Munkebella

Trådstartare
Jag förstår att denna fråga kommer att uppröra många, men jag vill ändå ställa den. Har man "rätt" att avliva en häst som är frisk men som man omöjligt kan ha kvar pga t ex sjukdom hos en själv eller ekonomiska skäl? Måste de alltid avlivas där de står? Vad finns det för alternativ? Lägger den under juridik, för det är regler jag vill åt. Inte etik osv.
 
Ja. Du får alltid avliva din egen häst.
En frisk häst får du dock inte ut någon livförsäkring på.
Man kan avliva hemma eller på en klinik/djursjukhus, så måste inte ske hemma även om det kan vara skönt :)
 
Självklart har du juridiskt sett alltid rätt att avliva ditt djur.
Om du äger det så är det du som bestämmer vad du gör med det.
 
Jag förstår att denna fråga kommer att uppröra många, men jag vill ändå ställa den. Har man "rätt" att avliva en häst som är frisk men som man omöjligt kan ha kvar pga t ex sjukdom hos en själv eller ekonomiska skäl? Måste de alltid avlivas där de står? Vad finns det för alternativ? Lägger den under juridik, för det är regler jag vill åt. Inte etik osv.

Du som ägare till djuret har alltid rätt att avliva djuret närhelst du vill. Oavsett anledning.

Däremot om du vill ha ut ersättning på ett försäkrat djur så får du inte ersättning rakt av.
 
Inga problem med att avliva en frisk häst.
Ägaren kan välja på att låta avliva på slakteri eller ringa nödslakt som är dom enklaste eller låta veterinär avliva hemma och sedan ringa om bortgörsling av kropp eller om tillstånd finns begrava på gården, vet inte om djurparker tar in hästar som föder längre men har gjort.
 
Ja ägaren har rätt att välja att avliva sin häst, oavsett skälet till det.

Avlivning kan ske hemma eller någon annanstans, eller på klinik. Om hästen uppfyller "kraven" för det (inte fått mediciner med livstidskarens, alla papper är i ordning osv osv) så kan det också vara ett alternativ att låta hästen gå till (livsmedels)slakt vilken utförs på ett slakteri.

Edit: Och jag skrev visst lite långsamt på mobilen ikväll :o
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 771
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 703
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp