Avlivning av häst

J

johand

Ville bara lämna ett litet tips..
De som skall avliva sin häst och har egen mark har sedan 1999 rätt att begrava den. Vill du veta mer om hur man går till väga för tillstånd etc. Hör gärna av dig. draupner_216@hotmail.com
 
VARFÖR inte berätta HÄR hur man gör för att få tillstånd???
Finns väl ingen anledning att alla ska bvehöva mejla till dig om det??? :confused:

För övrigt vill jag bestämt påminna mig om att man söker tillstånd hos länsstyrelsen och att det beror på var man vill begrava hästen, hur markerna ser ut just där (närhet till vattendrag och annat), om man får godkänt eller inte!

Det är INGEN nyhet att man kan få begrava hästen hemma på gården, OM man nu skulel vilja det.
Själv tycker jag det är skönt att få skicka iväg kroppen härifrån om någon av mina hästar dör eller avlivas...
 
Hej!

Det ör Länsstyrelsen som ger tillståndet.
Du tar kontakt med Miljöförvaltningen i din kommun.
Dom kommer ut och kollar om/var du kan gräva ner hästen.
Dom skickar sedan sin rekommendation till
Länsstyrelsen, som går på deras rekommendation.

Tillståndet kostar några hundralappar.
I mitt fall kostade det 250:-

Hug your horses!
/Mike :devil: - som, med tillstånd, begravde gammelhästen i en vacker bokbacke för ett år sedan.
 
Jag har avlivat min gamla trotjänare och begravt honom, fast på en godkänd djurkyrkogård. Vad man behöver göra är att få tillstånd av länsveterinären och jordbruksverket. I mitt fall var ju djurkyrkogården redan godkänd så det enda som behövdes var ett veterinärintyg på att hästen var frisk nog att grävas ner, om man säger så. Den får ju inte ha några sjukdomar som sprids i marken, till grundvattnet osv.

Jag tycker det är en väldigt värdig avslutning på jordelivet att slippa bli korv och få en hedersam begravning och en gravplats för oss "anhöriga" att gå till och fälla några tårar och minnas sin vän.

Själva avlivningen var väldigt hemsk och något jag gärna vill förtränga men som tyvärr etsat sig fast på näthinnan. Bilden, och ljudet, då han faller död vid min sida kommer alltid att finnas kvar och det är ju inte det man vill minnas av sin vän, men jag kände det som min skyldighet att vara med honom till slutet. Själva begravningen var fin, vi satt ner hans kors, planterade röda och vita nejlikor och lade en röd ros på graven. Ett brev som jag skrivit till honom kvällen före knöts med ett rött band runt korset och ligger där än idag, inplastat och förevigat. Ett ljus brinner i hans lykta, i stort sett dagligen och många tårar har fällts på knä vid hans kors *gråter igen* .
Vila i frid kära Totte...
mvh jesse
 
Tillägg!

I mitt fall kostade det 1700 kroner. 200 för avlivningen och 1500 för begravningen. En struntsumma för att hedra sin vän..
mvh jesse
 
Ursäkta så mycket att jag inte berättade med en gång hur man gör. Jag har aldrig påstått att det är någon nyhet. Man ringer sitt miljökontor och begär besiktning av den tilltänkta platsen. När detta är klart skickar antingen miljökontoret eller du själv deras godkännande till länsveterinären. Jag själv har aldrig betalat något för intyg utan enbart 750 kr till länsveterinären som avlivade min häst. Jag skrev inte detta för att reta upp någon utan enbart som en upplysning för de som inte redan vet om att denna möjlighet finns.
 
Summan det kostar, och om det över huvudtaget kostar något, bestäms av det lokala miljökontoret.

Vissa kommuner tar inget betalt, medan jag hört folk som fått betala upp till 600:-

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Re: Tillägg!

Jag tycker att du gjorde rätt som begravde på en kyrkogård istället för hemma. Jag har under många år varit bergsäker på min sak om att självklart begrava min älskling hemma när så är dags. Nu har jag tänkt till lite och kommit fram till att det är dumt. Tänk om jag en gång får för mig att flytta, vad är det som säger att de nya ägarna av gården respekterar "min kyrkogård".
Då är det bättre att hästen ligger på en allmän kyrkogård, också spelar det ingen roll var jag bor.
Nu är ju detta självklart upp till var och en och det är kanske inte så lätt att hitta en djurkyrkogård i närheten.
/Mia
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 719
Senast: Anna-Bella
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp