Avlivning eller triangelmärkning

tilda123

Trådstartare
Har fruktansvärd ångest och vet inte vad jag ska göra. Köpte en irländare för 2 år sedan som fick en hälta ganska så snabbt efter att vi skaffat honom. Det har visat sig efter en rad undersökningar att han har en aktiv process i hoven och kommer troligtvis inte kunna ridas ordentligt någonsin. Nu står jag och velar, ska vi avliva honom eller triangelmärka? Han är nio år. När han travar i hagen så ser han ren ut. Kanske han kommer att hålla för lättare ridnig i skogen, men kommer någon vilja ha honom? Eftersom han är så ung så tänker jag även på att kommer han ha ett gott hästliv då han kommer att bli mest i en hage i sitt liv. Vill bara ha lite råd.
 
Har fruktansvärd ångest och vet inte vad jag ska göra. Köpte en irländare för 2 år sedan som fick en hälta ganska så snabbt efter att vi skaffat honom. Det har visat sig efter en rad undersökningar att han har en aktiv process i hoven och kommer troligtvis inte kunna ridas ordentligt någonsin. Nu står jag och velar, ska vi avliva honom eller triangelmärka? Han är nio år. När han travar i hagen så ser han ren ut. Kanske han kommer att hålla för lättare ridnig i skogen, men kommer någon vilja ha honom? Eftersom han är så ung så tänker jag även på att kommer han ha ett gott hästliv då han kommer att bli mest i en hage i sitt liv. Vill bara ha lite råd.
Om hästen har en aktiv process i hoven nu så kommer det väl bli sämre oavsett ridning eller inte? Om hästen inte fungerar väldigt bra som sällskapshäst så hade jag nog valt att ta bort.

Tänk på att ett aktivt roligt hagliv med större hage och flock osv kan vara väldigt ansträngande för en häst som inte är hel.
 
Har fruktansvärd ångest och vet inte vad jag ska göra. Köpte en irländare för 2 år sedan som fick en hälta ganska så snabbt efter att vi skaffat honom. Det har visat sig efter en rad undersökningar att han har en aktiv process i hoven och kommer troligtvis inte kunna ridas ordentligt någonsin. Nu står jag och velar, ska vi avliva honom eller triangelmärka? Han är nio år. När han travar i hagen så ser han ren ut. Kanske han kommer att hålla för lättare ridnig i skogen, men kommer någon vilja ha honom? Eftersom han är så ung så tänker jag även på att kommer han ha ett gott hästliv då han kommer att bli mest i en hage i sitt liv. Vill bara ha lite råd.
Kan du inte eller vill du inte behålla hästen själv så avliva är mitt tips.
Min som var född -95 blev halt -03 och fick ett föl för att sedan skrota i hagen fram till -15, hon mådde inte dåligt av att gå i hagen med flocken. Många människor tycks tycka synd om hästar som inte blir ridna medan det viktigaste för hästen är flocken, vist finns det hästar som det inte riktigt tycks stå till riktigt i huvudet på och inte kan gå i flock men dom är väldigt väldigt få.
 
Har fruktansvärd ångest och vet inte vad jag ska göra. Köpte en irländare för 2 år sedan som fick en hälta ganska så snabbt efter att vi skaffat honom. Det har visat sig efter en rad undersökningar att han har en aktiv process i hoven och kommer troligtvis inte kunna ridas ordentligt någonsin. Nu står jag och velar, ska vi avliva honom eller triangelmärka? Han är nio år. När han travar i hagen så ser han ren ut. Kanske han kommer att hålla för lättare ridnig i skogen, men kommer någon vilja ha honom? Eftersom han är så ung så tänker jag även på att kommer han ha ett gott hästliv då han kommer att bli mest i en hage i sitt liv. Vill bara ha lite råd.
Vill lägga till att ha inte dåligt samvete om du tar bort hästen för att den inte mår bra av ett hagliv och sällskapshäst, och det betyder inte på något vis heller att hästen inte "är som den ska i huvudet" som vissa verkar vilja tro. Det kan mycket väl vara så att hästen går i en bra flock med stor hage men det räcker inte till för att hästen ska trivas, gör det inte det så ha inte dåligt samvete för att ta bort den. Ibland räcker det inte till det man gör för dom helt enkelt. Fungerar han däremot i hagen så absolut kan du ge den en chans som sällskapshäst. Med tanke på att det är en ständig process i hoven dock så känns inte utsikterna så bra..antar jag.

Du känner din häst bäst själv så gå på vad magkänslan säger blir bäst.
 
Vill lägga till att ha inte dåligt samvete om du tar bort hästen för att den inte mår bra av ett hagliv och sällskapshäst, och det betyder inte på något vis heller att hästen inte "är som den ska i huvudet" som vissa verkar vilja tro. Det kan mycket väl vara så att hästen går i en bra flock med stor hage men det räcker inte till för att hästen ska trivas, gör det inte det så ha inte dåligt samvete för att ta bort den. Ibland räcker det inte till det man gör för dom helt enkelt. Fungerar han däremot i hagen så absolut kan du ge den en chans som sällskapshäst. Med tanke på att det är en ständig process i hoven dock så känns inte utsikterna så bra..antar jag.

Du känner din häst bäst själv så gå på vad magkänslan säger blir bäst.
Att tro att den är människor och inte andra hästar om är viktigast i en häst liv är att överskatta sin egen betydelse för hästen eller alternativ så är den flaskuppfödd i köket.

Ja jag påstår att det är något fel om hästen inte kan gå i flock då hästar är just flockdjur och inte ett djur som bara träffar andra för parning och sedan går skilda vägar igen.
 
Jag säger som andra: om du själv ska ha hästen så kan triangelmärkning vara ett alternativ till avlivning. Att säljs en ofräsch häst är inte ok mot hästen, som jag ser det.
Sen får man ju fundera över hästens liv. Om den t ex blir för fet av att gå utan att ridas och man av den anledningen behöver ha den i grushage så är det kanske inget kul hästliv ..
 
Jag har en häst som har en cysta i hovbenet på ena framhoven, hon triangelmärktes för 5 år sen pga detta. Min inställning är att hon ska bo hos mig tills hon tas bort av ålder, detta eftersom hon är född hos mig och är en speciell häst. Hade hon inte haft det emotionella värdet hade jag troligtvis tagit bort henne.

Hon var en sån häst som gillade att bli riden varje dag, men hon trivs faktiskt med haglivet nu också.
 
Jag tolkar startinlägget som att du kanske inte är inne på att behålla hästen själv som t-märkt, eftersom du funderar på om någon (annan) kommer att vilja ha honom. Personligen hade jag i det läget valt att låta hästen somna in, eftersom det imo finns alldeles för många som inte förstår/respekterar vad en t-märkning innebär - i synnerhet när hästen "ser ok ut när den springer i hagen".

Ska du behålla hästen själv även i fortsättningen, så är det ett lite annat läge, såsom jag ser det.

Men beslutet, oavsett vilket det blir i slutändan, kan bara du som ägare ta.
 
Jag hade inte vågat sälja en triangelmärkt häst. Man kan aldrig kontrollera hur den används och det riskerar att bli en massa lidande för den hästen. Hade haft kvar den själv om den kan leva ett hagliv utan lidande. Eller EV lämnat ut på foder med regelbundna besök eller insyn i hästhantering och ridning men det hade varit en bedömningsfråga där och då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp