Avlång mjuk "knöl" efter sadel!

SmultronsLimana

Trådstartare
Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig, har hemma en sadel på prov Wintec 500 cc cair.
Har ridit i den två ggr och jag älskar den och det verkar Jonte (hästen) också göra.
Sadelprovaren kommer den 26/5 så sadeln kommer bli utprovad innan jag köper den!
Men nu till "problemet", när jag skulle borsta Jonte efter ridturen märkte jag en avlång knöl drygt en handflata nedanför ryggraden och en handlängd från manken.
6-7 cm lång och ca 2 cm bred och mjuk, inte varm och han hade inte ont.
Han har inte fått så tidigare och han hade den inte innan vi for ut på ridturen.
Vad tror ni att det kan vara?
 
Det låter som det jag fick på min häst efter att ha ridit ett pass i en Stübben Avalon. Stübbensadlar, i alla fall de jag har tittat på, har som en liten kant i kanalen som löper från framvalvet ner mot bossorna. Lite svårt att beskriva. Denna kant kom för nära sidorna på min hästs nedre del av manken varpå hon fick som lättare svullnader på var sida om ryggraden.
 
*tillägg*
Man kan se "Stübben-kanten" på den här bilden https://www.calevo.com/calevo/images/items/1010316pic1.jpg

Men jag tror säkert att en sadel pga tryck kan ge en sådan vätskefylld svullnad som du beskriver även utan denna kant. Rid fler ggr i sadeln och dyker den upp fler ggr så passar sadeln tyvärr inte.

Sadeln jag red i var för övrigt utprovad av diplomerade sadelutprovade och skulle passa min häst. Men det är ju svårt att se allt som händer där undertill...
 
Tack så hemskt mycket för era svar! Jag ska se hur det ser ut nu på morgonen när vi ska ut och rida om knölen är borta eller inte.
Jag tycker det är konstigt att han inte har reagerat när vi ridit om sadeln tryckt så pass mycket, men vi red ganska länge idag. Drygt 2 timmar, kanske vart för länge innan sadeln format sig?
Den är ju luftstoppad så den ska väl forma sig efter hans rygg, ja vi får vänta och se helt enkelt.
Så jäkla typiskt det här med sadlar, en hel djungel
 
Knölen kommer att vara borta idag om det är en sån min häst hade. Hon reagerade inte heller genom att visa obehag. Ja, djungel var ordet! Som sagt, det låter inte som att denna sadel passar bra trots luftstoppning och att ni trivs i övrigt.
 
Luftstoppningen formar ju sig direkt så fort du sätter dig i sadeln så det är ju inget att vänta på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
645 817
Senast: caballus
·
H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
4 998
Senast: Lydia
·
H
Hästvård Har upptäckt att min häst får en (ibland ser det nästan ut som två som liksom har flytit ihop lite) mjuk knöl precis vid sidan av...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: heylan
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 171
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp