Avliva, pass?

B

Bellan

Jag har lite funderingar. Hästen i fråga har inget pass, måste man ha det om hon ska avlivas hemma? Inte slakteri alltså.? Hur går det till när hästen är avlivad, vad har man för alternativ då?
 
Sv: Avliva, pass?

hej.
nej, hästen behöver inte ha pass för att bli avlivad hemma,
det är s.k "trotjänaravlivning" som gäller.
när jag tog bort min arab så kom det en man från slakteriet
och avlivade hästen med bultpistol sedan tog han med liket
och kremerade honom.
du kan välja att få tillbaka askan tror jag nog, jag valde att
inte få tillbaka den.
 
Sv: Avliva, pass?

hmm.. tjaaa... 2519kr tror jag ganska exakt...

ang vad som händer efter avlivning så kan du ju
även välja att få hästen begravd hemma, om du har
tillstånd av kommunen vill säga..
 
Sv: Avliva, pass?

OK. Jag vet inget alls om sådant här. Vilken ände ska man börja i?
 
Sv: Avliva, pass?

Alla hästar måste ha pass, punkt slut. Om hästen lever efter nyårsskiftet 2005/2006 spelar det ingen roll var och hur hästen avlivas, den ska ha pass ändå.
 
Sv: Avliva, pass?

fr.o.m mars (tror jag) 2005 var alla hästar som skulle användas till köttproduktion tvungna att ha pass, jag är ganska säker på att det är vad som gäller fortfarande.
 
Sv: Avliva, pass?

vet inte om det är olika på olika ställen. Men här fick jag visa passet när gammelponnyn togs bort 9/1-06 av Djurambulansen. Slakteriet i Linköping har inte tagit emot hästar utan pass på ett par år..

När hästen är avlivad kan du om man har egen mark söka hos länsstyrelsen för att få gräva ner hemma, för en mindre summa. Eller så tas hästen med av Djurambulansen eller "nödslakt" (som det hette förut) för destruktion, alltså förbränning. Då är det en förbränning med andra hästar eller djur. Du kan också välja på om du vill ha enskild kremering och få tillbaka askan. Men det är dyrt..

Jag valde Djurambulansen, dom tog med Dahlman, med bult, och han gick sedan till Örebro för kremering, med andra hästar. Jag tog inte tillbaka askan. Det kostade 3600kr för allt.
 
Sv: Avliva, pass?

Kan förtydliga: Din häst kan få veterinärvård och du kan ta bort den utan att ha pass. Däremot riskerar du att åka på att betala för handlingarna ändå eftersom det råder passtvång.
 
Sv: Avliva, pass?

Det finns mig veterligen inte skrivet en rad om att man skulle få betala i efterhand o definitivt inget sätt som detta skulle kunna administreras eftersom det inte finns ngn rapporteringsskyldighet vid avlivning.
Jag begriper fortvarande inte var folk får all konstig "information" om pass från.
PL
 
Sv: Avliva, pass?

så om jag har en häst utan pass som behöver veterinär, vad händer då? har en bekant som inte vill skaffa pass till shettissarna.och man kan nödslakta utan pass eller? har pass till mina men har ingen koll på vad det egentligen innebär.HB
 
Sv: Avliva, pass?

Men vi är väl överens om att alla hästar ska ha pass!?
Att det inte råder rapporteringsskyldighet vid avlivning innebär inte att man inte behöver passet. Levande hästar ska vara försedda med pass.

Även om det idag inte finns rutiner för att "sätta dit" hästägare vars hästar inte innehar de rätta handlingarna, bör man kanske som hästägare vara medveten om att det finns en viss risk för att man åläggs att införskaffa dem.

Från jordbruksverkets hemsida:
10. Vad händer om en häst inte har pass?
Länsstyrelsen har tillsynsansvaret. Ägaren kan beordras att skaffa pass. Om hästen saknar pass kan ägaren även åtalas. Hästen får inte slaktas på slakteri. Vissa läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet kan inte göras.
 
Sv: Avliva, pass?

1 feb avlivade jag 2 passlösa ponnys. :cry: Det var lantbrukstjänst som kom ut och avlivade på plats och tog med sig kropparna för kremering. Ingen efterfrågade ett pass. (Eller ens ägarhandlingar för den delen?) 2875kr kostade det - det hade tydligen blivit dyrare efter årsskiftet. För häst över 250kg skulle det ha kostat mer, jag tror 4000kr, men där är jag osäker.
 
Sv: Avliva, pass?

min älskling :cry: avlivades i fredags på djursjukhuset i skara. jag behövde inte visa passet. han avlivade med bult där och sedan skickades han till kremering. jag fick inte begrava honom hemma... det hade varit skönt att ha någonstans att gå till.

Fellows Kapitän 1990-2006 vila i frid min sötnos
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva, pass?

Visst men att i dagsläget skaffa pass inför avlivning är att ta i.
Jag har i princip inget mot pass även om jag tycker att man kunde gett dispens för gamlingar som aldrig kommer lämna gården, däremot är jag förbannat less på alla idiotpåståenden om vad som händer om man inte har pass.
PL
 
Sv: Avliva, pass?

Även om man ska ha pass till hästen så är det ju inte så att man vägras en avlivning, enda skillnaden är att hästen inte får användas som livsmedel sedan.Det skulle ju strida med djurskyddslagen om vi lät sjuka fortsätta leva å lida bara för att de inte hade pass.:smirk:
 
Sv: Avliva, pass?

Har jag tolkat rätt?
Jag vill ta ut "trotjänaravlivning" till min häst och att de sedan tar med och kremerar kroppen. Har inget pass på hästen. Så om jag fattar rätt så behöver jag inte det? Känns lite onödigt att skaffa pass för 1000 kr i onödan om jag nu kan få honom avlivad och bortfraktad utan. Och dom har då ingen skyldighet att anmäla mig?
 
Sv: Avliva, pass?

Att påstå att alla hästar ska vara försedda med pass var väl inget idiotpåstående?

Däremot har jag full förståelse för att man inte skaffar pass till en häst som ska avlivas inom kort (och inte gå till köttproduktion).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 024
Senast: Mia_R
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
471
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 874
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 675
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp