Avliva stressad hund?

Tell

Trådstartare
Ni behöver jag kloka hundmänniskors råd och åsikter.
Jag har hamnat i ett vägskäl med min 8-åriga schäfertik.
Hon är en mycket intensiv hund med mycket arbetsvilja. Har haft henne sedan valp och köpte henne för att träna och tävla med.
Jag har utbildat henne till patrullhund i hemvärnet och vi har testat på det mesta såsom lydnad,rapport,rallylydnad och nose work.
Hon har alltid varit väldigt intensiv och har en diffus av och påknapp. En stressad hund skulle jag vilja påstå, en ständig balansgång mellan för lite aktivering och för mycket. Har svårt för andra hundar och gör ibland utfall på promenaderna. Går bra att promenera ensam men är vi flera ute och går stressar hon upp sig och blir jobbig och stressad att gå med.
Hon är inte lätt att ha i vardagen!!
Hon har dessutom l7s1 som hon blev opererad för som 3-åring. Detta gör att vid aktivering får hon ont. Kan räcka med att springa lös i skogen i 10 min. Efter en långpromenad är hon dålig, svårt att resa sig, gnäller och vill inte att man rör ryggen.
Detta gör att det är svårt att aktivera henne på den nivån hon behöver, det är en ond cirkel.
För att vara en dräglig hund att leva med måste hon jobba, men då får hon ont. Och för att kunna jobba med aktiviteter som är mindre fysiskt krävande och mer hjärngympa behöver hon springa av sig all energi, annars kan hon inte koncentrera sig.
Vi har två små barn och så som det ser ut nu kan hunden knappt involveras i familjen alls, hon är för stressad! Och jag kan inte jobba henne lugnare för då får hon ont. Som bruksmänniska och hundmänniska förstår jag att detta är ohållbart! Avlivnig är det som dyker upp i mitt huvud. Hunden mår inte bra och kan inte göra det hon älskar. Men hon lever hon i stillhet så har hon inte jätte ont vilket gör att det känns som att man har en frisk hund, då syns det inte att hon har ont men då får hennes arbetande själ ont istället.
Jag behöver alla perspektiv jag kan få från er.
 
I år fick vi ta bort en av våra hundar som var 6 år då hon råkat ut för någonting under jakt (vad vet vi inte) och när vet hittade skadan var prognosen att hon kommer med 99% säkerhet inte klara mer än att gå koppel promenader utan att få ont efter mycket lång rehab.

Valt var tungt och jobbigt men ändå så självklart för oss.
 
Låter kanske hårt men från det jag läser av din text och av min erfarenhet av rasen så tycker jag personligt att avlivning är mest shysst mot hunden.
Detta baserar jag på att en schäfer med mycket arbetsvilja ihop med fysiska hinder mår sällan bra varken fysiskt eller tillslut psykiskt. Har redan hunden sen tidigare lätt till stress hade det för mig varit ännu en stor tyngd i vågskålen. Och hon är 8 år. Bättre ett par år "för kort" i hyffsat skick.

Kram från en annan schäferägare
 
Det är ett jobbigt beslut! Så jobbigt att jag får dåligt samvete bara av att tänka på det.
Hon är pigg och glad men kroppen sätter stopp. Hon kan inte på ett bra sätt göra det hon älskar.
Hon är inte skapt för att vara pensionär. Veterinären som opererade henne sa att hennes skada kommer göra sig påmind igen och då är det svårt med en operation till. Hon har varit inlagd på kortison för att häva skop av smärta. Ibland får hon ont av en koppelpromenad och ibland av en långpromenad med mycket spring. Men gemensamt är att hon får ont i mer eller mindre grad.
Min sambo är otroligt trött på situationen. Det första man möts av på morgonen är en hund som drar loopar runt, runt vid kaffebryggaren och sen fortsätter det i samma takt hela dagen. Livet och vardagen känns ohållbar och familjen lider av att ständigt ha detta över sig.
Vi är aktiva i form av fiske, camping och mycket promenader. Inget av det kan vi ha hunden med oss på pga av hennes stress. Den blir ju bättre med aktivering men eftersom aktivering inte är möjlig pga smärta så är det en ond cirkel.
 
Ni behöver jag kloka hundmänniskors råd och åsikter.
Jag har hamnat i ett vägskäl med min 8-åriga schäfertik.
Hon är en mycket intensiv hund med mycket arbetsvilja. Har haft henne sedan valp och köpte henne för att träna och tävla med.
Jag har utbildat henne till patrullhund i hemvärnet och vi har testat på det mesta såsom lydnad,rapport,rallylydnad och nose work.
Hon har alltid varit väldigt intensiv och har en diffus av och påknapp. En stressad hund skulle jag vilja påstå, en ständig balansgång mellan för lite aktivering och för mycket. Har svårt för andra hundar och gör ibland utfall på promenaderna. Går bra att promenera ensam men är vi flera ute och går stressar hon upp sig och blir jobbig och stressad att gå med.
Hon är inte lätt att ha i vardagen!!
Hon har dessutom l7s1 som hon blev opererad för som 3-åring. Detta gör att vid aktivering får hon ont. Kan räcka med att springa lös i skogen i 10 min. Efter en långpromenad är hon dålig, svårt att resa sig, gnäller och vill inte att man rör ryggen.
Detta gör att det är svårt att aktivera henne på den nivån hon behöver, det är en ond cirkel.
För att vara en dräglig hund att leva med måste hon jobba, men då får hon ont. Och för att kunna jobba med aktiviteter som är mindre fysiskt krävande och mer hjärngympa behöver hon springa av sig all energi, annars kan hon inte koncentrera sig.
Vi har två små barn och så som det ser ut nu kan hunden knappt involveras i familjen alls, hon är för stressad! Och jag kan inte jobba henne lugnare för då får hon ont. Som bruksmänniska och hundmänniska förstår jag att detta är ohållbart! Avlivnig är det som dyker upp i mitt huvud. Hunden mår inte bra och kan inte göra det hon älskar. Men hon lever hon i stillhet så har hon inte jätte ont vilket gör att det känns som att man har en frisk hund, då syns det inte att hon har ont men då får hennes arbetande själ ont istället.
Jag behöver alla perspektiv jag kan få från er.
Vet att man fäster sig vid en hund oerhört men detta låter väldigt tungt. Du har ju små barn och en familj kommer alltid först. Beundrar dig för allt arbete du lagt ner. Verkar som hunden inte alls mår bra. Ett svårt beslut men jag hade tagit bort hunden. Du kan inte göra mer. Lycka till med vad du än beslutar.
 
Det låter som att avlivning är snällast mot hunden. Hon behöver ju jobba, och om skador är i vägen är det bättre att hon får somna in.

Beklagar det tunga dilemmat.
 
Innerst inne så vet jag att det kanske är dags! Men det är ju en familjemedlem. Och hennes stress smittar av sig på hela familjen och jag orkar inte mer. Hunden är pigg när hon inte anstränger sig men då mår hon dåligt i själen.
Jag vill att mina barn ska växa upp med en hund som är delaktig i familjen. På promenader, i svampskogen, i båten och på semestrar. Detta går inte med denna hund! Hon "förstör" alla mysiga stunder med sin stress. Mitt samvete skriker!! Både för familj och hund. Jag kan inte bryta cirkeln.
 
Ni behöver jag kloka hundmänniskors råd och åsikter.
Jag har hamnat i ett vägskäl med min 8-åriga schäfertik.
Hon är en mycket intensiv hund med mycket arbetsvilja. Har haft henne sedan valp och köpte henne för att träna och tävla med.
Jag har utbildat henne till patrullhund i hemvärnet och vi har testat på det mesta såsom lydnad,rapport,rallylydnad och nose work.
Hon har alltid varit väldigt intensiv och har en diffus av och påknapp. En stressad hund skulle jag vilja påstå, en ständig balansgång mellan för lite aktivering och för mycket. Har svårt för andra hundar och gör ibland utfall på promenaderna. Går bra att promenera ensam men är vi flera ute och går stressar hon upp sig och blir jobbig och stressad att gå med.
Hon är inte lätt att ha i vardagen!!
Hon har dessutom l7s1 som hon blev opererad för som 3-åring. Detta gör att vid aktivering får hon ont. Kan räcka med att springa lös i skogen i 10 min. Efter en långpromenad är hon dålig, svårt att resa sig, gnäller och vill inte att man rör ryggen.
Detta gör att det är svårt att aktivera henne på den nivån hon behöver, det är en ond cirkel.
För att vara en dräglig hund att leva med måste hon jobba, men då får hon ont. Och för att kunna jobba med aktiviteter som är mindre fysiskt krävande och mer hjärngympa behöver hon springa av sig all energi, annars kan hon inte koncentrera sig.
Vi har två små barn och så som det ser ut nu kan hunden knappt involveras i familjen alls, hon är för stressad! Och jag kan inte jobba henne lugnare för då får hon ont. Som bruksmänniska och hundmänniska förstår jag att detta är ohållbart! Avlivnig är det som dyker upp i mitt huvud. Hunden mår inte bra och kan inte göra det hon älskar. Men hon lever hon i stillhet så har hon inte jätte ont vilket gör att det känns som att man har en frisk hund, då syns det inte att hon har ont men då får hennes arbetande själ ont istället.
Jag behöver alla perspektiv jag kan få från er.


På ditt inlägg låter det som att du egentligen redan bestämt dig men vill ha lite bekräftelse i ditt beslut.

Rent krasst- vet att det är en jäkligt hård mening men - en död hund lider inte. Och en hund som den du beskriver skulle lätt kunna bli mer stressad och må mer dåligt av en oplacering till ett nytt hem där nya rutiner ska skapas och nya kontakter knytas.

Följ din magkänsla. Jätte tråkigt för vad det lutar åt men jag tror inte det är fel beslut.
 
Ja i grund i botten är det nog så. Det är väl samvetet som ställer till det.
Hade en hund tidigare som jag också fick ta bort pga l7s1, en omplacering. Valde att ta bort honom när han i perioder inte kunde resa sig och tabletter inte hjälpte. Ibland jätte pigg, ibland jätte dålig. Och även om det idag är ca 8 år sedan så har jag fortfarande dåligt samvete. Och nu sitter jag här igen och det känns som att jag kommer att få leva med samma dåliga samvete denna gång. Jag är väldigt rationell i mitt tänkande kring hund. Om hunden inte fungerar för det den älskar så mår den inte bra i psyket och borde få somna. Hunden lider inte, det är vi som är kvar som får leva med beslutet .
 
Det dåliga samvetet kommer nog från att när hon inte ansträngs så mår hon ok kroppsligt. Det handlar nog också om tvivlet om var man drar gränsen. En levnadsglad hund som är högt älskad men som får ont. Jag tar inte lätt på att bara avsluta ett liv. Och även om man kanske har facit i hand och om det hade varit någon annans hund så är det ett svårt beslut. Det är en kär familjemedlem❤️
 
Och för någon som inte lever med henne kan beslutet tyckas fel. Att vi avlivar en frisk hund. Är väl lite rädd för omgivningens reaktioner. Men de flesta i den kretsen har sällskapshundar och har svårt att förstå en bruksgunds behov. Alla som har en hårt arbetande individ vet att man ser i deras ögon när de är nöjda och när de inte är det. Finns inget finare än att se den där nöjda blicken efter riktigt hårt jobb. Men den blicken kostar för mycket kroppsligt för vår hund. Usch och fy! Jag vill inte ta detta beslut!!
 
Det dåliga samvetet kommer nog från att när hon inte ansträngs så mår hon ok kroppsligt. Det handlar nog också om tvivlet om var man drar gränsen. En levnadsglad hund som är högt älskad men som får ont. Jag tar inte lätt på att bara avsluta ett liv. Och även om man kanske har facit i hand och om det hade varit någon annans hund så är det ett svårt beslut. Det är en kär familjemedlem❤️
Kropp och psyke hör i hop. Om hon vilar mår hon bra fysiskt...men inte psykiskt. Om hon får jobba mår hon bra psykiskt, men inte fysiskt.
Hur gärna du än önskar och vill kommer bara halva hunden må bra :heart
 
Och för någon som inte lever med henne kan beslutet tyckas fel. Att vi avlivar en frisk hund. Är väl lite rädd för omgivningens reaktioner. Men de flesta i den kretsen har sällskapshundar och har svårt att förstå en bruksgunds behov. Alla som har en hårt arbetande individ vet att man ser i deras ögon när de är nöjda och när de inte är det. Finns inget finare än att se den där nöjda blicken efter riktigt hårt jobb. Men den blicken kostar för mycket kroppsligt för vår hund. Usch och fy! Jag vill inte ta detta beslut!!
Bry dig inte om andras åsikter. Om någon tycker att hunden är "frisk" så säg bara att hon blivit sämre och ni samrådigt med veterinär eller nått.
 
Det låter som hunden lider antingen fysiskt eller psykiskt beroende på om den får aktivering eller ringer. Aktiveras den så får den ont och lider, aktiveras den inte blir den stressad och lider.

Jag förstår att det rent känslomässigt är ett svårt val men omdömen försöker lägga känslorna åt sidan, vad skulle du anser vara rätt mot hunden att göra då?

Omgivningen lever inte med din hund så vad de tycker är oväsentligt. Det är bara ni som lever med hunden som vet hur det är och hur påverkad hund och familj är av situationen.
 
Om detta vore någon annans hund hade jag sagt avliva utan tvekan.
En hund av annan ras hade kanske klarat detta liv. Men en arbetsnarkoman till schäfer lider.
Vi ska ut i skogen nu och plocka blåbär. Hon ska få springa fritt och göra det hon älskar. Efter detta kommer det vara svårt att hoppa in i bilen och hon kommer att pipa när hon reser sig resten av dagen. Och ska man stryka henne över ryggen kommer hon vara på sin vakt.
När jag läser det jag skriver ser jag ju att detta är illa. Jag vet vad som är bäst innerst inne.
Ville nog mest stöta och blöta detta lite med människor som kan hund och kan förstå vilken typ av hund jag har.
 
Och för någon som inte lever med henne kan beslutet tyckas fel. Att vi avlivar en frisk hund. Är väl lite rädd för omgivningens reaktioner. Men de flesta i den kretsen har sällskapshundar och har svårt att förstå en bruksgunds behov. Alla som har en hårt arbetande individ vet att man ser i deras ögon när de är nöjda och när de inte är det. Finns inget finare än att se den där nöjda blicken efter riktigt hårt jobb. Men den blicken kostar för mycket kroppsligt för vår hund. Usch och fy! Jag vill inte ta detta beslut!!

Lägg vikten vid hunden när du tänker och bara hunden inte vad andra tänker inte familjen inte hur älskad hon är utan bara hunden och så tänker du på om det är ett värdigt liv hon lever idag är svaret nej blir nästa fråga kommer hon bli bättre eller sämre med tiden och om bättre kommer bättre vara ett bra liv för henne.

Om det blir svårt att förklara för andra som inte förstår så dra en lögn om varför det hade jag gjort om jag kände för att inte behöva försvara mig.
 
Om detta vore någon annans hund hade jag sagt avliva utan tvekan.
En hund av annan ras hade kanske klarat detta liv. Men en arbetsnarkoman till schäfer lider.
Vi ska ut i skogen nu och plocka blåbär. Hon ska få springa fritt och göra det hon älskar. Efter detta kommer det vara svårt att hoppa in i bilen och hon kommer att pipa när hon reser sig resten av dagen. Och ska man stryka henne över ryggen kommer hon vara på sin vakt.
När jag läser det jag skriver ser jag ju att detta är illa. Jag vet vad som är bäst innerst inne.
Ville nog mest stöta och blöta detta lite med människor som kan hund och kan förstå vilken typ av hund jag har.
Jag förstår. Och jag anar mellan raderna att du har bestämt dig. Ett beslut jag isf stöttar.
Som du skrev förut...glädjen i en schäfers ögon när den fått jobba :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 641
Senast: Ava22
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 765
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp