Avliva eller inte?

Vita_N_6520

Trådstartare
Står med det svåraste valet som finns nu med min häst.
Halva jag känner att det är bäst att avliva, andra halvan vill låta henne leva.
Skulle vara bra med lite tankar och åsikter från folk utifrån så jag kan se på saken ur andra perspektiv.

Min häst har en ganska lång sjukdoms/skadehistoria, sen jag fick henne har hon inte varit helt frisk i ett halvår i taget ens.

Lite av sjuk&skadehistorien:
Sommaren (våren) 07 fick hon fång och var tvungen att stå inne/i sjukhage hela sommaren.
Började rida henne lite smått på senhösten och strax lagom när jag börjat så fick hon ett par hovbölder.
Inget jättelångvarit dock utan kunde sätta igång henne igen i början av året. (08)
Runt månadsskiftet april/maj blev hon superhalt v.b . Trodde det var en ny hovböld då hon reagerade på samma sätt som vid hovbölden. Hovslagaren hittade ingen hovböld så det blev att besöka veterinären.
Efter en behandling av disktriktsveterinären blev det att åka till kliniken då det inte blev bättre. Röntgade och det visade sig vara en griffelbensfraktur.
Pga. något rasp-aktigt som plötsligt blommade ordentligt upp på båda bakbenen, samt ett väldigt svullet ben så blev operationen uppskjuten till slutet av juni.

Operationen gick bra och i augusti så var den skadan "friskförklarad".
Vet. ville kolla henne igen vid longering och det visade sig att pålle fortfarande var halt (högre upp).
Blev massa klinikbesök och hon kollades typ överallt med UL, röntgen, bedövning i lederna och scintigrafi.
Ingenting hittades så jag valde att försöka låta tiden läka det.
Det är ingenting hon har lidit av, utan hon springer glatt runt i hage.

Men sedan dess har hon bara gått i hagen iprincip. Har fått följa med unghästen ut på skrittpromenader några gånger i veckan på plant underlag men inget mer ansträngande.
Har kollat några varvs longering 2-4 ggr och hon har visat tydlgia förbättringar. Kollade senast för ca en månad sedan och då var hon nästan helt ren! :)

Och givetvis kommer då bakslaget.
För lite mer än en vecka sedan upptäckte jag att hon var halt. Tog ut och kollade, hon var halt i skritt. Longerade några steg och denna hälta var mer "trippig" än den hon hade innan.
Efter ett par dagar upptäcks fång och hästen får boxvila.
Valde att åka upp till klinik (fick spruta av distriktsvet. onsdag, klinikbesök i måndags.) för att låta dem kolla på henne.

Visar ingen hälta på rakt spår, men väldigt mkt på böjt spår (bak, visar inget av fånget).
Röntgar och hon har även hovbensrotation (inte mkt men ändå.)
Så nu står hon återigen på boxvila och får fenylbutazon i 10 dagar, sen måste jag ta ett beslut...

Frågan är ju hur länge man kan orka?
Jag älskar min häst över allt annat, men det börjar bli tråkigt att lägga alla sina pengar och all sin tid på sjukdomar och skador.
Nu har hon ju egentligen tre sorters fel. Den första bakbenshältan, den andra bakbenshältan (Vet inte om de hänger ihop, är som sagt inte alls samma sorts hälta) och även hovbensrotation.

Jag har börjat förstå att hon aldrig mer kommer att kunna ridas (iaf inte mkt).
Hade egentlgien planerat att ta föl på henne, men nu efter andra fånget så är det inte aktuellt att avla på henne även om hon skulle bli frisk.

Frågan är väl egentligen om man ska ta bort henne nu när hon ändå mår ganska bra eller om man ska vänta på att det blir värre, för det kommer det ju säkert bli nångång . :crazy:

Mina tankar lutar mest åt avlivning, faktiskt.
Det är/var något i hennes ögon som jag inte redigt tycker om. :crazy:
De dagarna innan klinikbesöket så såg hon konstant rädd ut.
Detta har delvis försvunnit, men det känns ändå som att någon inte stämmer denna gång.
Kanske har hon ondare än hon visar?
Hon har ju haft väldigt väldigt ont andra gånger, men då har jag aldrig sett Den blicken..

Åh jag vet verklgien inte. Det svåraste valet man kan göra på en häst som iövrigt är frisk och lycklig. :cry:

(Sorry att det blev långt. hoppas någon orkar ta sig tid att läsa iaf..)
 
Sv: Avliva eller inte?

Usch, jag kan inte tala om för dig vad som är rätt eller fel.
Men en tröstkram kan du få.

/B
 
Sv: Avliva eller inte?

Usch vad tråkigt! :(
kan inte säga mer än att göra det som är bäst och sjysstast mot din häst.
även om det är svårt, så var ärlig mot både dig själv och pållen.
Hoppas att det ordnar sig! *tröstkramar i massor*
 
Sv: Avliva eller inte?

Du gör det som känns bäst för dig och din häst, du har gjort allt du kan för att hjälpa din häst att må bättre.

Även om hon är bra nu, så är det som du säger, risken är att hon blir sämre igen?

Som du säger, du känner din häst och ser på den att den kanske inte mår så bra egentligen, kanske som du säger har hon ont nu också.

Du tänker inte fel, du gör bara det som är bäst för din häst.

Kramar till dig.
 
Sv: Avliva eller inte?

Jag svarar som jag brukar.

Oftast när man har börjat fundera på avlivning så är det eg vad man har bestämt sig för. Innerst inne. Men man behöver tid att bearbeta och få stöd i sitt beslut.

Och:

Din häst lider inte av en avlivning, bara du (nå det är inte så bara men jag tror du förstår vad jag menar).
 
Sv: Avliva eller inte?

Kan ju inte säga vad du ska göra. Men med den informationen som du har lämnat här och om det var min häst så hade jag tagit bort henne.
 
Sv: Avliva eller inte?

Det som är värst är ju eg fången tycker jag. Den kommer ju tillbaka gång på gång. Och kommer att fortsätta göra det. Som tidigare person sagt, du har nog redan bestämt vad som är bäst för din häst, men det tar ju tid att bli "säker". Hur gammal är hästen? Klokt att inte låta den gå avel!!
 
Sv: Avliva eller inte?

Inte för att vara elak men hade det varit min häst hade hon nog varit borta vid detta laget.

Men du känner ju ändå din häst absolut bäst och det är bara du som kan avgöra om hon har tillräckligt lite ont för att få leva kvar.
 
Sv: Avliva eller inte?

*tröstkramar i massor*

Jag säger som någon gjorde innan mig, att om man har börjar fundera på avlivning så känns det som att man redan börjat inse faktum och förstår vad som faktiskt är bäst för hästen. Det är inte roligt på något sätt, men jag tror både du och hästen mår bäst av att lilla pållan får somna in. Som du säger, du älskar din häst, men jag förstår absolut hur det känns att vara tvungen att lägga alla sina pengar på behandlingar, undersökningar och mediciner. Pengar och tid som kunde lagts på betydligt roligare saker.
Jag tycker du gör rätt beslut om du tar bort hästen.
 
Sv: Avliva eller inte?

Det känns som att du innerst inne redan har tagit ett beslut både för hästens och din skull men behöver lite medhåll för att det ska kännas 100% rätt.

Jag tycker att du ska ta bort henne. Du känner hästen bäst och har du börjat märka på henne att allt inte är 100 i blicken, då är det nog bäst att avsluta det hela innan det går för långt.

Inget lätt beslut dock :( *kram*
 
Sv: Avliva eller inte?

Som flera andra skrivit... Jag kan egentligen inte säga hur du skall göra..

Men utifrån det du skriver här... Så hade det varit min häst så hade jag valt att ta bort.

Enligt min filosofi.. är det bättre att ta bort lite för tidigt än lite för sent.
Alltså skulle jag valt att ta bort med hästen trots allt har lite värdighet i livet.
Inte vänta tills det inte finns någon återvändo.. då har man oftast passerat gränsen för vad som är värdigt.
 
Sv: Avliva eller inte?

Inte för att vara elak men hade det varit min häst hade hon nog varit borta vid detta laget.

Men du känner ju ändå din häst absolut bäst och det är bara du som kan avgöra om hon har tillräckligt lite ont för att få leva kvar.

Ja som det är nu så har hon ju lite ont. Inte så hon stapplar fram direkt, men ändå. Vill ju heller inte att hon ska behöva stå på boxvila en hel sommar till..
Vet ju inte vad som är felet bak, så det är ju inget man direkt kan åtgärda heller..
 
Sv: Avliva eller inte?

Enligt min filosofi.. är det bättre att ta bort lite för tidigt än lite för sent.
Alltså skulle jag valt att ta bort med hästen trots allt har lite värdighet i livet.
Inte vänta tills det inte finns någon återvändo.. då har man oftast passerat gränsen för vad som är värdigt.

Jo lite så tänker jag också.
Det KAN ju bli bättre, men det kan ju lika gärna bli sämre och då skulle det ju kännas ännu värre..
 
Sv: Avliva eller inte?

Låter inte roligt du, alltid tråkigt när det gäller såpass unga hästar. Men som jag ser det så hade jag tagit bort hästen. Jättesvårt beslut men som någon tidigare sa, hellre att man tar bort dom lite för tidigt än för sen.

Lycka till med vad du än väljer!
 
Sv: Avliva eller inte?

Tack för era tankar.

Jag känner också att det lutar som avlivning.
Precis som ni skriver, när man börjar fundera över det så är det väl dags nästan..
Har ju nästan vant mig vid tanken också så..
Börjat kolla på nya hästar för att kunna gå vidare. :grin:


Någon som vet hur fort det kan ta att få hästen utdömd?
Hur gör man? Pratar med veterinären så de fixar det, eller ska man prata med försäkringsbolaget? Båda?
Får man välja om man vill bulta eller spruta?
Slakt kan hon inte gå till (tack o lov :p ) pga medicin..
Vad gör dom med kroppen då? Bränner den? :crazy:
Hur mkt kostar allt?
 
Sv: Avliva eller inte?

Svårt beslut !
Men jag tycker det är konstigt att du förutsätter att fången ska komma tillbaka.
Visst kommer hon alltid att vara en fånghäst, men hon kan ju behandlas därefter
Lycka till med ditt beslut !

Hej från hambo
 
Sv: Avliva eller inte?

Jag skulle bulta, hemma.

Tror att du måste få den utdömd av veterinär och sen skicka in papper till försäkringsbolaget eller om vet. kliniken kan reglera?
Bäst är nog att prata med både veterinär och bolag innan du gör något! :)
 
Sv: Avliva eller inte?

I det läget ni är nu, med blicken som inte är som den brukar så hade jag diskuterat utdömning med veterinären.
Med hennes historia är det starkt gjort av dej att kunna tänka att nu är det nog färdig behandlat.
Det är så lätt att fortsätta behandla i all evighet "för hon blev ju bättre förra gången" men att börja fundera på att ta ett beslut är starkt gjort.

Utdömning kan gå ganska snabbt, när jag insåg att det var slut för min så tog det en vecka så fanns hon inte mer.

Veterinären faxade sin åsikt om utdömning till försäkringsbolaget som ringde upp dagen efter med ett beslut. Sedan tog det några dagar innan lantbrukstjänst kom ut, men allt var över på en vecka.

Du väljer själv om du vill bulta eller spruta, sprutar gör veterinären och då om du inte kan gräva ner kroppen själv så hämtar lantbrukstjänst kroppen för destruktion.
Vid bultning gör lantbrukstjänst bultningen och de tar med sig kroppen genast om du vill det.

Bultning och destruktion kostar runt 5-6000 kr, om du väljer spruta och destruktion tillkommer veterinärens avgift, själva bultningen kostar inte många kronor utan det är destruktionen som kostar.


Massor av tröstkramar
 
Sv: Avliva eller inte?

De gånger hon fått fång har det varit utan direkt orsak.
Man vill ju inte gärna ha dem inomhus bara för att gräset pluppar upp.
Hon har fått fång när det knappt funnits några strån i backen, första gången var hon i full tävlingskondis och hon har bara gått ute ca 5 timmar/dag så det har ju inte varit pga för mkt gräs heller..
Så jag är ganska säker på att det kommer återkomma.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 766
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 301
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp