Avlivning av husdjur?

MiaMia

Trådstartare
(OBS! den som inte vill läsa om metoder för avlivning kan undvika tråden)
Eftersom det nu kom en diskussion om att göra sådant alla kanske inte tycker är "normalt" med sina husdjur så vågar jag fråga en annan sak.

Jag undrar vad lagar och regler säger om att avliva (främst) hundar och katter på annat sätt än med veterinär.
För de djur som slaktas till kött så finns detaljerade regler om vilka metoder som får användas och hur det ska gå till. Typ bultning med efterföljande avblodning inom angiven tid osv.

Finns det liknande regler för andra djur och hur ser de ut? Eller är man liksom "tvungen" att använda veterinär för att det ska vara lagligt om det inte finns liknande föreskrifter som i "slaktreglerna"?

Om jag hellre vill avliva min hund hemma med bult och kniv (förutsatt att jag kan hantera dem rätt/har annan där som kan) är det då lagligt eller inte att göra det?
 
(OBS! den som inte vill läsa om metoder för avlivning kan undvika tråden)
Eftersom det nu kom en diskussion om att göra sådant alla kanske inte tycker är "normalt" med sina husdjur så vågar jag fråga en annan sak.

Jag undrar vad lagar och regler säger om att avliva (främst) hundar och katter på annat sätt än med veterinär.
För de djur som slaktas till kött så finns detaljerade regler om vilka metoder som får användas och hur det ska gå till. Typ bultning med efterföljande avblodning inom angiven tid osv.

Finns det liknande regler för andra djur och hur ser de ut? Eller är man liksom "tvungen" att använda veterinär för att det ska vara lagligt om det inte finns liknande föreskrifter som i "slaktreglerna"?

Om jag hellre vill avliva min hund hemma med bult och kniv (förutsatt att jag kan hantera dem rätt/har annan där som kan) är det då lagligt eller inte att göra det?
Tror det står i föreskrifterna om hur man för avliva sällskapsdjur, men lyckas inte ladda ner dem nu.
 
Jag googlade lite snabbt och fick fram att Jordbruksverket har föreskrifter om avlivning där det framgår vad som gäller. Vilka metoder som är tillåtna beror på djurslag och också djurets ålder (små djurungar vs vuxna). Djurägare får avliva sina djur själva, förutsatt att de behärskar metoden och följer de regler som finns. Djuret får heller inte utsättas för onödigt lidande. Veterinär är vanligast men det är inte ett krav.

(Om en har sitt djur försäkrat och vill ha ut ersättning, så bör en förstås höra sig för vad som gäller avseende den biten. Med intyg etc. Men det är ju en helt annan sak.)
 
Den enda regleringen jag kan tänka mig handlar om att du inte får utsätta djuret för lidande. Inget djurplågeri alltså. Men om det är ett vettigt avlivningssätt utan lidande så tror jag faktiskt inte så mycket sätter käppar i hjulen.
Kanske ska förtydliga att för slakt så är det (som jag minns i alla fall, några år sedan jag läste) uttryckligen förbjudet att använda andra metoder än de som beskrivs som godkända i föreskrifterna.
Därav min undran om vad som är godkända metoder i andra sammanhang/för andra djur och hur (var?) det regleras (eller inte) vad som är det.
 
Den här artikeln handlar om en stackars hund men de skriver en hel del om bestämmelserna också: https://nsd.se/nyheter/lulea/harda-...som-ska-avliva-sitt-djur-sjalv-nm4925806.aspx
Intressant läsning, citerat nedan.
Varje avlivningsmetod är hårt reglerad i Jordbruksverkets bestämmelser och gäller bara för vissa specifika djur. Man får exempelvis inte dekapitera, det vill säga halshugga, en hund. Däremot är det en godkänd avlivningsmetod för exempelvis en tamiller. Illern måste dock vara medvetslös och får ej väga mer än ett kilo.

Enligt bestämmelserna får man bara avliva sitt djur om man väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden. Efter genomförd avlivning måste man säkerställa att djuret är dött, vid misstanke att djuret inte är dött ska förnyade avlivningsåtgärder omedelbart upptas.

Att slå en hund i bakhuvudet med en sten får man göra – men endast om det är en hundvalp som max är 14 dagar gammal. Samma sak och ålder gäller för kattungar, de får avlivas med ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål.

Det finns andra avlivningssätt som är tillåtna. Om hunden eller katten är medvetslös kan avlivning exempelvis ske genom avblodning. En hund eller katt som skadat sig eller av annan anledning har kraftigt inskränkt rörelsefrihet får avlivas med ett huvudskott med ett kulvapen eller hagelgevär. Avlivning med huvudskott är mycket hårt reglerat vad gäller avstånd, vapen och ammunition. Den som använder vapen får inte använda ett vapen där licensen gäller för målskjutning, vapnet måste ha jakt eller avlivning av djur som ändamål.

Följande avlivningsmetoder finns listat i Jordbruksverkets bestämmelser för djur som inte är avsedda för livsmedelsproduktion: Avblodning av djur utanför slakteri (djuren ska vara medvetslösa), dekapitering, halsdislokation, slag mot huvudet, hjärnstamsstick, huvudskott, distansavlivning, maceration (avlivning i kvarn), elektrisk ström, narkosmedel och andra avlivningspreparat, samt koldioxid.

Det är inte tillåtet att avliva djur med kolmonoxid.
Beror alltså inte bara på art utan ålder och situation också.
 
Grävde nu i SJVFS 2020:22 Hittar följande:

Kap 9 (annan avlivning, dvs. ej livsmedelsproduktion)
3 § Följande djur får avlivas genom avblodning: nötkreatur, får, getter, renar, hjortar och övriga idisslare; grisar, hästdjur, fjäderfän, strutsfåglar och övriga fåglar; hundar, katter, minkar och rävar; kaniner, gnagare och tamillrar. Avblodning får endast göras på medvetslösa djur.

1 § I de fall det i nedanstående paragrafer anges att en avlivningsmetod endast får användas på medvetslösa djur får djuret göras medvetslöst genom användning av de metoder som är tillåtna för respektive djurslag enligt 7 kap.

Kap 7 har en lista (i §3) på vilka bedövningsmetoder för som är tillåtna för vilka djur. Där finns varken hund eller katt med. (ger intryck av att listan är gjord utifrån vad som är traditionella "slaktdjur")

Har lite svårt att avgöra om något är "oreglerat" om det inte är uppräknat som något man "får" göra, eller om det då är något man "inte får" göra?
Men känns spontant som att jag inte får göra min hund medvetslös, men att jag efter att jag gjort den medvetslös så får jag avbloda den?
 
Fortsätter läsa kap 9 och av de andra metoderna som gås igenom där så är det som får användas på hund och katt kulvapen/hagelgevär och kemiska preparat hos veterinär.
Så då skulle det enda en får göra hemma vara att någon med vapenlicens skjuter då, eller?
 
Fortsätter läsa kap 9 och av de andra metoderna som gås igenom där så är det som får användas på hund och katt kulvapen/hagelgevär och kemiska preparat hos veterinär.
Så då skulle det enda en får göra hemma vara att någon med vapenlicens skjuter då, eller?
Jag har inte läst reglerna nu och kan dom inte utantill, men det stämmer nog. Ofta får man "slå ihjäl" unga djur, men måste skjuta äldre, om man gör det själv.
 
Fortsätter läsa kap 9 och av de andra metoderna som gås igenom där så är det som får användas på hund och katt kulvapen/hagelgevär och kemiska preparat hos veterinär.
Så då skulle det enda en får göra hemma vara att någon med vapenlicens skjuter då, eller?
Eller att en veterinär kommer hem? Vet inte hur vanligt det är med den servicen, dock.
 
Jag har inte läst reglerna nu och kan dom inte utantill, men det stämmer nog. Ofta får man "slå ihjäl" unga djur, men måste skjuta äldre, om man gör det själv.

Tror gränsen för att slå ihjäl en katt är på 2 v. Alltså upp till 2 v ålder får man slå ihjäl den om man behärskar det, annars är det veterinär eller skjuta som gäller.
 
Tror gränsen för att slå ihjäl en katt är på 2 v. Alltså upp till 2 v ålder får man slå ihjäl den om man behärskar det, annars är det veterinär eller skjuta som gäller.
Det stämmer säkert, jag skulle gissa att det är lite olika på ålder beroende på vilket djur det är. Höns avlivas till exempel genom att först bedövas och sen avblodas (dvs hugga huvudet av dom). Men kycklingar upp till en viss ålder räcker det att "slå ihjäl".
 
Det stämmer säkert, jag skulle gissa att det är lite olika på ålder beroende på vilket djur det är. Höns avlivas till exempel genom att först bedövas och sen avblodas (dvs hugga huvudet av dom). Men kycklingar upp till en viss ålder räcker det att "slå ihjäl".

Kaniner får man väl slå ihjäl även vuxna? Eller nått liknande. Hur bedövar man en höna? Hemmahöns lär ju inte bedövas av veterinär tänker jag.
 
Mina två hästar blev avlivade hemma av jägare (utbildad slaktare dessutom). Kan inte tänka en bättre avlivning. Jag åkte därifrån, men han, som dessutom är mycket van med hästar, gick iväg med dom. De fick äta lite gräs, han som skulle avliva var lugnet själv och hästarna likaså. Han har även avlivat ett helt gäng av mina kompisars hästar av samma anledning. Hästarna har sluppit ha med sin människa som helt har velat bryta ihop, många av dom har avlivats på betet efter deras sista sommar. Känns fint ❤️
 
Kaniner får man väl slå ihjäl även vuxna? Eller nått liknande. Hur bedövar man en höna? Hemmahöns lär ju inte bedövas av veterinär tänker jag.
Tror man får knäcka nacken på kaniner? Eller dom ska kanske bultas? Vet faktiskt inte.

Höns bedövas genom slag i huvudet. Förslagsvis med baksidan av yxan, sen vänder man på den och hugger av huvudet. Höns är "svåra" att misslyckas med.
 

Liknande trådar

Fritid (Obs, texten nedan handlar om att skaffa "skinnfäll" av bortgånget husdjur utifall någon inte vill läsa om det och ni kan undvika...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 881
Senast: Liten
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 023
Senast: Ajda
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 388
  • Låst
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
56 57 58
Svar
1 159
· Visningar
33 395
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp