avla på hund med dåligt pigment?

Smurfoff

Trådstartare
ska man avla på en hund med dåligt pigment på nosen? har de stor ärflighet? min hund är helt underbar i psyket, och otroligt lättlärd, men hon har rosa nos, dåligt pigment. hon är en svart dvärgpinscher.. och jag hade ev. velat ta valpar på henne i framtiden. vad ska man tänka på när man väljer hane, om man inte vill att valparna ska få dåligt pigment på nos?
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

Tycker du ska ta det som det kommer o inte fundera så mycket ännu, för det är ju rätt många faktorer som kommer med tiden som kan sätta stopp för valpplaner och hon är väl bara kring sju månader?

Först och främst ska hon ju gå igenom hälsokontrollerna, patella o ögon ua.

Sen måste du fråga dig om hon verkligen kommer att förbättra rasen med en kull.
Har hon ovanligt bra exteriör och mentalitet skulle jag kanske kunna tänka mig att para ändå, men som sagt så är rosa nos ett diskvalificerande fel hos dvärgpinscher, så då ska det i övrigt vara toppkvalitet på hunden.

Ett bra sätt att kolla är ju att ställa ut, då får du veta om hennes fördelar väger upp nackdelen (dvs nosen.)

Sen tycker jag att det föds alldeles för mycket dps idag, vissa uppfödare har ju så mycket som fem-sex kullar per år, och många avlar rent ut sagt på skit.
Så om vi ska ha möjligheten att i framtiden välja en dvärgpinscher med bra mentalitet, hälsa och rastyp måste det ske något drastiskt med aveln för nu sprutar det ut valpar från öger och vänster, några bra men i förhållande till det totala antalet födda valpar är det på tok för få.
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

ska ju klart ögonlysa och patella undersöka henne innan. men jag tycker hon har mycket bättre temperament än många andra dp-s. hon är inte rädd av sig, hon går ihop med alla hundar, och gillar människor. hon har blivit utställd två gånger, och fick avdrag pågrund av nosen. men annars har hon bra exteriör
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

När hon har åldern inne så kan du gå ett MH med henne, då får du en oberoende bedömning av hennes psyke.
Vi hundägare har en tendesn att vara hemmablinda vad gäller våra hundars fel o brister.
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

ao de har jag också velat göra, hur gammal ska hunden vara för de?
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

Kan du finnas till för valp köpare och svara på frågor?
Som tex när hunden skall göra ett mh?

Det är ju inte bara hunden som ska klaffa, även kunskap och intresse.
Har du någon uppfödare som du kan ställa dina frågor till?
Vad säger tikens uppfödare? Har hon tips på val av hane?

Iof hur som helst, hunden är bara sju månader(?) du har lång tid att läsa och lära dig och kanske hinner ändra dig både en och två gånger innan du gör ditt val. :D
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

Inte för att vara negativ eller orättvis men man kan inte förlita sig på valpresultat när det gäller utställning.

Ställ henne några gånger i junior/unghund och sen öppenklass så får du en riktig bedömning.

Prata med din uppfödare så kan de ge dig råd.
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

jag har ju inte tänkt para henne nu! och hon ska ställas ut mer när hon har växt till sig lite. jag har haft två kullar förut med min förra hund, och alla valparna fick bra hem osv. och jag har redan "ev. köpare" till valparna. men de e liksom 2 år framåt,. ja ville mer höra hur nosen och så nedärfs
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

Nej det förstår jag ju:laugh:

Tänkte bara mest på att du skrev:
"hon har blivit utställd två gånger, och fick avdrag pågrund av nosen. men annars har hon bra exteriör"

Ang nosen har jag ingen aning om hur hög nedärvning det är, hur ser mamma/pappa/syskon ut?
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

de va några år sen när jag var mindre, och vi ville ha en valp från vår ena hund (blandraser) sen blev de e en tjuvparning
 
Sv: avla på hund med dåligt pigment?

mamman har lite ljusare nos, men dem flesta av valparna fick svart nos
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 282
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 626
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 735
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp