Avledning vid tandborstning

Snubbelfot

Trådstartare
Sedan kanske ett halvår har vi stora utmaningar kring killarnas tandborstning. Innan dess gick det lätt och var helt okontroversiellt, nu är det avancerade förhandlingar varje gång. En period höll vi fast och tvångsborstade men det var inte hållbart av flera skäl. Samtidigt måste tänderna ju borstas... Just nu borstar vi utan tandkräm strax före läggning och sedan när de kommit ner en bit i djupsömn borstar vi dem sovande med tandkräm. Funkar halvbra, men omständligt och borstningen blir inte av högsta kvalitet. ("Smaklös" tandkräm går inte heller hem. Jag tror vi har 14 olika provade tandkrämer hemma just nu.)

Nu har jag börjat fundera på avledning med VR-headset. Det finns vid det här laget gott om studier om avledning/distraktion med VR-headset i olika vårdsammanhang och vi använder en version på jobbet, förvisso med dedikerade spel-appar. Men har någon här använt VR-headset i hemmiljö just för avledning vid tandborstning av barn?

Inte exakt det du frågar efter, men på en föreläsning jag var på pratade föreläsaren om just detta.
Hon hade lanserat "slipp-dag" hemma dvs att barnen fick bestämma en kväll i veckan då de slapp borsta tänderna. Då kunde de känna efter varje kväll om det var ikväll de ville ha slipp-dag. Oftast ville de spara den till en annan kväll kom de fram till och borstade utan problem.

Jag har ingen egen erfarenhet ännu och det var kanske inte så problemfritt som hon fick det att låta, men kanske värt ett försök.

Är det just tandkrämen som ni upplever är problemet, eller att de inte vill borsta tänderna?

Har ingen erfarenhet av VR-headset. Men ett annat tips om ni inte testat är någon tandbortsningsapp? Vi har använt Philips Sonicares app för att våra äldre barn har haft deras eltandborste, men man behöver inte ha en sådan för att använda appen, utan funkar fint med vanlig tandborste också. Är ett litet troll som heter Sparkly som visar hur man ska borsta och så får Sparkly presenter och nya utseenden för varje gång man borstat.

Folktandvården har ju även Rocka munnen som är något liknande.

Vi har provat tre-fyra olika appar, inklusive Rocka munnnen. Det underlättar litet grann, men de ser ändå borsten och tandkrämen. Jag väntar mig inte att de skulle bli totalt frånkopplade med VR-headset på huvudet, men kanske skillnaden är tillräckligt stor. 🤔
Eltandborste har de, och använder ibland. Har provat en handfull olika vanliga borstar också, just nu är det Curaprox babytandborstar som funkar bäst.
De ogillar både borstningen som sådan och tandkrämen, men mest tandkrämen.
Slipp-dag var kreativt och lösningsinriktat, osäker på om det skulle funka för våra barn (som möjligen skulle välja SLIPPA varje dag) men oavsett så skulle jag vilja hitta en strategi som funkar för att borsta varje dag. Det är illa nog de gånger borstningen uteblir av andra anledningar, känner vi...

Vi har provat tre-fyra olika appar, inklusive Rocka munnnen. Det underlättar litet grann, men de ser ändå borsten och tandkrämen. Jag väntar mig inte att de skulle bli totalt frånkopplade med VR-headset på huvudet, men kanske skillnaden är tillräckligt stor. 🤔
Eltandborste har de, och använder ibland. Har provat en handfull olika vanliga borstar också, just nu är det Curaprox babytandborstar som funkar bäst.
De ogillar både borstningen som sådan och tandkrämen, men mest tandkrämen.
Slipp-dag var kreativt och lösningsinriktat, osäker på om det skulle funka för våra barn (som möjligen skulle välja SLIPPA varje dag) men oavsett så skulle jag vilja hitta en strategi som funkar för att borsta varje dag. Det är illa nog de gånger borstningen uteblir av andra anledningar, känner vi...
Det viktigaste är borstningen. Tandkrämen är sekundär. Tandkräm är inte bakteriedödande. Så kör utan tandkräm, och kan de acceptera munskölj så får de flour också, så då är saken enkel. Det finns munskölj för barn, osäker på hur de smakar dock.

Det viktigaste är borstningen. Tandkrämen är sekundär. Tandkräm är inte bakteriedödande. Så kör utan tandkräm, och kan de acceptera munskölj så får de flour också, så då är saken enkel. Det finns munskölj för barn, osäker på hur de smakar dock.
Jo, måste man välja borsta eller tandkräm så håller jag absolut med. Men jag ser det nog som att båda bitarna är viktiga på varsitt sätt. Borstningen för att få bort matrester och plack, tandkräm eller fluorskölj för att tillföra fluor. Barnen äter 5-6 gånger om dagen och det ger goda förutsättningar för kariesangrepp. Skulle vi så småningom se att vi har uttömt precis alla möjligheter att borsta vaket med tandkräm så får vi förstås omvärdera, men prio ett just nu är att hitta ett sätt att göra det.

Jo, måste man välja borsta eller tandkräm så håller jag absolut med. Men jag ser det nog som att båda bitarna är viktiga på varsitt sätt. Borstningen för att få bort matrester och plack, tandkräm eller fluorskölj för att tillföra fluor. Barnen äter 5-6 gånger om dagen och det ger goda förutsättningar för kariesangrepp. Skulle vi så småningom se att vi har uttömt precis alla möjligheter att borsta vaket med tandkräm så får vi förstås omvärdera, men prio ett just nu är att hitta ett sätt att göra det.
Jag tänker att det går att tillföra flour på andra sätt. Men ni gör givetvis precis som ni vill, det var bara ett förslag. När barnen är äldre kan man prova igen, och då med en tandkräm som kanske inte löddrar så mycket, ifall det är problemet. Olika tandkrämer löddrar väldigt olika mycket.

Ålder på barnen?

Funderat på någon typ av belöning istället för distraktion?

Det kan vara att få ta den supergoda vitamintabletten, titta på tv 10 minuter, dansa tillsammans med mamma till favoritlåten osv.

Fokus på att vända tandborstningen till att generera något positivt.

Ålder på barnen?

Funderat på någon typ av belöning istället för distraktion?

Det kan vara att få ta den supergoda vitamintabletten, titta på tv 10 minuter, dansa tillsammans med mamma till favoritlåten osv.

Fokus på att vända tandborstningen till att generera något positivt.
De är 3,5 år. Belöning - absolut. Men alla varianter vi provat har spruckit på att kopplingen mellan uppoffring nu och belöning sedan inte riktigt klickar ännu. Tänker att VR skulle kunna utgöra både avledning och (momentan) belöning.

De är 3,5 år. Belöning - absolut. Men alla varianter vi provat har spruckit på att kopplingen mellan uppoffring nu och belöning sedan inte riktigt klickar ännu. Tänker att VR skulle kunna utgöra både avledning och (momentan) belöning.
Ja då är de fortfarande väldigt små.

Blir det någon skillnad om de får borsta själva?

Det här har ni säkert provat men ser det inte uttryckligen i text så jag tipsar ändå. Vi sätter upp telefonen i badrummet och spelar ett kort program på UR play eller ibland SVT Play medan vi borstar (momentan belöning). Pino är t ex 4 min långt och inte hysteriskt. Eftersom vi i stort sett inte har någon annan skärmtid är tandborstningstiden så är det två högt aktade tillfällen på dagen som sonen får titta på något. Ska vi också klippa naglarna tar vi något längre avsnitt.

Såhär har vi gjort, samma sak, varje dag, samma tid. Förbered på att det kommer att hända en halvtimme innan och en kvart innan.

Nu är det tandborstning! Alla i familjen ska borsta tänderna nu. Kanske till och med barnet får hjälpa till att borsta mamma/pappas tänder?

Och så tålamod. Går det åt helvete idag så förändrar det inte faktumet att samma sak görs imorgon. Och när exakt samma sak sker exakt likadant varje dag, utan att föräldern går upp i affekt, så blir det till sist bara en sak som ska göras. Men det tar många upprepningar för att sätta en rutin.

När dottern var redo för eltandborste hjälpte det mycket. Den är roligare, lättare att hålla själv, och mer effektiv.

Och det hjälpte också att tandborstningen inte alltid innebar slutet av dagen, dvs hon kunde få se på ett TV-program eller läsa saga efteråt. Om tandborstning assoscieras med slut på den roliga dagen, så blir det ännu jobbigare. Ibland innebar det i princip att vi borstade tänderna direkt efter middagen om jag var sen med att få till den.

Jovisst självklart vill man att de borstar varje dag, men jag tänker att 6 dagars oproblematiskt borstande och en dag oborstat kanske slår 7 dagars pest och pina.

Annars tycker jag @skiesabove s tips var bra, det här att det inte betyder slutet på dagen och när man är trött kanske.
(Så gör vi på jobbet med en del äldre, borstar innan de blir trötta för då vill de inte, men det är en parentes).

Vi hade också väldigt stora problem med tandborstning ett tag när de var i treårsåldern. Jag undrar om det inte var på buke jag fick tips om en lek som vi fortfarande använder ibland, där jag säger att olika personer de känner sitter i munnen och äter och att vi måste borsta bort dem. Det tycker de är väldigt roligt, typ ”nej men vänta, jag ser någon där inne, det är ju morfar!! Han sitter där och äter glass, du vet ju att morfar älskar glass! Nej morfar nu måste du faktiskt ut från munnen, han får sitta hemma hos sig istället” och så borstar man ut honom och säger att han flög, men att han glömde sin glass och den måste också borstas ut. Ibland måste man jaga farfar över tänderna för han försöker smita undan och det är svårt att hitta mormors glömda popcornskål bakom tänderna.
Det har funkat väldigt bra med våra barn, så att de ibland inte velat sluta ”men sitter inte XX också där??” Kan de ropa och vilja ha med alla fröknar också…

Sedan kanske ett halvår har vi stora utmaningar kring killarnas tandborstning. Innan dess gick det lätt och var helt okontroversiellt, nu är det avancerade förhandlingar varje gång. En period höll vi fast och tvångsborstade men det var inte hållbart av flera skäl. Samtidigt måste tänderna ju borstas... Just nu borstar vi utan tandkräm strax före läggning och sedan när de kommit ner en bit i djupsömn borstar vi dem sovande med tandkräm. Funkar halvbra, men omständligt och borstningen blir inte av högsta kvalitet. ("Smaklös" tandkräm går inte heller hem. Jag tror vi har 14 olika provade tandkrämer hemma just nu.)

Nu har jag börjat fundera på avledning med VR-headset. Det finns vid det här laget gott om studier om avledning/distraktion med VR-headset i olika vårdsammanhang och vi använder en version på jobbet, förvisso med dedikerade spel-appar. Men har någon här använt VR-headset i hemmiljö just för avledning vid tandborstning av barn?
Har inget konkret tips men jag hyllar dig att du tar det på allvar. VR låter som en jättebra idé, jag hade gjort de mycket exklusiva. Då menar jag att de endast, endast används vid tandborstning. Då riskerar du inte att de minskar i ”värde” och förhandlingarna börjar på nytt.

Vi har med haft en liknande lek som någon här ovan. Vi hade namn på tandtrollen. Det var kompisar på förskolan, syster, mamma och pappa och alla möjliga som skulle borstas bort. Och ofta så borstade vi längre eftersom barnet kom på någon mer som skulle borstas bort och som kanske inte ville bli bortborstad.:D

Sen har vi även mutat med tv nån period. När vi får borsta så sätts tvn på men om munnen stängs eller det krånglas så pausas tvn. Det tog några gånger men sen förstod de principen och höll munnen öppen.

Även vi hade lekar som de ovan. Jag ”hittade” och roliga saker nere i magen som jag ju såg ner i när han gapade. Hittade gummistövlar, syskon, kompisar, kläder och allt möjligt. Blev lätt att få till olika vinklar osv i tandborstningen eftersom jag ju var tvungen att se bra ner i magen. Även här ville han inte sluta borsta och frågade om jag inte såg den eller den kompisen där nere.

Jag är uppvuxen med en förälder som skulle tvinga mig att borsta till varje pris. Jag grät och föräldern höll fast och skulle borsta, kommer mest ihåg paniken när jag inte fick luft pga gråt och tandborste i munnen. Det har såklart färgat mig, så min inställning har varit att jag hellre hoppat borstningen någon dag när det verkligen var dåliga förutsättningar och istället kunnat borsta extra noga andra dagar. Säkert helt fel enligt tandläkaren men det funkade för oss

En lite annan variant, mer skrämsel än muta...
Kompisens son på ca 3 år följde med mig till stallet en dag, råkade se min hästs (10årigt varmblod)tänder och jag tog tillfället iakt och visade tänderna ordentligt och talade om att "så här blir tänderna om man inte borstar dem, visst är det ÄCKLIGT".

Och det behövdes bara en påminnelse om det för att han skulle gå med på att borsta tänderna.

(Självklart förstår jag att ditt problem är större och inte löses så här lätt, men det är ett roligt minne. )
Screenshot_20260320_022919_Google.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner

Hund

• Valp 2026
  • Uppdateringstråd 32

Katt, Andra Djur