Avliva kanin pga eventuellt bettfel?

E

Emselie

Min fem år gamla kanin blev natten till söndagen väldigt sjuk. Jag hade uppmärksammat att han ätit väldigt lite utav sina pellets dagarna innan, men ibland har han perioder då han inte äter så mycket pellets så jag reagerade inte vidare. Däremot druckit ordentligt hela tiden, onormalt mycket faktiskt.

Han har haft problem med att tänderna bak i käken växer alldeles för fort i ungefär 1.5 år nu och vi har klippt dem hos veterinär med några månaders mellanrum (när han började dreggla ner sig under hakan) Igår visade han inga tecken på "dregglande" utan var torr men stilla och helt okokntaktbar. Magen var även något uppsvälld.
Åkte in med honom till djursjukhuset söndag morgon och han fick stanna över natten, hämtade honom ikväll. Han hade helt enkelt slutat äta helt och tarmsystemet fick sättas igång igen.

Pratade med veterinären på telefon och hon undrade om kaninen fick bra mat. Jag svarade att han hade både hö och pinnar att tugga på, men han är inte så glad för att äta av detta. Hon sa att det förmodligen var bettfel och rekommenderade att avliva eftersom det var stressande för honom att klippa tänderna hela tiden (enligt henne 1gång per månad ca). Jag valde självklart att ta hem honom för att göra allt som står i min makt.
Blir han så sjuk igen kommer jag att bli tvungen att låta honom somna, han ska absolut inte behöva lida. Likadant om han ska behöva åka in till djursjukhuset var tredje vecka, det känns inte rätt.

Så...nu MÅSTE jag helt enkelt få honom att gnaga! Problemet är att han inte har något intresse av pinnar och äter inte hö. Kan ju inte ge knäcke och morötter i mängder, då kollapsar magen.

...Alltså, tips på hur jag får honom att slita ner tänderna mottages tacksamt! Känner mig helt hjälplös! :(
 
Sv: Avliva kanin pga eventuellt bettfel?

Tyvärr om dom har felställda tänder kan det vara svårt för dom att slita ner tänderna...

Men har du provat med te x äpplegrenar? Det är väldigt populärt hos mina kaniner.

Jag har en kanin som har underbett, och honom åker vi och klipper tänderna på. Han verkar inte må dåligt över det och han är inte en kanin som stressar upp sig i onödan direkt... Utan är kolugn hela tiden, och tur är väl det.
 
Sv: Avliva kanin pga eventuellt bettfel?

Han har en del äppelgrenar men visar inget intresse för dem. Har till och med försökt gnugga in en pinne med kaningodis men han bara slickar lite, sedan struntar han i den. Det enda han vill bita i är kartong och papper och det verkar inte göra någon nytta direkt.

Jag tycker att det känns helt galet att avliva honom för han ska slippa en stressig situation som varar i två minuter en gång i månaden, hade det varit så att han verkligen såg ut att lida av det hade det ju varit en annan sak. Han blir alltså relativt stressad av det precis när det händer, när han sedan kommer hem från veterinären är han precis som vanligt igen. Han verkar alltså inte få några men av händelsen.
Han bor i hela lägenheten, är fri att gå in och ut ur buren som han vill och är en riktig livsnjutare...han har ett roligt och bra liv helt enkelt, om man räknar bort de här två minuterna...

Men trots detta fick veterinären mig att känna mig skyldig som inte avlivar honom.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Avliva kanin pga eventuellt bettfel?

Okej.. Jag tror inte att kaninen lider av det heller. Och om hon tror det så kan ni ju dra ut tänderna..? Så slipper ni åka dit mer...
Jag hade inte avlivat om jag inte hade sett att kaninen mådde dåligt av det...
 
Sv: Avliva kanin pga eventuellt bettfel?

Jag frågade veterinären om det gick att operera bort tänderna, då verkade hon tycka att jag var helt knäpp! (Trots att andra i personalen gett mig detta förslag då jag var inne och klippte sist.)
Hon sa att det inte gick och om man hade gjort det hade han varit tvungen att leva på flytande föda resten av livet.

Får nog se till att få en second opinion om det skulle hända något mer...
 
Sv: Avliva kanin pga eventuellt bettfel?

...För övrigt har jag nu försökt få i honom hö genom att stryka ett höstrå med banan. Resultat: kaninen suger på strået tills banansmaken avtagit, sedan spottar han ut strået och skuttar vidare! :crazy:

Ingen som har något annat tips! Även om det inte hjälper så mycket så kan det ju inte bli annat än bättre av gnagande...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 560
Senast: Voeux
·
Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 362
Senast: Masse
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 330
Senast: niardasp
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp