Avla på sto med fantastisk hoppkarriär och patella?

FADressage

Trådstartare
Hej,

Jag har fått möjlighet att ev köpa ett sto som har haft en fantastisk hoppkarriär bakom sig (ska tävlas om nån vecka) med väldigt mycket vinster och placeringar upp till 140, men upptäcktes ha patella som 6 åring. Har tävlats varje år flertalet gånger, riktigt duktig tjej som älskar att vara på banan. men min fråga är kan man använda henne i avel?
Är patellan något som är ärftligt, vad hade ni gjort i min situation? Patellan har inte varit något problem enligt ryttaren som ridit och tävlat henne sen hon var ung. Hon är 12 år idag.

Skulle vara fantastiskt att se föl efter henne då hon verkligen är ämnad för det hon älskar...
 
Vet du orsaken till det eller ännu mer vad menar du med patella?
Alla hästar har ju "patella" (knäskål) och det som brukar vara problem är med upphakningar och det skriver du ju att hon inte har. Men det kan vara en hel massa annat som är knutet till knäskålen om hästen har problem med den. Det kan vara ärftligt och det kan vara efter trauma eller "fel" ridning/träning.
 
Oj förlåt, patella upphakning!
Detta visade sig dock tex ibland när hon skulle backa som ung.. inga problem i dagsläget
 
Unghästar kan få det i en övergående form som kommer av att dom saknar muskler i bakdelen. Inte hel sällan av proteinbrist i fodret. Den kommer ofta på hästar som vuxit snabbt och inte riktigt hunnit med. Sedan när hästen får rätt mat och träning så stärks allt upp och det försvinner. Är det den typen hon har haft hade jag själv vågat ha henne som avelssto.
Men jag hade nog gärna gjort en undersökning på klinik med röntgen innan för att vara säker.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 493
Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 220
Senast: utanensko
·
Avel Jag försöker följa med i diskussionerna om svensk avel, försöker lära mig av de som kan (de som hållit på länge) med avel. Har förstått...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp