

gadriel

Trådstartare
Jag har lite funderingar på om jag ska kastrera min hund eller inte. Mest för att det är smidigt att ha han kastrerad om kompisar med tikar ska passa honom om det behövs samt att hans pappa är väldigt jobbig med löpande tikar så han har nog gener för att också bli det.

Jag funderar på vad som krävs av en avelshund, är det massor med utställningar om året man ska gå på + bra resultat då förstås eller kan en hanhund avlas på tack vara andra meriter som t ex bra resultat i lydnad osv + någon enstaka utställning?

När han ställdes ut på en liten utställning för ett par månader sedan fick han jättefin kritik både av domaren och av uppfödaren och alla som träffar honom tycker att han har ett väldigt bra psyke (hittills, han är bara 6 mån). Jag är inte så intresserad av utställningar i nuläget men kan ju bli, däremot vill jag gärna prova på lydnad eller något annat.

Jag vill inte på något sätt tjäna pengar på honom utan skulle han användas till avel är det bara för att det är roligt och jag är rädd för att jag kanske kan ångra mig om jag kastrera honom om det visar sig att han faktiskt är ett bra avelsämne, det är ju lite svårt att göra ogjort sen :angel:

Samtidigt verkar det som att de flesta som kastrerar gör det hyffsat tidigt för att det ska ta bort ev hanhundsbeteende så om vi ska kastrera vill vi ju inte vänta för länge heller.

Sammanfattningsvis, är det i princip omöjligt att det kan bli en bra avelshund så man bara kan lägga ner tanken på en gång eller borde vi vänta för att se vad det kan bli av honom?

*rådvill*
 
Sv: avla på hanhund?

Denna frågan, ska du ställla till din uppfödare.
Jagvet inte vad du har för ras, och vad de har för krav för att hamna på täckhundslista osv.
Finns det något rasforum dit du kan vända dig med dina frågor?
De som är mer insatta kan nog ge svar på tal.
Men sedan, ska du givetvis följa ditt hjärta, vill du ha en lugn sällis eller kan du tänka dig att det blir lite krångligare?
 
Sv: avla på hanhund?

Denna frågan, ska du ställla till din uppfödare.
Jagvet inte vad du har för ras, och vad de har för krav för att hamna på täckhundslista osv.
Finns det något rasforum dit du kan vända dig med dina frågor?
De som är mer insatta kan nog ge svar på tal.
Men sedan, ska du givetvis följa ditt hjärta, vill du ha en lugn sällis eller kan du tänka dig att det blir lite krångligare?

Ja det kanske är smartare. Jo jag har ju ett forum jag kan lägga in frågan på, kanske är bättre där, tänkte inte på att det skiljer så mellan raser. *trög*

Känner mig kluven men först och främst vill jag ju ha en trevlig hund som jag förhoppningsvis kan utbilda till räddningshund men jag vet inte än hur det går med det. Kommer vi med på inträdesprov och skulle klara det så är det högre prioriterat att han är fokuserad och fungerar bra och inte intresserar sig för ev tikar i arbetet.
 
Sv: avla på hanhund?

Haha det är lugnt. :p

Tänk igenom saken, i slutänden är det ju din hund och du som bestämmer-oavsett vad andra säger.
 
Sv: avla på hanhund?

Vad man också KAN göra är "kemisk kastrering" eller vad det nu kallas. Det gör man hos veterinären och hunden får då behålla kulorna, kan användas i avel senare men blir "kastrerad" i.. om det var ett halvår/spruta eller något sådant.

En bekant gjorde så med sin BC för att få den lite lugnare. Hunden var då vuxen, kanske 2 år. Han upplevde att hans hund blev lugnare av det och hade bara positivt att säga.

Kanske värt att kolla upp lite mer?
 
Sv: avla på hanhund?

Kommer vi med på inträdesprov och skulle klara det så är det högre prioriterat att han är fokuserad och fungerar bra och inte intresserar sig för ev tikar i arbetet.

Det där är ju faktiskt en fråga om uppfostran/träning.

Om du nu har funderingar på att avla, även om funderingarna ännu är väldigt små, så är det rent ut sagt stockdumt att kastrera hunden. Speciellt i och med att den bara är ett halvår gammal och du inte har någon aning om hur han är som könsmogen hanne.

En okastrerad hanhund ska även den vara en trevlig kompis och familjemedlem såväl som en bra arbets- och tävlingskamrat, "trots" att den har kulorna kvar.

Skulle det nu ändå visa sig att hunden pga av sina hormoner inte fungerar tillfredställande i arbete eller liknande så kan du kastrera DÅ, för då är ju hunden ändå inget bra avelsmaterial. :idea:

Jag förespråkar kunskap och träning före kirurgiska ingrepp.
 
Sv: avla på hanhund?

har också funderat lite på hur mkt man kan påverka med uppfostran. Nu senaste veckan har han börjat revirpinka men jag har varit väldigt noga att säga till honom när han försöker och det har redan lugnat ner sig och så länge han är ute och går med mig försöker han nästan inte alls längre så den biten går ju iaf att fostra bort...
 
Sv: avla på hanhund?

Vad man också KAN göra är "kemisk kastrering" eller vad det nu kallas. Det gör man hos veterinären och hunden får då behålla kulorna, kan användas i avel senare men blir "kastrerad" i.. om det var ett halvår/spruta eller något sådant.

En bekant gjorde så med sin BC för att få den lite lugnare. Hunden var då vuxen, kanske 2 år. Han upplevde att hans hund blev lugnare av det och hade bara positivt att säga.

Kanske värt att kolla upp lite mer?

Kan ju vara ett alternativ innan man gör det definitivt iaf, tack för tipset.
 
Sv: avla på hanhund?

Kolla med en veterinär om de kemiska kastreringarna. Jag har gett min en sån för att se hur han blir som kastrat. Det är den äldre kemiska kastreringen som räcker i ca 5 månader. Den kostar här 700 kr första ggr (undersökning mm av hunden) sedan kostar "påfyllningen" 240 kr. Det går inte att vara helt säker, den är alltså inte 100%. Veterinären talade om för mig att hon skulle inte lita helt på den utan tyckte att när tiken löper ska jag hålla dem åtskilda.
Sen har det kommit ut ett chip som också fungerar, den ska vara bättre än den sprutan som min har fått men chipet hade inte kommit till djurklinikerna som jag brukar åka till.
 
Sv: avla på hanhund?

Jag måste fråga exakt vad som är din anledning till att du vill kastrera hunden? Det verkar som att du har en bild av att hanhundar är jobbigare att hantera än tikar och kastrerade hannar?

Som agt så är det helt och hållet en uppfostringsfråga, såvida hunden har bra mentalitet. Att kastrera är inget "normalt" ingrepp som man måste göra på alla hundar som inte är i avel.
 
Sv: avla på hanhund?

Revir pinka vid 6 månader?
Du får gärna förklara hur du et attd e är revirpinkande...
...fast å andra sidan är det väl vad alla hannar gör på en promenad, pinkar över och markerar??

Jag förstår iaf inte riktigt vad du menar med att han revirpinkar och att du skäller på honom...
 
Sv: avla på hanhund?

Jag måste fråga exakt vad som är din anledning till att du vill kastrera hunden? Det verkar som att du har en bild av att hanhundar är jobbigare att hantera än tikar och kastrerade hannar?

Som agt så är det helt och hållet en uppfostringsfråga, såvida hunden har bra mentalitet. Att kastrera är inget "normalt" ingrepp som man måste göra på alla hundar som inte är i avel.


Har fått för mig att vissa hundar blir väldigt fixerade om det är löptikar i närheten men om det enbart är en fråga om uppfostran så är det ju inget problem. Pappan till min hund är väldigt fixerad när det är löptikar i närheten och kastar sig över dom om han får chansen oavsett om tiken säger ifrån. Men det kanske är dom som inte har uppfostrat han rätt?

Sen har jag en kompisar som har tikar som passar min hund ibland.
 
Sv: avla på hanhund?

Revir pinka vid 6 månader?
Du får gärna förklara hur du et attd e är revirpinkande...
...fast å andra sidan är det väl vad alla hannar gör på en promenad, pinkar över och markerar??

Jag förstår iaf inte riktigt vad du menar med att han revirpinkar och att du skäller på honom...

Han pinkar ju knappast var 10:e meter för att han är kissnödig...;)

Det är inte han som bestämmer i vår familj, är det någon som ska pinka in revir här runt ikring är det jag (fast då skulel nog grannarna undra :D) Dessutom skulle jag verkligen inte vilja ha en hund som pinkar i huset eller inne hos någon annan och får han inte pinka inne hos andra varför ska han då få pinka i deras trädgård eller två meter utanför trädgårdsgränsen? Han gör nog inte skillnad på en finsoffa eller ett träd när han märker revir, hur ska han veta att det bara är ok att markera på vissa ställen? Därför får han inte revirpinka alls. Hur andra gör med sina hundar är upp till dom.

Och nej jag skäller inte på min hund när han försöker skvätta överallt, jag säger bara ett enkelt nej p0recis som jag gör om han försöker göra ngt annat han inte får.
 
Sv: avla på hanhund?

har också funderat lite på hur mkt man kan påverka med uppfostran. Nu senaste veckan har han börjat revirpinka men jag har varit väldigt noga att säga till honom när han försöker och det har redan lugnat ner sig och så länge han är ute och går med mig försöker han nästan inte alls längre så den biten går ju iaf att fostra bort...

Att en hund kissar betyder inte alltid "detta är mitt" utan snararde "här har jag också varit och såhär gammal är jag", ett visitkort skulle man kunna kalla det. Hundar kissar också för att markera för andra individer att "här finns något av värde" eller "akta er för denna plats".

Exempelvis om de ser ett rådjur så pinkar de för att nästa hund ska avläsa att hunden var uppspelt när den gjorde sin markering/lämnade visitkortet. Man vet inte exakt hur mycket hunden kan avläsa ur andras urin, men en hel del är det ;)


Personligen tänker jag som Trani och håller med honom/henne i sitt tänk. Jag har sett så många hanhundar kastreras för att folk är för lata för att träna med hunden så den börjar med problembeteenden och oönskade beteenden och då gör man kirurgiska (!) ingrepp.
Jag menar inte att du tänker så... men det gör mig ledsen när folk tar så lätt på kastrering. Jag anser själv att det endast ska göras om hanen mår dåligt av det, att testosteronhalten är så hög att han jämt är stressad av det. Men det är min åsikt.

Och jag måste fråga av ren nyfikenhet... vad är det för ras du har? :)
 
Sv: avla på hanhund?

Han pinkar ju knappast var 10:e meter för att han är kissnödig...;)

Det är inte han som bestämmer i vår familj, är det någon som ska pinka in revir här runt ikring är det jag (fast då skulel nog grannarna undra :D) Dessutom skulle jag verkligen inte vilja ha en hund som pinkar i huset eller inne hos någon annan och får han inte pinka inne hos andra varför ska han då få pinka i deras trädgård eller två meter utanför trädgårdsgränsen? Han gör nog inte skillnad på en finsoffa eller ett träd när han märker revir, hur ska han veta att det bara är ok att markera på vissa ställen? Därför får han inte revirpinka alls. Hur andra gör med sina hundar är upp till dom.

Och nej jag skäller inte på min hund när han försöker skvätta överallt, jag säger bara ett enkelt nej p0recis som jag gör om han försöker göra ngt annat han inte får.

Hehe, jo då, dom vet skillnad på en soffa och ett träd ;). Fast jag vet att även en rumsren hund kan bli lite blockerad om dom kommer hem till andra där det bor massa hundar.

Han vet att du inte är en hund och att du inte fungerar som en hund, så pinka hej vilt över hans kiss eller någon annans skulle han antagligen inte bry sig så mycket om ;)
 
Sv: avla på hanhund?

Ja det kanske inte bara är revirmärkning men i så fall borde väl alla tikar också vilja pinka hela tiden för att "lämna visitkort" ? *funderar*.

Jag är hundvan men vår hund är första egna hunden så jag är inte så insatt just i det här med kastrering och hur mycket som har med fostran att göra. Hingstar kastrerar man ju nästan alltid men det är väl egentligen också bara en uppfostringsfråga fast kan väl blir krångligt att släppa med andra hingstar trots bra uppfostran. Inte så lätt att veta hur det fungerar med hundar om man inte frågar :)

Det är en whippet jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: avla på hanhund?

Vi har två tikar, båda är som hanhundar och kissar där andra kissat....om dom får. Märks tydligt närm an ska rasta dem innan träning vid klubben :)
 
Sv: avla på hanhund?

Fundera på en sak - hur skulle du reagera om du bara fick kissa två gånger per dag?

Sticker ut hakan lite nu men att blir irriterad/skälla på en hanhund och dessutom en valp för att den följer en naturlig instikt, dvs revirmarkera, känns för mig konstigt.

Uppvuxen med hanhundar, alltid haft hanhundar, men nu både och det har aldrig varit något problem att hunden revirmarkerar ute. Inne är en annan sak - det är ju inte en tillåten sak. Sedan ok - det händer ibland i ny hundmiljö att du måste vara extra uppmärksam så det inte händer en "olycka".
 
Sv: avla på hanhund?

Vi har två tikar, båda är som hanhundar och kissar där andra kissat....om dom får. Märks tydligt närm an ska rasta dem innan träning vid klubben :)

aha, det visste jag inte, den tiken jag har ahft hand om sen hon var valp (min fd grannes) gjorde aldrig så och inte andra tikar jag passat heller. Alltid lär man sig ngt nytt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
242
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 337
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 636
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp