Avlivning av husdjur?

Jag har bara svårt att se rimligheten i att man får bulta sitt får och sin kanin men inte sin hund eller katt.
Anses inte det som en rätt bra metod? Och varför skulle det vara sämre än vapenskott?
Jag tänker att i grunden är kanin och får djur som man äter? Och därmed är bultning en vanlig metod men den har aldrig använts på "husdjur" i form av katt och hund? Men samtidigt så finns det många jägare som ställer upp och avlivar hund och katt.
 
Jag har bara svårt att se rimligheten i att man får bulta sitt får och sin kanin men inte sin hund eller katt.
Anses inte det som en rätt bra metod? Och varför skulle det vara sämre än vapenskott?

Jag tänker att i grunden är kanin och får djur som man äter? Och därmed är bultning en vanlig metod men den har aldrig använts på "husdjur" i form av katt och hund? Men samtidigt så finns det många jägare som ställer upp och avlivar hund och katt.
Bult är en bra metod på rätt djur. Bultpistolen som används för häst och kanin är inte heller samma, hästar bultas inte på samma sätt som nöt.

Det handlar (så vitt jag är införstådd) inte om att hundar är sällskapsdjur utan att metoden inte ger rätt effekt.
Hjärnan ska ju träffas på rätt ställe, i rätt vinkel, med en bult av rätt kaliber. Vid avlivning med vapen är det väl hjärtat man skjuter dem i och inte huvudet?
 
Bult är en bra metod på rätt djur. Bultpistolen som används för häst och kanin är inte heller samma, hästar bultas inte på samma sätt som nöt.

Det handlar (så vitt jag är införstådd) inte om att hundar är sällskapsdjur utan att metoden inte ger rätt effekt.
Hjärnan ska ju träffas på rätt ställe, i rätt vinkel, med en bult av rätt kaliber. Vid avlivning med vapen är det väl hjärtat man skjuter dem i och inte huvudet?
Håller med dig! Men det känns inte orimligt att man skulle kunna avliva hund och katt med bult egentligen? Bara det att det inte görs så traditionellt och det är därför inte en metod som används och därmed inget som kan godkännas? Spekulerar bara. Djur som avlivas med bult brukar kanske göras det på "löpande band". Hund och katt görs ju absolut inte på samma sätt tänker jag.
 
Jag har bara svårt att se rimligheten i att man får bulta sitt får och sin kanin men inte sin hund eller katt.
Anses inte det som en rätt bra metod? Och varför skulle det vara sämre än vapenskott?

Bedövningen från bulten kommer av hjärnskakningen, för att det ska fungera måste skallbenet vara tillräckligt kraftigt mm. Kaninbulten är en annan typ av bult.

Det är tex inte rekommenderat att bedöva små lamm med bult, då deras skallben är för mjuka.
 
Bult är en bra metod på rätt djur. Bultpistolen som används för häst och kanin är inte heller samma, hästar bultas inte på samma sätt som nöt.

Det handlar (så vitt jag är införstådd) inte om att hundar är sällskapsdjur utan att metoden inte ger rätt effekt.
Hjärnan ska ju träffas på rätt ställe, i rätt vinkel, med en bult av rätt kaliber. Vid avlivning med vapen är det väl hjärtat man skjuter dem i och inte huvudet?
Vapenskjutningen ska vara i hjärnan med sådan träff att medvetslöshet uppstår omedelbart. (om det inte är avståndsskjutning av djur som inte går att komma nära)
 
Tror man får knäcka nacken på kaniner? Eller dom ska kanske bultas? Vet faktiskt inte.

Höns bedövas genom slag i huvudet. Förslagsvis med baksidan av yxan, sen vänder man på den och hugger av huvudet. Höns är "svåra" att misslyckas med.

Du får inte knäcka nacken på en kanin.
De ska bedövas och avblodas. Bedövning av slaktkaniner för självhushållning får dock ske med slag i huvudet (ej nacken! Då blir kaninen ej medvetslös utan förlamad), vid försäljning får man inte bedöva med slag i huvudet utan görs då vanligen med bultpistol.

Små kaninungar får avlivas genom kraftigt trauma mot huvudet.

Skulle säga att höns är lätta att misslyckas med av vad jag sett när folk slaktar hemma, många som inte vet hur man bedövar korrekt varesig gällande placering av slag eller fixering av djuret. Upplever att med höns så försöker folk sig på att slakta utan att ha baskunskaper om hönsens anatomi ens eller blivit visade irl av någon som faktiskt vet vad de gör. Folk ’lär’ sig från någon youtube video eller av vad de sett på något underhållningsprogram 😬
Höns är betydligt mer komplicerade att avliva på ett bra skonsamt sätt än ex kaniner tycker jag.
 
Bedövningen från bulten kommer av hjärnskakningen, för att det ska fungera måste skallbenet vara tillräckligt kraftigt mm. Kaninbulten är en annan typ av bult.

Det är tex inte rekommenderat att bedöva små lamm med bult, då deras skallben är för mjuka.
Hur fungerar kaninbulten? Igenom kraniet och skadar hjärnan direkt?

Vad skulle principiellt göra den sämre på en liten katt/hund? Eller att en vanlig bult skulle fungera på en tillräckligt stor hund? (om man hade adekvata instruktioner om styrka och placering)
 
Hur fungerar kaninbulten? Igenom kraniet och skadar hjärnan direkt?

Vad skulle principiellt göra den sämre på en liten katt/hund? Eller att en vanlig bult skulle fungera på en tillräckligt stor hund? (om man hade adekvata instruktioner om styrka och placering)
Skallen hos en hund är som papper jämfört med ett får, och hjärnan många gånger större än hos en kanin. Skulle aldrig falla mig in att försöka bulta en hund, men jag bultar mellan 50-150 får/lamm om året.
 
Du får inte knäcka nacken på en kanin.
De ska bedövas och avblodas. Bedövning av slaktkaniner för självhushållning får dock ske med slag i huvudet (ej nacken! Då blir kaninen ej medvetslös utan förlamad), vid försäljning får man inte bedöva med slag i huvudet utan görs då vanligen med bultpistol.

Små kaninungar får avlivas genom kraftigt trauma mot huvudet.

Skulle säga att höns är lätta att misslyckas med av vad jag sett när folk slaktar hemma, många som inte vet hur man bedövar korrekt varesig gällande placering av slag eller fixering av djuret. Upplever att med höns så försöker folk sig på att slakta utan att ha baskunskaper om hönsens anatomi ens eller blivit visade irl av någon som faktiskt vet vad de gör. Folk ’lär’ sig från någon youtube video eller av vad de sett på något underhållningsprogram 😬
Höns är betydligt mer komplicerade att avliva på ett bra skonsamt sätt än ex kaniner tycker jag.
Jag har också hört talas om korkade avlivningar av höns. Jag tänkte mer "läser man på ordentligt är det svårt att misslyckas". Om en håller hönan och den andra slår i huvudet ordentligt är inte bedövningen speciellt svår. Har hållt i hönan och instruerat två som aldrig testat förr och det har varit problemfritt. Sambon gör det numer själv då jag är så känslosam när det gäller våra egna höns, han tycker att det är jobbigare då jag hjälper till :laugh:
 
Skallen hos en hund är som papper jämfört med ett får, och hjärnan många gånger större än hos en kanin. Skulle aldrig falla mig in att försöka bulta en hund, men jag bultar mellan 50-150 får/lamm om året.
Det kan jag köpa som en konkret skillnad.
 
Hur fungerar kaninbulten? Igenom kraniet och skadar hjärnan direkt?

Vad skulle principiellt göra den sämre på en liten katt/hund? Eller att en vanlig bult skulle fungera på en tillräckligt stor hund? (om man hade adekvata instruktioner om styrka och placering)

Bultpistoler för kaniner fungerar på samma sätt som en stor bultpistol om man tänker på hur den bedövar, en metallstav som skjuter genom skallbenet och in i /mot hjärnan. Däremot så är de för större djur krutladdade medan de för kaniner i regel är fjäderspända så själva bulten avfyras på olika sätt. (Finns även bultpistoler som är tryckluftsdrivna)

//Bultat runt 200 kaniner (och än inte haft någon där bedövning ej tog korrekt) (en hel del fjädefä, några hästar/kor/får). Ser väll rent principiellt inga problem egentligen att bulta en hund/katt men skulle inte göra det om det inte var akut och det var bultpistolen jag hade närmast till hand.
 
Senast ändrad:
Bultpistoler för kaniner fungerar på samma sätt som en stor bultpistol om man tänker på hur den bedövar, en metallstav som skjuter genom skallbenet och in i hjärnan. Däremot så är de för större djur krutladdade medan de för kaniner i regel är fjäderspända så själva bulten avfyras på olika sätt. (Finns även bultpistoler som är tryckluftsdrivna)
Men då förstår jag inte behovet av kraftigt skallben som @Migo skrev. Om den ändå ska gå igenom?
 
Fortsätter läsa kap 9 och av de andra metoderna som gås igenom där så är det som får användas på hund och katt kulvapen/hagelgevär och kemiska preparat hos veterinär.
Så då skulle det enda en får göra hemma vara att någon med vapenlicens skjuter då, eller?
I artikeln som jag länkade till så står detta
En hund eller katt som skadat sig eller av annan anledning har kraftigt inskränkt rörelsefrihet får avlivas med ett huvudskott med ett kulvapen eller hagelgevär.
Jag uppfattade det som att man får enbart skjuta om djuret redan är skadat eller har "kraftigt inskränkt rörelsefrihet". Det är inte alltid som skjutvapen är okej alltså. Men kan ha missuppfattat något?
 
Det finns även hästar som man misslyckats avliva. De har blivit bultade, lämnade under en presenning och dagen efter skulle den hämtas. Men morgonen efter hade hästen klivit upp och promenerade omkring på gårdsplanen. Har dock ingen källa på just detta, men tror det går att hitta om man letar.

Jag är helt för att man avlivar sina djur själv, om man är ORDENTLIGT påläst. Jag har även hört bönder som inte vet hur man korrekt avlivar sina egna nötkreatur trots många år i branschen. Det låter helt otroligt, men folk är dåligt pålästa. (till exempel: bulta i ladugården, ta ut djuret ut ladugården med hjälp av traktor och avbloda sen. Avblodningen ska ske omedelbart efter bultning, inte 5-10 minuter efteråt...)
 
Men då förstår jag inte behovet av kraftigt skallben som @Migo skrev. Om den ändå ska gå igenom?

Skrev kanske lite otydligt , svårt på telefonen, de behöver inte gå igenom skallbenet men kan göra det i båda fallen. Gemensamt är dock att bedövningen blir likartad och ffa är orsakad av ’tryckvåg’ snarare än att exakt del av hjärnan blir penetrerad.
 
Skrev kanske lite otydligt , svårt på telefonen, de behöver inte gå igenom skallbenet men kan göra det i båda fallen. Gemensamt är dock att bedövningen blir likartad och ffa är orsakad av ’tryckvåg’ snarare än att exakt del av hjärnan blir penetrerad.

hur den ’klassiska’ penetrerande bultpistolen ser ut ungefär och som finns för både små och stora
 

Bifogade filer

  • BDBA0F5D-9EFF-4A27-B245-1749DD129271.png
    BDBA0F5D-9EFF-4A27-B245-1749DD129271.png
    39,1 KB · Visningar: 40
Skrev kanske lite otydligt , svårt på telefonen, de behöver inte gå igenom skallbenet men kan göra det i båda fallen. Gemensamt är dock att bedövningen blir likartad och ffa är orsakad av ’tryckvåg’ snarare än att exakt del av hjärnan blir penetrerad.
Då är jag med.
 
Skrev kanske lite otydligt , svårt på telefonen, de behöver inte gå igenom skallbenet men kan göra det i båda fallen. Gemensamt är dock att bedövningen blir likartad och ffa är orsakad av ’tryckvåg’ snarare än att exakt del av hjärnan blir penetrerad.

Hur icke penetrerande fungerar och kan se ut (finns också för både små och stora)
 

Liknande trådar

Fritid (Obs, texten nedan handlar om att skaffa "skinnfäll" av bortgånget husdjur utifall någon inte vill läsa om det och ni kan undvika...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 768
Senast: Liten
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 943
Senast: Ajda
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 334
  • Låst
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
56 57 58
Svar
1 159
· Visningar
32 958
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp