Avlivade min bästa vän igår

A

Ariadne

Behöver bara skriva av mej någonstans.
Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela sina liv. Jag fick henne är jag var 16, jag fyller 29 i år. Hon rymde ur sin hage, och ville in till grannarnas, nyfiken som hon är. Dom, grannarna, hittade henne intrasslad i elrep, flera stolpar var knäckta. Det var något väldigt fel på hennes bakben med ett stort sår efter repet. Vi tog oss dit så snabbt vi kunde, vi hade precis hjälpt min syster att flytta, så vi åkte raka vägen till stallet. Så fort vi kom dit och jag fick se hennes blev jag livrädd, det var verkligen ett djupt sår men någonstans hoppades jag ändå att det bara skulle vara skinndjupt. Distriktare kom, han var inte optimistisk och misstänkte fraktur. Ringde ut konsulterande vet med röngten i sin bil, som snart konstaterade att tre senor var helt avklippta i benet och menade att prognosen var inte särskilt bra, men visst, det fanns en chans att hon kunde läka, efter lång konvalescans, 8 månader minst, varav minst 3 på boxvila. Hon behövde i så fall åka in på djursjukhus, och då kunde kirurg ge en mer realistisk prognos under kniv. Men om chanserna ändå var illa så hade hon fått somna in där.
Min märr var 22 år, och led något fruktansvärt när hon skadade ett bakknä för ca 5 år sedan. Hon är väldigt, VAR, väldigt lättstressad och ängslig, och när hon stod på vila förra gången så mådde hon verkligen inte bra av det - då gjorde vi allt för att försöka underlätta för henne, byggde en utebox, en hög en, så hon kunde få vara ute lite iaf, men hon HOPPADE ut ur den, med sitt skadade knä, hon blev galen av att stå instängd och avskydde att vara själv.
Jag ville inte tvinga henne igenom allt detta en gång till, så jag lät henne somna in. Det svåraste beslutet jag någonsin tagit, och det gör så ont i mej, ont i hela kroppen, ont i hjärtat. Börjar gråta omvartannat, går mest planlöst runt här hemma och försöker förstå vad som kommer nu, vad händer nu liksom? Går livet vidare, eller vad händer, hur gör man?
Jag är ändå nöjd med hur hon fick sluta, hon var med sin kompis, ute på en gräsplätt, fick morötter, tittade ut över åkern. Jag pussade henne på mulen, min man och min syster var där, men jag fick gå undan, satte mej i gräset utanför stallet med hennes flugnät i famnen och tittade ut över de andra hästarna som stod på grannens gård, de gick och betade så fridfullt i sin hage. Precis när hon blivit bultad började det regna mjukt. Kommer ihåg att svalorna flög lågt över mitt huvud, och jag tittade på utsikten och hade bara ett sånt stort hål i magen. Konstigt att världen kan vara sa vacker samtidigt som något så hemskt händer.
Min semester börjar nästa vecka. Jag hade sätt fram emot att äntligen få tillbringa så mycket tid som möjligt med henne, rida ut i skogen och mysa. Jag skulle äntligen lära min man rida, så vi kunde rida ut tillsammans. Nu blir det inte så. Hennes hästkompis (som också är hennes halvsyster, och min lillasysters häst) är så förtvivlat ensam och gnäggar efter henne fortfarande. Vi har jobbat för fullt för att få hem en hästkompis till henne, vilket verkar ha löst sej, den kommer idag eller imorgon.
Vi vågar inte ha henne ute i hagen innan dess, för hon springer garanterat igenom stängsel och allt, så hon står i sin box. Man får gå in och vara med henne, prata och klappa ibland, men hon börjar tjuta så fort man går eller hon hör någon på gårdsplanen. Det är på min pappas gård och jag bor inte där men jag orkar inte vara där just nu så han tar hand om henne.
Igår innan jag åkte hem efter alla dom hemska timmarna stod jag och grät i min hästs box, medan den andre hästen gnäggade vilt efter sin syster. Till slut lugnade hon sej och bara liksom lyssnade när jag pratade om Ida, min häst. När jag till slut gick ut började hon ropa igen.

Om ni har läst, tack så mycket. Som sagt, behöver någon slags utlopp och jag kan inte prata, för jag börjar bara gråta, men skriva kan jag även om det blir suddigt för ögonen hela tiden.
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Lider med dig, det är bland det värsta man kan vara med om och det är bara att acceptera sin sorg och ge sig själv tid. :cry:

Försök tänk på alla fina stunder ni hade tillsammans och att du gav henne ett bra liv. Något ska ju alla dö av, och din tjej fick sluta sitt liv hemma, hos dig, omgiven av kärlek. En häst kan inte få ett bättre slut.

*Kram*
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Jag vet precis hur detta känns. För ett antal år sedan kom vi hem från en två veckors semester och det första vi fick göra var att avliva mammas arabsto som vi hade ägt i 12 år.
Börjar att gråta bara jag tänker på det. Men livet går vidare, det tar ett tag och det viktigaste är att låta sig själv att vara ledsen.
Skickar massor av styrke kramar!!
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Lider verkligen med dig, det är så hemskt ..... Tycker det var mycket strongt av dig att fatta beslutet att hon inte skulle behöva gå igenom en så svår konvalescens igen!

Man behöver verkligen få ur sig alltihop när man har varit med om något sådant. Du kommer att gråta många många tårar, men det mildras med tiden och så småningom finns hon som ett vackert minne hos dig som aldrig någonsin försvinner ....
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Det här var bland det finaste jag läst om ett av livets allra tuffaste stunder. Du skriver väldigt fint och man kan läsa hur stor kärleken till din häst är. Inte var. ÄR. Hon finns kvar hos dig, fast på ett annat sätt i framtiden.

Tillåt dig att sörja. Du har haft henne länge och kom ihåg att du gjorde det rätta för din häst.

Massor av styrkekramar!
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Jag får en sådan där alldeles kall känsla när jag läser din berättelse och tänker hur nära det är till sorg.

Försök att tänka på allt roligt ni haft ihop (lätt att säga, svårt att göra - jag vet, men ändå)

Jag lider med dig och hoppas att varken du, jag eller någon annan behöver gå igenom något liknande.

Kramar i mängder
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Jag känner din kärlek i det du skriver och jag hoppas att du kan sörja och sedan få må lite bättre. Hon kommer alltid att finnas med dig, i dina tankar, i ditt minne och i ditt hjärta.
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Jag gråter när jag läser ditt brev. Precis samma sak hände min dotters lilla ponny. Men vi gjorde som du, tänkte mer på hästen än på oss själva och lät henne somna in. Smärta, operationer och boxvila i månader med en oviss utgång - nä, det skulle hon inte behöva gå igenom nästan 20 år gammal.

Hästen lider inte mer, det är vi som lever med sorgen och saknaden.
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Usch.
Du tog rätt, svåra beslut.

Jag har för en vecka sedan avlivat min goa tävlingskompis efter sju år tillsammans, kan förstå en del av hur ledsen du är.
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Usch vad ledsamt, men all heder åt dig som inte började härja med operationer och konvalecens och elände för en häst som redan fått leva ett långt och förhoppningsvis lyckligt liv:bow:
Hoppas det fixar sig med kompis åt den kvarvarande hästen!
Kram.
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Det svåra med att vara djurägare är att veta när det är dags att släppa taget och det tror jag du gjorde nu vid rätt tillfälle, trots att det är så otroligt svårt och jobbigt. Tillåt dig själv att sörja och tänk på allt fint ni hade tillsammans, allt roligt ni gjorde.

Stor styrkekram! :heart
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

Tårarna trillar när jag läste vad du skrivit.... Det är fruktansvärt att mista sin bästa vän, jag vet, jag har oxå gjort det.

Styrkekramar till dej!
 
Sv: Avlivade min bästa vän igår

:cry::cry::cry:

Skickar massor med styrke- och önskekramar via nätet

Har också gjort samma sak som du, senast för 1.5 år sen.....

:cry::cry::cry:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 740
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp