Avla på sin hane

pepp

Trådstartare
Var på en utställning med Totte förra helgen och träffade då en kvinna som driver en seriös kennel som blev mycket intresserad av honom.

Det är pudel det gäller ska jag nämna också!

Nu har jag fått mail av henne, och hon är intresserad av att låta han para en av hennes tikar.
Bör man göra det? Han har ju inga riktiga meriter (ställdes som valp med mycket bra kritik) han han ett exemplariskt huvud och bra kropp, det är bara svansen det är "knorr"varning på.
Han har väldigt bra stam och kvinnan är mycket förtjust i både hans mamma och pappa.

Vad kostar det att patellaundersöka och ögonlysa ungefär? Jag har ju ingen koll. Ska maila min uppfödare sen också och höra.
 
Sv: Avla på sin hane

Du gör absolut rätt i att kolla det hela med din egen uppfödare.
Kolla även denna uppfödares hundar i SKKs hundregister:
http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx o se om uppgifterna stämmer med de som finns på hemsidan.
Visst blir man smickrad, men man får inte glömma att man har minst lika stort ansvar för aveln av ens ras som hanhundsägare som tikägarna har.

Kolla oxå gärna med rasklubbens avelsråd.

mvh
 
Sv: Avla på sin hane

Med tanke på att han har någon form av hörselnedsättning, så har han inget i avel att göra tyvärr och det håller nog den kvinnan med seriös kennel med om du talar om det för henne.
 
Sv: Avla på sin hane

Fast hon vet om det. Och det beror på öroninflammationer p.g.a dåligt skötta öron. Han var hörande hos uppfödaren och gick igenom vetbes. U.A. Alla hans kullsyskon + en kull syskon i den nya kullen har normal hörsel allihop.

Så om det inte är nedärvt borde det inte göra ngt?
 
Sv: Avla på sin hane

Återkommande öroninflammationer är ju inget som jag personligen tycker är bra på en avelshund.

Har som trimmare träffat på alldeles för många pudlar med dåliga öron för att tro att det är en ren slump..
 
Sv: Avla på sin hane

Fast hon vet om det. Och det beror på öroninflammationer p.g.a dåligt skötta öron. Han var hörande hos uppfödaren och gick igenom vetbes. U.A. Alla hans kullsyskon + en kull syskon i den nya kullen har normal hörsel allihop.

Så om det inte är nedärvt borde det inte göra ngt?
Gjorde vetten ett BEARtest på hunden vid vetbesiktningen som valp, om inte, så kan h*n inte garantera att hörseln var UA.
Har alla valpar i båda kullarna testats med BEAR test? Tvivlar jag på.

Har din hunds uppfödare gjort samma kombination igen?
Det kvalificerar denne i mina ögon att ge råd i avelsfrågor öht.
Fö håller jag med "Gnist", din hund skall inte gå i avel
 
Sv: Avla på sin hane

Nej klart det inte är, nu berodde det dock från slarv från min sida (hårplockning samt duschning - vatten ner i öronen.)

Han kommer inte få användas efter det ni skrivit iaf :) kommer nog cutta av ballarna snart istället.
 
Sv: Avla på sin hane

Även om din denna kvinnan vet om din hunds dålig ahörsel så kanske hon ändå vill para, det betyder inet att det är rätt val.

När jag ställde min hund fick jag tre stora uppfödare från olika kända kennlar som ville para sina tikar med min hane för han placerade sig bra. Jag berättade för dem att han båda har ett blåsljud på sitt hjärta och en kronisk tarminflammation. Man vet inet om någon utan dessa sjukdommar är ärftlig aeller kan föras vidare i arv. Jag sa bestämt NEJ då jag absolut inte skulle vilja chansa och utsätta någon annan för det. Det finns många fina "friska" hundar som lämpar sig bättre till avel än min underbara kille.

Tycker det är idiotiskt att ens de uppfödara ville para trots att jag berättat detta. Det blev istället att min hane kastrerades.

Jag skulle inte avla på en hund med nedsatt hörsel, tyvärr.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 404
Senast: Belethien
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på om jag ska kastrera min hund eller inte. Mest för att det är smidigt att ha han kastrerad om kompisar med...
2
Svar
39
· Visningar
3 308
Senast: Trani
·
Övr. Hund Mina föräldrar har en ung hanhund som de nu är i valet och kvalet om hur de ska göra med. Han är från en mkt bra kennel med bra stam...
2
Svar
21
· Visningar
2 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp