Avliva sjuk häst

lillbeka

Trådstartare
Jag har ett smärre problem i mitt liv. Jag kommer bli opererad och behandlad mot min hjärntumör för för tredje gången och min häst måste ha all sorts specialbehandling för att inte gå sönder.

Brukar säga att hon går på konstgjord andning. Hon är inte lika livsglad längre heller, så har jag funderat på avliva henne
Eftersom att jag redan gjort liknande behandling för mig två gånger, så vet jag hur jag mår och jag kommer inte ha ork för henne alls beroende på vilken behandling som jag får.
 
Jag har ett smärre problem i mitt liv. Jag kommer bli opererad och behandlad mot min hjärntumör för för tredje gången och min häst måste ha all sorts specialbehandling för att inte gå sönder.

Brukar säga att hon går på konstgjord andning. Hon är inte lika livsglad längre heller, så har jag funderat på avliva henne
Eftersom att jag redan gjort liknande behandling för mig två gånger, så vet jag hur jag mår och jag kommer inte ha ork för henne alls beroende på vilken behandling som jag får.
Vad är problemet?
Om hästen inte mår bra så avliva den, låter som om det varit dags att göra det en stund eftersom du skriver att den går på konstgjord andning
 
Usch vad tråkigt för dig och jag hoppas det går bra med dig. Utifrån hur du beskriver läget låter det absolut helt klart ok att ta bort din häst, även om det är jobbigt. Man känner ofta själv när de tappar livskvalitet och många jag känner har uttryckt att det var skönt att slippa det dåliga samvetet, efter att hästen var borta.
 
Jag har ett smärre problem i mitt liv. Jag kommer bli opererad och behandlad mot min hjärntumör för för tredje gången och min häst måste ha all sorts specialbehandling för att inte gå sönder.

Brukar säga att hon går på konstgjord andning. Hon är inte lika livsglad längre heller, så har jag funderat på avliva henne
Eftersom att jag redan gjort liknande behandling för mig två gånger, så vet jag hur jag mår och jag kommer inte ha ork för henne alls beroende på vilken behandling som jag får.

Om du redan funderat på avlivning och inte kan säkerställa att hästen får den omsorg/vård den behöver för bibehållen livskvalitet under din konvalescens så låter valet ganska solklart, även om det känns tufft. Hoppas din op går bra.
 
Brukar säga att hon går på konstgjord andning. Hon är inte lika livsglad längre heller, så har jag funderat på avliva henne

Åh, det är en tung känsla, men du känner rätt
när ditt hjärta säger att det är dags att din häst slipper alla de timmar när livet inte är tillräckligt bra hästliv.
Varje häst förtjänar att leva ett bra hästliv största delen av tiden :heart

Om du känner att det är rätt så låt henne gå, för både hennes och din skull :heart

edit
Och jag hoppas att din operation går bra och att du blir bättre 🌼
 
Jag tycker du ska se det som två separata frågor. Jag, som tycker jag är kärnfrisk (inte sant, men fungerande i alla fall) har numera, efter att ha tagit en mängd djur genom diverse åkommor och behandlingar, en väldigt låg tröskel för vad jag utsätter mina djur för. Deras livskvalitet hänger på om de kan vara just djur. Kan hästen vandra i sin hage och äta naturligt utan att bli dålig? Kan hunden promenera, snusa och få bara hund utan att bli dålig? Om inte, överväger jag om djuret verkligen kan uppnå livskvalité.

Oaktat din egen situation tycker jag det låter som en sund tanke att fundera på om hästen ska få somna in.
 
Tycker det låter som att du gjort allt du kan för din häst, och att det nu kanske är dags att låta hästen få somna in.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 232
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 949
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp