Avlägga prov för hästskötardiplom

S

Starcrossedt

Hejsan!
Jag undrar om det är fler än jag som har tänkt att avlägga provet för yrkesdiplomet inom sinom tid?
Finns det många här som har gått igenom proceduren och vad tyckte ni om det hela?

/Josefine
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

Jag gjorde det i gymnasiet 1998 (naturbruk, hästhållning). Vi var så extremt välförberedda så det känns som man hade kunnat klara det i sömnen.... Det som kan vara klurigt är väl foderteorin om man inte har så bra koll på det, det är ju ett muntligt prov (vad jag minns), så där kan det ju slinka ut en och annan groda.
Har man bara förberett sig till punkt och pricka enligt "bibeln", Mats Mellbergs "Hästhållning i praktiken" så ska det nog inte vara några problem.
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

Jag har hört att foderprovet skall vara svårt av dem i stallet, så vi har "råpluggat" in det och förhört mig ett antal gånger både muntligt och skriftligt =)

Det jag undrar lite över är hur ridprovet går till?
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

Vi red i grupp, och följde de instruktioner examinatorn gav. Inga konstigheter, utan bara vanligt lösgörande arbete på volter och fyrkantsspår i alla gångarter. Syftet med ridprovet är ju att man ska se att man kan rida en häst okomplicerat, utan att skapa konflikter och kräva för mkt. Vår lärare sa alltid att "en bra hästskötare ska kunna motionsrida hästen så att tävlingsryttaren inte känner någon skillnad från senast den red".
Kommer inte ihåg om vi red en eller två hästar, på antagningsprovet till hippologen fick man byta häst till en som var totalt olik den första man red, men är osäker på hur det var på hästskötarexamen. 7 år sen nu.... :crazy:
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

Vi red på 2 hästar på hästskötar examen. Så olika varandra som möjligt.

Muntligt foderprov, skriftligt generellt prov, longeringsprov, splitsa grimskaft, göra häst tävlingsklar från att hästen precis kommit in från hagen inom 1 h inkl splitsa eget grimskaft(knoppa, linda, sadla m.m)

Ridprovet var grundläggande, de kollade balans genom att be oss rida lätt genom att sitta 2 steg o stå osv i olika kombinationer, en annan viktig del de la stor vikt på var att kunna ge eftergift på innertygeln när de bad om det.

hmm vet inte om jag glömt något... var iallafall 5 år sen.

Buggade rejält på longeringen. Enligt boken skall man ta in en för dig ny häst på en liten volt o checka av hästen pga av säkerheten o sen ta den på större volt.

Jag gjorde det inte. Hästen som var med på longeringen var "min" häst o jag hade som uppgift av läraren att sätta igång den efter konvalecens genom att longera den.

Så av ren vana så glömde jag helt bort det o bara gjorde"mitt arbete" Svårt att tänka säkerhet när du känner hästen utan och innan. Glömde att låtsas att hästen var "okänd" för mig....
Klantigt av mig... Splitsningen var inte så snygg heller hehe! Men den var funktionell!
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

Jag har tagit hästskötarexamen. Det var ganska enkelt tycker jag, fodret var den svåraste delen för mig och var det enda jag pluggade innan provet.
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

Tog min examen 95 eller 97. Minns inte exakt. Jag har för mig att jag tyckte foderprovet var klurigast. Minns också att det muntliga provet var lite svårt men det kan ju berott på nervositet. Annars var det inga bekymmer.
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

foderprovet är det som är svårast. när jag gjorde det var det skriftligt och låg på högre poäng en det generella. resten av proven var rätt enkla tycker jag.
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

Gjorde det för ett år sen, inga problem men en av de värsta dagarna i mitt liv, det enda vi pluggade innan va foder, men de vi fick läsa som va så viktig enligt våra lärare var inte med på provet ;)
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

Tack för ditt svar!
Är det en timma? När min syster gjorde det år 2000 så fick dem 20 minuter på sig på att knoppa, linda och rykta.

Okej, skönt att höra. Har gått och fått för mig massa skräckexempel som skulle komma upp, hehe.

Ang. longeringen, fick ni använda kapson eller vanligt huvudlag? Vet inte om det är olika från gång till gång, men vore bra att veta.

Men du klarade det i alla fall? =)
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

När jag och pmm gjorde examensprovet i longering fanns två hästar, ett med träns och en med kapson. Vilken man fick longera bestämde provledarna.
 
Sv: Avlägga prov för hästskötardiplom

puttar upp en gammal tråd.

Någon som gjort det här provet, gått kurs nyligen?
Känner du att du har haft nytta av att gå kurs?
Känner du att du har haft nytta av att vara dipl. hästskötare?

Är kursen nödvändig för att göra provet? Hur svårt är det egentligen? (med tanke på att det kostar 25tusen och uppåt, att gå kursen.. vill ju mest ha den dels som merit till vissa linjer, dels för att bli behörig till andra.)

Var hittar man kurser / provuppskrivningar? Hittar ingeting på mitt distrikts hemsida.
 
Tjena, jag har för länge sen gått ut gymnasiet och därför har jag valt att söka mig till en lärlingsplats(timvikarie om helger) där jag samtidigt får gå lektioner med gymnasie eleverna på skolan så att jag kan göra Hästskötar prov senare i vår. Då ingår Tappskokompetens kursen och HLR samt en del teori lektioner som är nyttiga, men jag pluggar mest självständigt. Linda, knoppa, longera osv tränar jag ju på dagligen på jobbet/lärlingsplatsen ändå :)

Provuppskrivningar kan du nog hitta på närmsta naturbruksgymnasie med ridhästlinje :)
 
Tjena, jag har för länge sen gått ut gymnasiet och därför har jag valt att söka mig till en lärlingsplats(timvikarie om helger) där jag samtidigt får gå lektioner med gymnasie eleverna på skolan så att jag kan göra Hästskötar prov senare i vår. Då ingår Tappskokompetens kursen och HLR samt en del teori lektioner som är nyttiga, men jag pluggar mest självständigt. Linda, knoppa, longera osv tränar jag ju på dagligen på jobbet/lärlingsplatsen ändå :)

Provuppskrivningar kan du nog hitta på närmsta naturbruksgymnasie med ridhästlinje :)


Pssst, tråden är startad för 11 år sen och senaste inlägget var 2008.... ;) . Du ser det i högra hörnet i inläggen :)
 
Pssst, tråden är startad för 11 år sen och senaste inlägget var 2008.... ;) . Du ser det i högra hörnet i inläggen :)

HAHA ja jag satt i egna tankar och såg ut som det var nyligen först, kollade inte innan jag svarade dum som man är xD Skyller på att det var en hård dag på jobbet ;) hehe
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej gänget, Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid. Och det verkar vara en helt orimligt slingrig...
2
Svar
25
· Visningar
3 855
Senast: fickan
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 001
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 947
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp