Avlivning eller medicinering????

N

Nobbeled

Jag har ett av mina svåraste beslut framför mig, min gamla trotjänare 28 år är grovt ansatt av fång och idag var hon sämre :cry: trots medicinering både med butta och finadyne( i olika omgångar ).

Vad skulle ni göra, medicinera en längre tid eller ringa trotjänaravlivningen???

Jag tror jag vet vad jag ska göra men jag vill få höra era åsikter..

Lill / Stall Nöbbeled
 
Hon tycker att det är mitt beslut......... :cry: Hon anser inte att hon plågas i nuläget eftersom hon är kraftigt smärtlindrad men hon har inte någon god prognos eftersom hon troligen kommer att fortsätta med medicin för lång tid framåt...kanske livet ut.

// Lill
 
Nf-ponny som är min gamla tävlingsponny och kompis.

Hon lever pensionärslivets glada dagar genom att sätta unghästarna på plats i hagen där hon är drottning.

Hon rids endast någongång per vecka ( stilla promenad i skogen) men hon är ute och promenerar nästan dagligen med matte och lillhusse.

Hon är pigg och glad i vanliga fall och drar sig inte från att tippa av sin ryttare om möjligt och får hon dessutom syn på en stock som ligger över någon skogsväg så blir hon "tokig" och vill hoppa. :bump:

Hon är inkörd men vi vågar inte köra med henne längre för vi är rädda att hon ska ta ut sig alldeles för hon inser inte att hon är gammal och ska köras i lungt och kontrollerat tempo :smirk:

Om hon blir bra kommer hon troligen inte att få gå med de andra hästarna i hagen eftersom de har fri tillgång till ensilage vintertid och naturligtvis bete under sommaren.

Hon har haft fång två gånger tidigare och det har varit ca 3 månader efter hon fått föl. Hon har klarat att gå på bete men vi har alltid sett till att det varit ganska magert.

Jag förstår inte riktigt varför hon har fått fång nu eftersom näringen i betet inte är bra och dessutom börjar det bli ganska dåligt överhuvudtaget.

Jag älskar min lilla häst och hon har ju varit med mig nästan hela livet och jag har lovat mig själv att jag inte ska spara henne för min egen skull utan låta henne sluta innan det gått för långt....
men jag vet inte om vi är där nu :cry:

//Lill
 
Förstår mycket väl att det är jobbigt? Men kasnke är de jobbigare för henne.. O kasnke låta henne... glida bort...*hm*
Ni har haft säkert guld dagar tillsammans o bätrtre kompis kan du inte hitta.. men tänk va mycke hon gjort för dig.. skulle inte fu hjälpa henne o göra de för henne.. Om hon har ont?
Hoppas de löser sig??? :(
 
Finadyn och fenylbutazon för medicinsk smärtlindring. Mjuk bädd att stå på och kylning av hovarna så ofta jag hinner är det som jag har gjort.
Hon får microbalans och foderkrita för att upprätthålla magens bakteriebalans.

Har du något annat på förslag??

// Lill
 
Du vet bara själv vad som känns rätt för Dig..

Men..står själv med min högt älskade vän som undergår långvarig behandling med hjälp av Strömsholm för fång som han ådrog sig i februari i år. Han är fortfarande ung..och vi har fått en mycket god prognos..men trots det har jag vid flera tillfällen funderat på om jag verkligen gör rätt.

Nu är han så gott som smärtfri helt utan mediciner och jag känner att jag verkligen gjort rätt...men..hade han varit gammal...hade JAG aldrig utsatt honom för det...jag har ibland inte riktigt kunnat försvara för mig själv att jag gjort det fastän han är ung..och vi förhoppningsvis har många år kvar tillsammans.
 
Det är ditt beslut - och för en som står vid sidan av så är det lätt att säga att det är dags....men jag skulle nog ändå säga det. Hästen är gammal, den är visserligen glad och go, men det är inte kul att hålla dem vid liv för länge så att livsgnistan släpper ! Men jag vet inte om jag skulle kunna fatta det beslutet själv iallafall.

Vi får hålla tummarna för ett mirakel opch snabbt tillfrisknande istället !
 
Avliva.

Låter hårt, men jag skulle definitivt göra det.

jag har två gånger varit i samma sits som dig.

Första ggn fick 28-åriga ponnyn fång och svarade inget vidare på medicinering. Han fick åka till himlen utan tvekan, vad är det för liv för en pensionerad ponny att stå i grushage resten av livet?

Nästa var värre. Mitt sto (20 år gammal) fick fång. Lindrigt och hon påverkades inte av att gå i hagen. Däremot kunde hon INTE gå på gräs mer, oc hon kunde inte ridas. Sålänge hon kunde ridas men inte gå på gräs gick det väl bra, men när ridningen försvann började hon må pest. Hon trivdes inte alls med att gå i grushage och inte jobba. Och i april tog jag bort henne, med TUNGT hjärta. Jag ville hellre att hon skulel få sluta medan det fanns LITE livsglädje kvar, än att ännu en sommar stå i grushage och titta på gräset på andra sidan stängslet.

Jag drog på det beslutet från januari, försökte intala mig att hon nog skulle trivas ändå. men när hon klart och tydligt i april visade att inget jobb och inget gräs INTE var ett liv för henne fick hon galoppera och äta på de gröna ängarna istället.

Och jag tycker att är ponnyn 28 år, och dessutom inte svarar som önskat på behandling (dvs kräver ganska tung medicinering), och dessutomf år framleva sina framtida somrar i grushage, då är det nog dags.. Risken med upprepad/långdragen finadyne/butta behandling är ju också att magen tar stryk, och äldre hästars magar brukar få problem förr eller senare iaf.

Så, vore det min häst skulle jag med mycket tungt hjärta låta henne få somna in.

Oavsett hur du gör är jag säker på att du gör rätt, men du bad om andras syn på saken, och det här är min syn. Jag skulle utan tvekan (med med TUNGT hjärta) avliva. Att låta henne slippa mer, som tack för lång och trogen tjänst.

*KRAM*

/Alexandra
 
Förlåt, hemsidan ska va:
http://hem.passagen.se ...Det finns även foder som är bra mot fånghästar -gör hovarna starkare, skonsamt för magen (fiberrikt, inte mkt protein och inte mkt energi,heller).
 
Min förra stallägare brukade säga att man inte ska ägna sig åt långvård när det gäller hästar. I det här fallet kanske det kan stämma in??? Vad menar du med livslång medicinering? Sätter man inte in medicinering bara i den akuta fasen? Tycker det är dåligt av veterinären att lämna dig i sticket. Det är faktiskt deras jobb att hjälpa till med sådana här beslut.
 
Jag är i ungefär samma situation som Pisan...Vår ponny är under behandling, och förhoppningsvis så blir han bra.

Personligen skulle jag dock inte låta en gammal häst lida mer än nödvändigt. Jag har tagit bort min egen häst (dock av andra medicinska orsaker), och även om det är jobbigt så ville jag inte låta honom må dåligt...

Men beslutet kan du bara fatta själv!
 
Aspbarkspelletts hjälper tyvärr inte ett smack mot fång. En välkomponerad foderstat som täcker hästens behov och är i balans är - precis somf ör andra hästar - det man kan erbjuda.

Sen..inte för att vara Fröken Negativ, men jag provade både örter och djävulsklo och fan och hans moster på mitt sto. Till ingen nytta.

Det man kan göra är att se till att foderstaten är i balans, göra foderbyten extremt långsamt och understött med magtarmbalans-medel, sköta hovslagningen minituöst och sko för att underlätta för hästen. kan vara i form av olika sjukbeslag, eller tåriktade skor, sulor etc. Och hålla tån kort och korta ner skoperioderna en aning. Och om hästen har dåliga hovar se till att förbättra hovkvaliten.

INGET av detta tar dock bort orsaken, och inget av detta häver heller inflammationen, utan de är för att underlätta tillfrisknande och ffa minska risken för återfall.

Men som sagt, sätt inte alltför stort hopp till örter, specialfoder och annat alternativt. Det KAN fungera så vill man prova ska man såklart göra det, men var beredd på att resultatet kan bli noll. Tyvärr..

/Alexandra - som provade sig igenom PG-beslag, örter, djävulsklo, mer örter, trettiofemton olika varianter av skoning etc etc... Utan minsta lilla resultat.
 
Hejsan...
Jag har hört att finadyne inte ska vara bra...
Kommer tyvärr inte ihåg varför...
Men ditt problem var ju ett annat...

Om hästen annars är pigg och glad, innan fånget så kanske medicinering kan vara värt det.
Om veterinären säger att det är upp till dig, så finns det ju synligt en chans till tillfrisknande, och detta kanske också är värt det.
Är fånget kroniskt och kommer om och om igen så här alvarligt kanske det bara är onödigt lidande.

Eftersom du skrev som du skrev fick jag känslan av att du tänker avliva...
Men själv skulle jag nog ha provat med medicinering, men jag vet ju inte riktigt hur det ser ut, mycket smärta, konstant, återkommande m.m...

Men hoppas att du får känna att du väljer rätt, prata med hsten i fråga, inte bara med andra...

Kram & Lycka till! //Jossan
 
Ja, jag säger inte vad du ska göra för det är världens svåraste beslut MEN precis som du säger själv i ett av dina inlägg "man ska aldrig aldrig behålla något djur för sin egen skull" Och även om det känns hårt att höra det så säger jag det; -Veterinärer brukar inte vara snabba med att säga att man ska ta bort sina djur utan snarare tvärtom, så min slutsats är att säger hon/han inte att du INTE ska ta bort din ponny så tror jag att underförstått menar hon/han tvärtom. Och nu känner jag mig jätteelak för att ha sagt detta till dig...
 
Jag hade ringt trotjänaravlivningen.

Därför att:
Vid fång sker en "arteriovenös shuntning" ovan för hovarna. Detta innebär kort sagt att det syrerika blodet pumpas DIREKT över i venerna OVANFÖR kronranden så att det syrerika blodet aldrig når hovarna. Resultatet av detta blir syrebrist i hovens vävnader - bara DET är ETT av skälen till smärtan i tassarna - och vid långvarig syrebrist så dör vävnaderna helt enkelt. Till sist finns det för mycket död vävnad i hovarna så att skadorna är för stora och smärtan blir omöjlig att bli av med. NÄR detta sker vet man ju inte, men man kan ju gissa sig till att när ordentligt med smärtstillande medel inte längre ger önskade effekt så ÄR det nog så här läget är...

Låt du din gamla trotjänare somna in i lugn och ro innan det dåliga samvetet börjar plåga dig för att du kanske väntade för länge! Det är MITT råd..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 117
Senast: Masse
·
Katthälsa Jag har börjat få problem med att medicinera min katt, och jag vet inte hur jag ska vända trenden. :down: Hon har ätit Prednisolon...
Svar
10
· Visningar
3 736
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp