Avliva eller inte? (ganska långt)

WildWilma

Trådstartare
Har ett litet dilemmasom jag egentligen vet svaret på men det är inget kul svar.

När jag var 11 så köpte jag en liten kattunge som fick namnet Tessa. Hon var alldeles bedårade söt och vacker men lite speciell. Hon älskade vår äldre katt som blev en extramamma och allt var jättebra, hon blev kastererad vid 6 månaders ålder precis som man bör göra. Ibland kunde hon ge sig av några dagar på sommaren och vara lite vildkatt.

Vet inte om det var 4 eller 5 år senare men då vill min lillebror ha en katt och så kom ett 8 veckors kattpojke(Tiger) hem till oss. Tessa har avskytt honom sedan första anblicken. Den sommaren försvann hon i några månader och jag letade som en galning men hittade ingen katt så vi trodde hon var borta för alltid. Men när det blev höst och kallt kom hon tillbaka och var inne hela vintern. Tiger hade blivit en ganska stor och kaxig ungkatt och tyckte det var väldigt kul att leka med Tessa något som hon inte uppskattade alls så hårtussar flög många ggr. Tillslut fick en av dem sova i förrådet och de fick vara i olika rum när båda var inne samtidigt.

Sen har det fortsatt så Tessa borta hela somrarna(ca 6-7 månader) och sen inne hela vintrarna dock så slåss de inte längre eftersom Tiger har slutat leka och är bara en tjock och tråkig kastrerad hankatt numera som ignorerar Tessa. För något år sedan fick vi en katt till, en liten honkatt på några månader som hon inte heller gillar men de slåss inte iaf.

Nu snart 10 år senare så verkar Tessa få allt svårare psykiska problem och använder inte längre låda när hon är inne även om man stänger in henne ensam i ett rum med den. Det är något som började nåt år efter att vi fick Tiger men har blivit värre och värre. Hon är dock alldeles övergosig och tyr sig väldigt mycket till människor och hunden men håller ett visst avstånd till de andra katterna.

Jag flyttade hemifrån för att plugga när jag var 19 så träffar henne bara några veckor per år om ens det.

Funderar på om det kanske inte är dags att hon ska få somna in. Vet ungefär var hon håller till på somrarna så skulle kunna gå dit och försöka få tag på henne. Annars får de där hemma fixa det i höst när hon kommer hem. Men skulle ju så gärna vilja träffa henne innan och fixa det själv eftersom det är min katt.

Vad skulle ni ha gjort med en sån katt?
Hur mycket kostar det att avliva en katt ungefär?
 
Sv: Avliva eller inte? (ganska långt)

Först och främst; låt henne ha sin sommar.

Varför inte försöka omplacera innan ni ens funderar på avlivning? Kanske finns det någon snäll granne som kan ge det ett försök mot en mindre kostnad för hennes uppehälle? Funkar det inte så funkar det inte men jag ser avlivning som den absolut sista utvägen.
 
Sv: Avliva eller inte? (ganska långt)

Tack för svaret :)

Verkar hon må bra så får hon nog vara större selan av sommaren. Dock så brukar hon när hon kommer hem vara utsvulten och full med mask så tror inte att hon har det jättebra hela tiden.

Funderar på om jag ska fråga dem som hon brukar hålla till vid om de skulle kunna tänka sig att prova att ha henne inne också mot att vi betalar mat mm. men vill inte de så är det nog väldigt svårt att placera om en 10 år gammal katthona som man inte kan hantera om det inte är på hennes villkor och inte är rumsren.

Kan ju tillägga att hon förutom problem med rumsrenheten alltid har varit frisk förutom nån liten sårskada.

Hennes uteperioder verkar bara bli längre och längre, förra året var hon nog ute i ca 7 månader, i år gick hon ut 12:e februari trro jag så kommer hon tillbaka i oktober/november när hon brukar så har hon ju varit ute i minst 8 månader. Känns ganska oansvarigt att vara ägare till en "vildkatt" men att stänga in henne är inget alternativ :(
 
Sv: Avliva eller inte? (ganska långt)

Funderar på om jag ska fråga dem som hon brukar hålla till vid om de skulle kunna tänka sig att prova att ha henne inne också mot att vi betalar mat mm. men vill inte de så är det nog väldigt svårt att placera om en 10 år gammal katthona som man inte kan hantera om det inte är på hennes villkor och inte är rumsren.

Du har rätt, det är inte lätt att omplacera katter och speciellt inte om det är vuxna det handlar om, men det där låter ju som en toppenidé. Det är värt ett försök i alla fall :)
Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Avliva eller inte? (ganska långt)

Är du säker på att hon inte skulle kunna trivas som ensamkatt (inne) hos dig, där du pluggar? Jag tycker inte att det låter som att hon är ute hela sommaren för att hon så hemskt gärna vill utan snarare för att hon flyr något hon inte trivs med. Tror även att hon skulle kunna bli rumsren om hon slapp leva med andra katter.
 
Sv: Avliva eller inte? (ganska långt)

Skulle väldigt gärna vilja det men tyvärr så bor jag i korridor. Skulle kanske gå om jag hörde med alla andra här om det var ok men problemet är att det flyttar in nya ca 2 ggr om året. Sen skulle hon ju mest få vara instängd i mitt rum som är ca 20 kvm vilket inte känns helt snällt. Sen att ta med en lättstressad katt i 2.5 timmar på tåg är ju inte helt lockade.

Tror dock att hon skulle fungera som innekatt eftersom hon ofta är ute hela vintrarna utan att gå ut öht. Blir tjock och väldigt busig bara.

Ska höra med min pokvän som bor i samma stad som hon är i just nu om inte han vill prova att ha henne. Han säger att han vill ha en kattunge men kanske kan övertyga han att att prova på att ha en vuxen katt först.

Men bäst skulle ju vara om de som bor där hon brukar hålla till kan tänka sig att ha henne. Ska hem nästa vecka och börja nysta i det här för vet att de inte vill ha henne inne i vinter i och med att hon inte är rumsren där.
 
Sv: Avliva eller inte? (ganska långt)

Hade jag inte bott utomlands så hade jag kunnat erbjuda mig att ta hand om henne.
Har nämligen en liknande dam redan....
Min är en numera 18årig tant som ligger på soffan och myser för det mesta, dock är hon rumsren!
En kompis till mig adopterade henne för ca 5 år sen, hon är osocial (kan tycka om att vara med i samma rum men "rör-mig-för-guds-skull-inte!" typ eller så sitter hon bakom soffan eller ensam i köket...) :cool:

När vi skaffade 2 kattungar för ett par år sedan så flyttade hon ut, vi såg henne inte på flera månader. Hon kom tillbaks in på höstkanten när det började bli kallt på nätterna. Hon accepterar dessa katter , nu drygt 2 år gamla, men har inte mycket intresse av dem.

Nu i år har vi en ny kattbebis igen, hon accepterar honom men fräser mot honom om han försöker leka...fast hon har i alla fall inte flyttat ut detta året.
 
Sv: Avliva eller inte? (ganska långt)

:)

Men ska hon flytta någonstans så ska det nog inte finnas några andra katter där, hon blir stressad av de andra katterna trots att de inte bryr sig värst mycket om henne. Verkar vara lite hjärnspöken som gör att hon inbillar sig att de ska göra något vilket har gjort att hon inte har vågat gå till lådan som sen har blivit ännu värre. Tror hon skulle bli rumsren igen om hon slapp stressen av att de andra katterna är där.

Mot människor och hundar är hon väldigt social så länge det är på hennes villkor dvs. inte lyfta och inte hålla fast. Nästan jobbigt social då man inte får göra mycket alls utan att hon ska vara mitt i ibland.

Skulle vara perfekt för någon som vill ha en katt för att hålla råttor och möss borta men ändå ha en vän att klappa på ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 318
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 362
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 354
Senast: Murphy
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp