Avliva eller inte?

Belethien

Trådstartare
Jag har ett problem nu som jag undrar hur ni skulle resonera med.

Jag har två katter som vi kan kalla den vita och den svarta. De har varit innekatter i halva sitt liv och nu är de utekatter. Den vita är 3 år gammal och helt underbar, snäll, trevlig katt som aldrig hittar på något dumt. Den svarta är äldst på 4 år och en helt annan sak....

Hon kissar och bajsar inne när det passar henne, förvarnar aldrig om hon vill att jag ska släppa ut henne eller in till toaletten där lådan finns (som den andra katten gör). Och eftersom jag har hundar som gärna äter bajs och en liten lägenhet där lukt sprids fort så måste dörren vara stängd tills de säger till. Trots att hon är ute i princip hela dagen kan hon sätta sig och bajsa och kissa ned en hundleksak, sängen eller liknande.. Förr hade jag dörren öppen men det spelade ingen som helst roll, hon gjorde sina behov var hon ville ändå.

Hon river sönder mitt hus, jag har massor med rivskador på mina tapeter som kommer att kosta mycket pengar att fixa när jag flyttar ut eftersom det är en typ av väv-tapet som måste tapetseras om helt och hållet :crazy: dessutom är jag fattig student och kommer snart att flytta till en annan lägenhet på gården och jag är livrädd för att mina hyresvärdar ska sätta stopp för det när de ser den nuvarande lägenheten eftersom jag har kvaddar-katten med mig som kommer att förstöra allt igen. :( Hon har även misshandlat min soffa totalt.

Sedan jag började släppa ut dem har hon blivit väldigt aggressiv mot den andra katten. Den vita får inte sätta sig i fönstret för den svarta, hon får heller inte gå förbi den svarta, eller titta på den svarta, eller äta för den svarta, eller dricka... De var hur bra kompisar som helst men sedan jag började släppa ut dem fick den svarta knäpp. Hon morrar även åt mig, ibland åt ingenting. Dock rivs hon aldrig utan bara låter som att hon ska döda en. Detta innebär att den vita har blivit mycket låg och liten och jag mår så dåligt för hennes skull för hon är verkligen en helt underbar, snäll katt som går med på mobbningen utan att säga ett knyst :cry: Så jag har valt att försöka omplacera den vita för det kan jag göra med gott samvete. Jag har försökt att sluta släppa ut dem men det slutar aldrig, hon blir värre då. Och det innebär bara att den vita blir instängd med henne och mår sämre. Släpper jag endast ut den vita blir den svarta förbannad för hon vill också ut.

Som det syns kan jag inte omplacera den svarta. Vem skulle vilja ha en sådan katt?? Som är opålitlig, aggressiv, för med sig ren förstörelse osv. Hon är frisk, jag har tagit henne till veterinär men de hittade ingenting. Med tanke på att jag köpte henne från en familj där barnet terrade katterna rejält så skulle det inte förvåna mig om hon faktiskt är född sådan..

Så vad skulle ni göra om ni vore jag? Mina föräldrar tycker att katten ska bort, även de vänner jag har pratat med. Men.. hon är ju ändå min lilla bebis :( hur ska jag kunna avliva ett liv bara för att det inte passar mig? Hur ska jag kunna ta henne till veterinären när hon litar på mig så mycket? Men jag kommer inte att kunna ta med mig henne till den andra lägenheten, jag har inte råd att tapetsera om den lägenheten också.. Vad skulle ni göra?

/Väldigt ledsen kattägare
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva eller inte?

Tapet- och soffklösning är mycket en uppfostringsfråga faktiskt. Mitt tips om hon varit innekatt hade varit att klippa ner klorna, men det går ju inte nu. Så där får du jobba med uppfostring. Har dom klösmöbler att använda? Helst placerade där du är oftast, många katter klöser för att få uppmärksamhet.
Att hon är dum mot den andra beror troligen på att hon går ut. Katter är revirdjur, vissa blir väldigt stressade av att nått ändras inom deras revir och det kan ta ut det på den andra. Min Yoga är sån, hon tog ut mycket på sin dotter. Trots att dom alltså alltid bott ihop. Det kan gå att lösa med tiden, men om hon hållit på länge kan det vara värre. Den vita luktar troligen konstigt efter att ha varit ute, därför gör den svarta som hon gör. Den svarta känner inte igen den vite helt när hon luktar konstigt. Nått som kan funka är en sak som heter Feliway. Det är syntetiska, lugnande feromoner som man köper och sätter i vägguttaget och som puffar ut feromoner då och då. Funkar ibland.
Bajseriet är värre. Räkna absolut inte med att hon ska säga till, du får hålla lådor tillgängliga för henne hela tiden. Du får köpa lådor med huv och lucka om hunden äter, men jag har faktiskt aldrig hört om nån som har dörren till lådorna helt stängd? Har du testat olika sandsorter? Vissa katter tycker vissa sandsorter är för grova t.ex. Eller för småkorniga. Men som sagt, se till att hon ALLTID har tillgång till lådor, katter funkar inte som hundar. Köp flera lådor och ställ i varje rum.
 
Sv: Avliva eller inte?

Att en katt bajsar och kissar utanför lådan har flera orsaker:

Är katten frisk? Har ni uteslutit problem med urinvägarna tex uvi, kristaller mm Är katten hård i magen? annan smärta?

Är katterna kastrerade eller fertila?
Fertia/oastrerade katter märker revir med både kiss och bajs.

Hur många lådor har ni? vilket sorts material? med eller utan huv/tak?
Testa minst 2 lådor med 2 olika klumpbildande sander (brukar lösa problemen) Testa både med tak och utan för att se om de hjälper.
Har du tak kan du vända öppningen mot väggen då kommer ej hundarna åt eller lär hunden att låta bli avföringen i kattlådan.

Har du testat feliwey? lugnande hormon för katter.

Hur torkar ni upp olyckorna?

Ta bort hundarnas biabäddar om du har några, för flera katter liknar de för mkt en kattlåda.
 
Sv: Avliva eller inte?

Tapet- och soffklösning är mycket en uppfostringsfråga faktiskt.

Det förstår jag absolut! Den andra katten har förstått att man rör inte möblerna, de har en egen klösbräda att ge sig på. Klösbrädan har varit lite överallt, vid soffan, närmare matskålen, närmare min säng, i toaletten etc. utan något resultat från den svarta. Den vita däremot söker upp den oavsett var den ligger. Den svarta har jag prövat allt på- flytta henne till klösbrädan när hon börjar klösa, spruta vatten, utskällningar, ta katten i nackskinnet, lägga folie på soffan etc. till och med valpen markerar soff- och tapet-klösningen genom att "dutta" på henne med nosen tills hon ger sig (inte jag som lärt det dock, valpen fick för sig att göra det själv ;) ) men inget fungerar.

Det kan gå att lösa med tiden, men om hon hållit på länge kan det vara värre. Den vita luktar troligen konstigt efter att ha varit ute, därför gör den svarta som hon gör. Den svarta känner inte igen den vite helt när hon luktar konstigt. Nått som kan funka är en sak som heter Feliway. Det är syntetiska, lugnande feromoner som man köper och sätter i vägguttaget och som puffar ut feromoner då och då. Funkar ibland.

Angående feromoner så är det för experimentiellt för att jag ska våga satsa på det. Det kostar för mycket för att "det kanske fungerar", jag har inte riktigt dem pengarna att lägga ut. Hade det garanterat fungerat så hade jag kört på det men till och med veterinären var osäker och sa att jag får själv avgöra om det är värt det..

Bajseriet är värre. Räkna absolut inte med att hon ska säga till, du får hålla lådor tillgängliga för henne hela tiden. Du får köpa lådor med huv och lucka om hunden äter, men jag har faktiskt aldrig hört om nån som har dörren till lådorna helt stängd? Har du testat olika sandsorter? Vissa katter tycker vissa sandsorter är för grova t.ex. Eller för småkorniga. Men som sagt, se till att hon ALLTID har tillgång till lådor, katter funkar inte som hundar. Köp flera lådor och ställ i varje rum.

Jag har tidigare i ca. 3 års tid alltid gett henne fri tillgång till lådan men det har aldrig blivit någon skillnad. Hon har även bott hos min bror en sommar med den vita katten och det har inte varit någon skillnad i beteende, trots fri tillgång på låda. Hon kissade och bajsade utanför- flera gånger i hans säng :( Den vita fick även bo själv hos min bror medan jag behöll den svarta men det var ingen skillnad alls där heller. Hon var lika arg och dålig på att gå på lådan. Jag har provat massor av olika sandsorter, dyra och billiga och de har haft olika typer av lådor som jag har skurat noga med olika typer av medel (klor, allrengöring, såpa osv) när jag har bytt lådan. Som mest har de haft 4 lådor, som minst 1, alla av olika typer. Nu är de öppna enkla lådor men innan har jag haft med tak, med eller utan lucka etc.
Jag har bara 1 rum med toalett just nu så det blir självmord om jag skulle ha kattlådan på annat ställe än toaletten, kattbajs luktar ju inte vidare gott ;) Dessutom är mina hundar ganska duktiga på att köra in huvudet i lådan trots lock och lucka..
 
Sv: Avliva eller inte?

Att en katt bajsar och kissar utanför lådan har flera orsaker:

Är katten frisk? Har ni uteslutit problem med urinvägarna tex uvi, kristaller mm Är katten hård i magen? annan smärta?

Är katterna kastrerade eller fertila?

Jag har tagit henne till veterinär några gånger men fått det konstaterad att hon är frisk. Jag vet att hon har lite av en bronkit-liknande problem men som vet konstaterade att hon inte lider av, ibland kan hon hosta men det händer väldigt sällan så det bör inte vara problemet. De är självfallet kastrerade och vaccinerade eftersom de är utekatter, båda två :)


Hur många lådor har ni? vilket sorts material? med eller utan huv/tak?
Testa minst 2 lådor med 2 olika klumpbildande sander (brukar lösa problemen) Testa både med tak och utan för att se om de hjälper.
Har du tak kan du vända öppningen mot väggen då kommer ej hundarna åt eller lär hunden att låta bli avföringen i kattlådan.

Se inlägget jag skrivit till MissFideli, jag har haft ganska många lådor med olika sand men tyvärr samma resultat. :( Jag har även haft lådan bakvänd men hundarna lyckas ändå. Tidigare hade jag lådan uppe på en byrå men det hjälpte inte när man har en schäfer-korsning!

Hur torkar ni upp olyckorna?

Ta bort hundarnas biabäddar om du har några, för flera katter liknar de för mkt en kattlåda.

Jag har använt klor, såpa, allrengöring, piss off osv för att torka upp. Hundarna har inga bäddar så det är inget problem. :)
 
Sv: Avliva eller inte?

Jag skulle avliva en sån katt, alt kolla om nån vill ha en stallkatt, känns som det är enda stället en sån katt skulle fungera på.
 
Sv: Avliva eller inte?

Jag skulle avliva en sån katt, alt kolla om nån vill ha en stallkatt, känns som det är enda stället en sån katt skulle fungera på.

Jag bor på gård med stall och vet att hon absolut inte skulle fungera i stall. Hon är verkligen mattes lilla skitgris som sätter sig och skriker ihärdigt i timmar utanför mitt fönster om hon inte får gå in när hon vill. Hon vill ha mycket kontakt, hon är inte självständig på viset en stallkatt ska vara. Mitt hjärta verkligen blöder för hon älskar mig, verkligen. :cry: Hon älskar att få komma in och mysa med mig och sova med mig om nätterna. Men det verkar som att hon inte riktigt har uppfattningen om vad man bör och inte bör göra trots att jag har varit ihärdig och har inga problem med min tidigare katter.

Nyss rev hon mig för allra första gången i hela sitt liv för att jag skulle ta upp henne och göra fästingkontroll. Det känns som att det bara blir värre för var år..
 
Sv: Avliva eller inte?

Jag har tagit henne till veterinär några gånger men fått det konstaterad att hon är frisk. Jag vet att hon har lite av en bronkit-liknande problem men som vet konstaterade att hon inte lider av, ibland kan hon hosta men det händer väldigt sällan så det bör inte vara problemet. De är självfallet kastrerade och vaccinerade eftersom de är utekatter, båda två :)

Där kan du ha problemet till beteendet. Har haft en hund med kronisk bronkit så jag vet hur de låter. Tycker du ska röntga lungerna för att utesluta lungbroblem samt ultraljuda hjärtat då hosta kan vara tecken på hjärtfel. Vill du inte kosta på katten de så avliv katten. Då slipper hon kosta på din ekonomi.

Har haft som mest 8 katter + schäfermix och 5-6 lådor som mest och hunden har aldrig rört lådorna. Tycker du de luktarmkt från lådorna så är tipset byt kattmat, här luktar de inget om inte katterna har diarré:D
 
Sv: Avliva eller inte?

Där kan du ha problemet till beteendet. Har haft en hund med kronisk bronkit så jag vet hur de låter. Tycker du ska röntga lungerna för att utesluta lungbroblem samt ultraljuda hjärtat då hosta kan vara tecken på hjärtfel. Vill du inte kosta på katten de så avliv katten. Då slipper hon kosta på din ekonomi.

Alltså, jag vill inte att någon får helt fel idé om mig. Självfallet ger jag pengar till mina katter om det behövs och jag har som sagt tagit henne till veterinären, gett olika typer av foder (av varierande kvalitet), fixat olika lådor, olika sandsorter, olika träningsmetoder osv och det handlar inte om att hon "kostar på min ekonomi". Jag har inget emot att lägga ned pengar på röntgen etc. om nu de olika veterinärerna jag åkt till faktiskt tyckte att det var ett problem. De vet att hon har hostan men ingen har ansett att det påverkar henne eller kräver utredning eftersom det är milt och liknar lätt astma som värst med hosta 1-2ggr i halvåret. Jag har varit både på ultuna och privat vet för detta. Men sedan undrar jag om jag verkligen är en dålig kattägare för att jag är tveksam till om detta fungerar? Hon har förstört en lägenhet som kommer att kosta tusenlappar att fixa, hon har kissat ned och förstört min brors säng som också kostar mycket pengar, hon har sett till att min vita katt har blivit blyg och skygg tack vare mobbningen, hon kan få mig utkastad ur min lägenhet, hon förstör stämningen i huset när hon går runt och slår den andra katten hela tiden etc. :crazy: Jag älskar verkligen den katten men.. ska det vara såhär att ha katt?

Har haft som mest 8 katter + schäfermix och 5-6 lådor som mest och hunden har aldrig rört lådorna. Tycker du de luktarmkt från lådorna så är tipset byt kattmat, här luktar de inget om inte katterna har diarré:D

Min äldre hund har slutat röra lådorna men min yngre är på dem stup i kvarten, trots att jag sagt nej. Hon är helt matgalen och det tar tid att träna bort det beteenden om det ska bli något annat än ögontjäneri. Men det spelar ingen roll, den svarta går inte på lådan oavsett om hon får tillgång till den dygnet runt, därför spelar det ingen roll om dörren är stängd eller inte, hon gör sina behov där hon har lust.
 
Sv: Avliva eller inte?

Låter ju redan som att du bestämt dej!?

Inga tips duger, du vill inte ta katten till vet. då du anser att det inte kommer ge något, inte prova Feliway då det kostar för mycket och är för osäkert, du skyller på katten för att hundarna är ouppfostrade vad gäller kattlådan, katten kan inte placeras om för att den är "din bäbis" och inte en katt....??

Vad vill du höra!?
Japp, be grannen skjuta den, det är ett hopplöst fall!!

För jag gissar att det är stört omöjligt att installera en kattlucka så att katten kan få komma och gå lite som den vill?
Katter som vill gå lite ut och in kan bli klart frustrerade av att begränsas av att passa mänskliga rutiner = de kan börja "protestera"
(Jo jag förstår att du hyr ditt boende och att hyresvärden inte vill att du sågar i ytterdörren, men... På blocket finns en ytterdörr för 700.- och en kattlucka kostar allt från 200-600.- lite beroende på vilken typ du vill ha!)

/Swat
 
Sv: Avliva eller inte?

Att ha kattlådan i ett stängt rum är vansinne, hur kan man komma på en sådan ide?

Jag tycker absolut att du ska försöka omplacera katten. Den bor i en etta med en katt till och flera hundar?? Garanterat vantrivs den med denna situationen. Du har för mycket djur på för liten yta.
 
Sv: Avliva eller inte?

Inga tips duger, du vill inte ta katten till vet. då du anser att det inte kommer ge något, inte prova Feliway då det kostar för mycket och är för osäkert, du skyller på katten för att hundarna är ouppfostrade vad gäller kattlådan, katten kan inte placeras om för att den är "din bäbis" och inte en katt....??

Nä nu har du dragit allt för många slutsatser, med en ganska otrevlig ton också. Katten ÄR tagen till vet flera gånger. De anser inte att lungorna är ett problem, menar du på allvar att en människa på bukefalos vet mer en mängd olika veterinärer som har tittat på henne? Och att jag ska, återigen, åka till en till veterinär som kommer att säga samma sak? Vi har redan varit hos tre-fyra stycken på olika kliniker!

Jag tänker absolut inte lägga pengar på ett preparat som med stor sannolikhet inte kommer att fungera. Veterinären ville heller inte ordinera det för att det är fruktansvärt osäkert preparat och för mig som student bortkastade pengar. Effekten kommer ändå antagligen inte att bli tillräckligt bra för att det ska vara godtagbart.

Gällande ouppfostrade hundar så skrev jag att just NU har jag det problemet. Men förr har hon alltid haft tillgång till lådan utan skillnad i kiss och bajs beteende. Hon har, jag upprepar, alltid kissat och bajsat där det passat henne trots fri tillgång på lådan, även INNAN den andra katten kom hem till mig!

Att katten kan inte omplaceras har jag inte sagt för att hon är min bebis? Hon är aggressiv när det passar henne, kissar och bajsar överallt, förstör möbler och tapeter etc. oavsett bostadssituation, andra katter i huset, tillgång på låda etc. Hur ska jag med gott samvete kunna omplacera något sådant? Jag vill inte avliva för att hon är min bebis. Det är ju ändå ett liv, en katt vi pratar om!

De flesta tips jag har fått har jag ju redan provat och Feliway är det enda jag inte håller med om att det kan vara lösningen på alla mina problem. Det handlar inte om jag jag har redan bestämt mig men vad vill du att jag ska göra, prova allting igen som jag redan provat? :confused:

För jag gissar att det är stört omöjligt att installera en kattlucka så att katten kan få komma och gå lite som den vill?
Katter som vill gå lite ut och in kan bli klart frustrerade av att begränsas av att passa mänskliga rutiner = de kan börja "protestera"
(Jo jag förstår att du hyr ditt boende och att hyresvärden inte vill att du sågar i ytterdörren, men... På blocket finns en ytterdörr för 700.- och en kattlucka kostar allt från 200-600.- lite beroende på vilken typ du vill ha!

Jag har en gemensam hall med mina hyresvärdar så en kattlucka skulle innebära att de hamnar rakt ut i en annan hall. Och den hallen låter jag inte katterna vistas i, kan inte garantera att den svarta inte kissar ned där och det vore förödande! :crazy: Annars hade jag absolut velat ha en kattlucka! De får röra sig ute när de vill hela dagarna, fönstret är öppet konstant så längre värdret är bra. Är det dåligt väder så öppnar jag om de vill ut men oftast stannar de helst inne. Om nätterna stänger jag in dem men ingen av dem har bett om att få gå ut heller, jag tror de trivs att sova inne. Så de är inte bundna av mina rutiner särskilt, de får komma och gå som de vill. Är jag borta så låter jag fönstret vara öppet oavsett.
 
Sv: Avliva eller inte?

Att ha kattlådan i ett stängt rum är vansinne, hur kan man komma på en sådan ide?

Jag tycker absolut att du ska försöka omplacera katten. Den bor i en etta med en katt till och flera hundar?? Garanterat vantrivs den med denna situationen. Du har för mycket djur på för liten yta.

Har bott på flera ställen av varierande storlek (allt från ett hus med 3 rok på 90kvm och nu en etta) utan skillnad. Hon har även bott på andra platser, med och utan den andra katten, ingen skillnad.

Att jag har kattlådan stängd i ett annat rum är för att de rör sig ute hela dagarna och det fungerar inte att ha det öppet just nu. Men det spelar ju ingen roll, katten bajsar bara i lådan om det passar henne oavsett om jag har öppet eller inte har jag redan förklarat. :)
 
Sv: Avliva eller inte?

Ett sista råd från mig då inga råd duger:crazy: omplacera problemkatten till ett hem utan barn, utan hundar och där de inte är livat.

Btw hade en katt som hade ganska lågt självförtroende, inte van vid andra atter/hundar, hushållsljud, var skvätträdd mm Efter könsmognaden blev rdslan till aggression mot både människor och djur. Omplacerades som ensamkatt efter lite drygt ett års kämpande.
En månad låg hon under soffan, sedan ökade självförtroendet från dag till dag. Hon är fortfarande något skvätträdd då nya plötslig kommer. Nu är hon en social, trevlig knäkatt du kan lyfta och bära. Då hon blev lugn togs hon till veterinären för kastrering och upptäckte orsaken till hennes plötsliga agressivitet; ett navelbrock som växt.
 
Sv: Avliva eller inte?

Har själv en sönderklöst lägenhet så jag vet hur betungande det är. Kommer att få spara ihop pengar innan vi ska flytta så vi kan tapetsera om överallt! Bl.a så fick vi en trevlig överraskning när vi bytte soffa och såg att dom höll på med en flykttunnel till lägenheten bredvid därbakom :eek: Trodde att vi hade hyfsat med klösmöjligheter till dom (har två katter) då vi hade två mindre och en mellanstor klöspelare men sen så köpte vi en stor sak, från golv till tak och oj vilken skillnad det har blivit!:D Tror faktiskt inte dom har klöst något mer på tapeter sen dess (vad jag märkt)! Så det kan ju vara ett tips till att klara sig när det gäller tapeterna iallafall!

Sen kanske du skulle kunna sätta nån slags kedja eller något på toadörren (typ som man har till fönster) Så att den kan stå lite öppen så katterna kommer in men inte hundarna? Låter ju inte optimalt att ha stäng dörr till lådan. Fast jag vet att det blir lite päckel när man har en liten lägenhet när dom bajsar och sådär :crazy: Vi löser det som så att vi har koll på när dom bajsar och tar ut det direkt + att vi alltid rengör lådan när vi varit borta och kommer hem. Iofs så kanske det inte spelar någon roll om hon ändå går nån annanstans men kan ju vara något att prova iallafall :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
474
Senast: cili
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp