Avliva triangelmärkt häst?

hanny

Trådstartare
Hej!

Om en triangelmärkt häst avlivas till följd av sina skador, vad händer med resterande av livvärdet? Betalas det ut? Tänker på Agria som betalar ut allt utom 10.000 vid en T-märkning, får man de pengarna om hästen behöver avlivas?

Tacksam för hjälp!
Hanny
 
Om en häst triangelmärks, eller delersätts så blir det automatiskt en reservation för det som hästen är ersatt för. T.ex. oftast hältor och ryggproblem. Dör hästen eller behöver avlivas av annan orsak så faller resterande livvärde ut, men är den halt igen så får man ingenting. Jag skriver halt för det är till 90% orsak till triangelmärkningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 670
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 345
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
869
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 711
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp