Avlivning av husdjur?

Det finns även hästar som man misslyckats avliva. De har blivit bultade, lämnade under en presenning och dagen efter skulle den hämtas. Men morgonen efter hade hästen klivit upp och promenerade omkring på gårdsplanen. Har dock ingen källa på just detta, men tror det går att hitta om man letar.

Jag är helt för att man avlivar sina djur själv, om man är ORDENTLIGT påläst. Jag har även hört bönder som inte vet hur man korrekt avlivar sina egna nötkreatur trots många år i branschen. Det låter helt otroligt, men folk är dåligt pålästa. (till exempel: bulta i ladugården, ta ut djuret ut ladugården med hjälp av traktor och avbloda sen. Avblodningen ska ske omedelbart efter bultning, inte 5-10 minuter efteråt...)

Jag har läst men inte med bultning utan avlivats med någon avliningsvätska och sen när ska hämtas upptäckt de har rört på sig. Inte det du tänker på?
 
I artikeln som jag länkade till så står detta

Jag uppfattade det som att man får enbart skjuta om djuret redan är skadat eller har "kraftigt inskränkt rörelsefrihet". Det är inte alltid som skjutvapen är okej alltså. Men kan ha missuppfattat något?

Att avliva (tex en hund) med skjutvapen är en godkänd avlivningsmetod oavsett om djuret är skadat/sjukt eller inte men det är hårt reglerat hur det ska gå till. Det är inte helt ovanligt att jägare avlivar sina eller sina jaktkompisars hundar själva. De flesta hundar jag växt upp med avlivades av bekanta jägare (mina föräldrar som var jägare klarade inte av att göra det själva).
 
Jag har bara svårt att se rimligheten i att man får bulta sitt får och sin kanin men inte sin hund eller katt.
Anses inte det som en rätt bra metod? Och varför skulle det vara sämre än vapenskott?
Pratade nyligen med en kollega som är veterinär och han sa att man bultar hundar i andra länder.
Så kanske är husdjur/sällskapsdjursuppdelningen i Sverige ändå?
 

Liknande trådar

Fritid (Obs, texten nedan handlar om att skaffa "skinnfäll" av bortgånget husdjur utifall någon inte vill läsa om det och ni kan undvika...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 851
Senast: Liten
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 983
Senast: Ajda
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 364
  • Låst
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
56 57 58
Svar
1 159
· Visningar
33 285
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp