Ådärsattdenja

Trådstartare
Jag har hamnat i en djup depression som gör att jag har svårt att ta hand om min häst. Har därför beslutat att sälja henne, men pga artros så är det ingen som vill köpa henne. Hon är i princip fullt ridbar och en helt underbar häst, men jag är för sjuk för att ta hand om henne. Läget börjar bli akut. Vad ska jag göra?
 
Kan någon där du står uppstallad ta över henne för en liten summa pengar? Någon som känner henne alltså och vet att hon ”håller”, så att säga.
 
Kanske att du kan låna ut henne på foder (för senare köp?) så att en eventuell ny människa får se att hon fungerar bra i ridningen trots sin problematik?

Förstår dock om det är en för stor osäkerhet att orka med, att avliva kanske är en lättare utväg för att kunna slappna av helt.
 
Jag har hamnat i en djup depression som gör att jag har svårt att ta hand om min häst. Har därför beslutat att sälja henne, men pga artros så är det ingen som vill köpa henne. Hon är i princip fullt ridbar och en helt underbar häst, men jag är för sjuk för att ta hand om henne. Läget börjar bli akut. Vad ska jag göra?
Egentligen har jag inget råd att ge.

För över tio år sedan blev min hästägare till medryttarhästen sjuk. Såpass att det inte fungerade att ha en häst att ta hand om. Det var mest jag som skötte och red hästen i någon månads tid. Hon var ute på annons ett tag men då hon var lite speciell var det svårt att hitta någon köpare. Hästägaren var väldigt aktsam, ville absolut inte att hon skulle hamna fel. Det slutade med avlivning där, fastän hästen var frisk och ridbar (jag red henne även den allra sista dagen).

Det känns dock väldigt sorgligt när det behöver bli så :( men om du inte kan ta hand om hästen så är det som det är... Jag tänker hoppas på att ni har tur nog att det dyker upp en köpare tillräckligt snart.
 
Om läget är akut och du inte klarar av att ta hand om hästen och det inte går att hitta någon annan lösning så låter det absolut som att det är läge att avliva. Tycker inte du ska ha dåligt samvete om det är den utvägen du får ta, det finns hästar som dör av vanvård för att ägarna blir sjuka och inte klarar av att ta hand om dem, att avliva är ju då det mest ansvarsfulla att göra i det läget.

Hoppas det löser sig för er, på ett eller annat sätt, och ta hand om dig.
 
Jag har hamnat i en djup depression som gör att jag har svårt att ta hand om min häst. Har därför beslutat att sälja henne, men pga artros så är det ingen som vill köpa henne. Hon är i princip fullt ridbar och en helt underbar häst, men jag är för sjuk för att ta hand om henne. Läget börjar bli akut. Vad ska jag göra?
Är hästen ridbar och underbar så ring några ridskolor och fråga om dom vill låna en häst.
 
Det stämmer inte med mina erfarenheter men jag kan absolut inte rekommendera att sätta en artroshäst på ridskola.
Beror på vad man menar med hård träning. Det är ju inte så intensivt på en ridskola, men det sliter ju på hästarna. Inkorrekt ridning och flera timmar per dag, om man nu förutsätter att hästen även kommer gå med orutinerade ryttare vilket den ju lär göra på en ridskola. Så just sånt som artros är ju nåt som kanske inte funkar jättebra med ridning som sliter.
 
Nu vet jag ju just ingenting om din situation, och det kan ju absolut vara så att det inte är möjligt att behålla hästen oavsett och att avlivning är ett bra alternativ oavsett.

Men. När man är inne i en djup depression, så har man ofta (alltid) svårt att se klart på tillvaron. Det man ser, upplever och tänker färgas enormt mycket av ens sinnesstämning. Ofta känns det hopplöst, som att det aldrig kommer att bli bättre och som att saker är betydligt mörkare än vad man skulle tänka under perioder där man mår bra. Men en vanlig depressiv episod går över, man blir bra eller betydligt mycket bättre. Oftast handlar det om månader. När man är inne i dem är det dock ofta så att man tror att det kommer att vara på samma vis alltid eller i alla fall inom all överskådlig framtid.

Så om det är möjligt för dig att skjuta upp beslutet tex genom att låna ut hästen en period, så kan det för många vara bra att ge sig själv chansen att bli friskare innan man fattar livsavgörande beslut.
 
Det stämmer inte med mina erfarenheter men jag kan absolut inte rekommendera att sätta en artroshäst på ridskola.

Skulle säga att det beror helt på hästen, många artroshästar mår bättre med regelbunden motion. "Artros" säger i princip väldigt lite, jag har t.ex. en häst som inköptes med artros i framknä som aldrig ens märkts av, gick som hopphäst tills den blev skadad i en olycka.
 
Jag har skickat ett PM till dig och önskar att din situation snart blir bättre :heart
Skulle det vara ett alternativ att försöka hitta en lösdrift till hästen? Jag har aldrig haft en häst med artros och har ingen aning om lösdrift ens är ett alternativ för hästen. Det är i alla fall mitt förslag efter allt annat som har föreslagits.
 
Skulle säga att det beror helt på hästen, många artroshästar mår bättre med regelbunden motion. "Artros" säger i princip väldigt lite, jag har t.ex. en häst som inköptes med artros i framknä som aldrig ens märkts av, gick som hopphäst tills den blev skadad i en olycka.
I det här fallet står det ju dock att hästen är ”i princip fullt ridbar”, vilket i alla fall jag tolkar som att det finns begränsningar pga artrosen. Regelbunden motion är antagligen bra för de flesta artroshästar, precis som det är för gamla hästar, men det är för mig något annat än den typen av slitsamma ridning som ofta förekommer på ridskolor.
 
I det här fallet står det ju dock att hästen är ”i princip fullt ridbar”, vilket i alla fall jag tolkar som att det finns begränsningar pga artrosen. Regelbunden motion är antagligen bra för de flesta artroshästar, precis som det är för gamla hästar, men det är för mig något annat än den typen av slitsamma ridning som ofta förekommer på ridskolor.

Ja, det lär väl betyda något sådant, men det har säkert TS koll på och kan fundera på själv utan att vi som inte känner hästen behöver utesluta ridskola som ett alternativ. Alla hästar på ridskolor går ju inte 3 lektioner per dag i alla gångarter, om de får låna en häst gratis kan det nog finnas möjligheter för ett individanpassat upplägg.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 791
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 938
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp