Avlivning med Somulose, erfarenheter?

_Runaway_

Trådstartare
Jag har alltid föredragit avlivning med bult framför sprutalternativet. Men då har jag också bara varit med vid sprutavlivningar med den "vanliga" avlivningsvätskan, och har ibland upplevt att hästen nästan kämpar emot, det tar tid (särskilt för en redan förkrossad och orolig hästägare som ser på) och känns utdraget. Till skillnad från bultningen som är knall fall och ger en väldigt tydlig bild av att hästen faktiskt är borta.

Jag står nu med ett fruktansvärt beslut framför fötterna då jag behöver ta bort min häst. Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter av avlivning med Somulose, som tydligen ska vara snabbare än den andra vätskan. Ni får gärna jämföra dessa två om ni varit med om båda. Att min häst ska tas bort med "vanlig" avlivningsvätska är inget alternativ, det står i så fall mellan bult och Somulose. Och om det sistnämnda är likvärdigt tids- och upplevelsemässigt med bult, så kan det kännas ganska skönt att slippa den blodiga delen. Även om jag sett det många gånger, så har jag aldrig behövt ta bort en egenägd häst förut.

(Försöker svälja bort klumpen i halsen och blinka bort tårarna som vill fram, och väntr spänt på svar :( )
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag har varit med vid ett tillfälle med Somulose och ett 10-tal med bult. För hästens del upplever jag att det går precis lika fort och smärtfritt. Vid avlivning med Somulose sätts ju först en permanentkanyl så för en spruträdd häst kan det så klart vara lite jobbigt. Själva medlet verkar sedan på en sekund, hästen får ett förvånat utryck i ögonen typ "vad hände" och ramlar sedan ihop utan dramatik.

Personligen föredrar jag dock fortfarande bult eftersom Somulose innebär ganska stora risker för den som hanterar det, jag var livrädd att vet skulle få medlet på sig. Är ju lätt hänt att det skvätter när man hanterar sprutor och medlet är dödligt giftigt. Bult har jag som sagt varit med om många gånger och det har alltid gått fort och smärtfritt för hästen. Själva avblodningen måste man ju inte se utan så fort hästen har fallit kan man ju gå därifrån.

Hoppas det går bra vad du än väljer - det är altid en jobbig upplevelse, hur van man än är.... :(
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

De 2 hästar jag har avlivat själv har jag valt att avliva med bult, man behöver ju inte se avblodandningen.

Men jag har också varit med om en akut avlivning med Somulose. Där ringdes veterinären ut till ett brutet ben och innan ägaren kom till platsen satte vi kanylen, inga problem efter lokalbedövning. När ägaren sedan kom och såg benbrottet valde hon avlivning på plats och när medlet sattes i verkade det direkt och hästen föll direkt, utan kramper.

Jag är ju lite av miljönisse och vill undvika giftiga medel så långt det går, så för mig är bult det bästa alternativet. Senast i februari tog jag bort min älskade märr med bult och hade en mycket proffsig och trevlig man ute. Min pojkvän höll i hästen och var väldigt chockad över hur snabbt det gick och hur omedveten hästen var.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Angående avblodningen.. måste den ske? Har fått för mig att man kan ge dom spruta istället? Nån egen erfarenhet har jag inte och kanske har jag drömt, men det kanske hade funkar som ett alternativ för dig, först bult sen avlivningsvätska?

Oavsett vilket så beklagar jag, alltid ledsamt att behöva ta dessa beslut:(
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Avblodningen är ju själva avlivningen, bulten är bara "bedövning". Bultning sker ju oftast av typ trotjänaravlivning, sprutavlivning av veterinär, ska man ha ut båda då..?
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag valde bult på min häst, dels för att slippa sätta permanentkanyl på en smärtpåverkad häst (trolig hovbensrotation) och dels för att hon var extremt svårsederad på vanligt lugnande, så jag var rädd att hon ändå skulle få för liten dos av Somulosen och hinna känna något...

Har varit med två gånger när hästar avlivats med Somulose, dock har det varit hästar som inte ens kunnat stå på benen, och det har gått väldigt snabbt och fint till.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Antagligen måste man det då ja.. som jag skrev så har jag ingen erfarenhet i frågan, tog bara upp det som nåt som kanske kan kikas vidare på, om sättet lät alls tänkbart:)
Jag tror jag läst det nånstans det stått om godkända avlivningsmetoder, men det är ett par år sen, så om nåt ändrats vet jag inte
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Man använder väl bara somulose nu för tiden?

Jag hade utan tvekan valt det. Det går jättesnabbt.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Man använder väl bara somulose nu för tiden?

Nej. Tvärtemot har många kliniker/veterinärer valt bort Somulose pga av att det är så toxiskt att hantera (lite stänk i ögat på den som hanterar vätskan och man riskerar att hamna i en kista). Samt att det finns rapporterade fall där det inte haft effekt på djuret, och att djur som fallit sedan rest sig. Det har varit väldigt många diskussioner runt just detta preparat.

Sedan till TS
Alternativen förutom Somulose är bult eller avlivning med narkosmedel (kraftigt överdoserat). Bult är snabbt och effektivt, men skall djurägaren vara med upplevs det ofta som dramatiskt, brutalt och "kladdigt".

Jag jobbar på djursjukhus och var senast som i söndags med på en medicinsk avlivning med narkosmedel. Innan vi ens hunnit tömma första sprutan (av totalt 5), har hästen fallit till marken. Hästen suckar lite men rör sig inte nämnvärt och är ganska kort därefter borta. Vi fick efteråt kommentaren att det gått väldigt "fint" till av en som aldrig varit med om avlivning tidigare...

Vet inte riktigt vad du menar med "vanlig" avlivningsvätska, på din beskrivning låter det rent spontant som Somulose du talar om! Om du läser på lite om Somulose så kommer du att trilla över rapporter om icke-effekt och långdragna förlopp. Det finns teorier (dock inga helt bekräftade ännu) om att vissa individer är mer tåliga mot medlet än andra och därav inte reagerar, eller i värsta fall att det blir långdraget och plågsamt. Det som är viktigt när man avlivar med Somulose är att man drar i hästen allt snabbast möjligt, detta för att tillräcklig mängd ska nå målorganen och slå ut.

Så rent personligen är jag för medicinsk avlivning med narkosmedel eller bult. Somulose big no no!
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag avlivade min älskade häst för drygt 6 månader sen och jag kan ärligt säga att jag vet inte vilken vätska veterinären använde. Men min häst avlivades iallafall med spruta och det gick JÄTTE snabbt! Veterinären satte kanylen i stallet och gav lite lugnande och sen gick vi ut till platsen där vi skulle ta det. Från det att veterinären sprutade in vätskan tills min häst låg på backen tog det inte många sekunder, det gick precis lika fort som med bult, han la sig inte ner utan föll rätt ner utan att famla eller försöka hålla balansen. Jag är övertygad om att han inte hann känna nånting och han var död redan innan han slog i backen..

Jag ver helt inne på bult tills jag pratade med min hovslagare sen 10 år tillbaks och veterinären här som jag har stort förtroende för och bestämde mig efter det för spruta. Och jag ångrar mig inte en sekund, jag kommer definitivt välja spruta igen.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Från det att veterinären sprutade in vätskan tills min häst låg på backen tog det inte många sekunder, det gick precis lika fort som med bult, han la sig inte ner utan föll rätt ner utan att famla eller försöka hålla balansen. Jag är övertygad om att han inte hann känna nånting och han var död redan innan han slog i backen..

Det är så det ska gå till...

Tror många har någon bild i huvudet att hästen ska börja vingla och fumla runt med ben åt alla håll och försöka hålla sig på benen, för att efter den fallit försöka ta sig upp. Men en korrekt avlivning är det liksom pang i backen även med spruta.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Ja det är nog tyvärr en sån bild folk har av avlivning med spruta och vad gäller mig själv hade jag läst en del skräckhistorier innan med hästar som krupit iväg och liknande.

Men det beror ju inte på metoden när det misslyckas, det är ju personen som utför själva avlivningen. Ska man va krass kan ju bult gå lika mycket fel, hästen kan röra huvudet precis i "skott-ögonblicket" och man kan då behöva skjuta en gång till.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Absolut! Ofta är det själva utförandet som gör att det går snett. (Om man bortser från vissa fall med Somulose där det rapporterats att preparatet inte har haft effekt på vissa individer. Dock kan man spekulera i om utförandet då varit 100% korrekt, samt om hästen haft andra preparat i blodet, kraftigt sederad vilket påverkar cirkulationen = inte tillräcklig dos når fram. Och adrenalinpåslag m.m.)

Därför tror jag inte man ska stirra sig blind på metod utan snarare se till att det är en erfaren person som utför avlivningen. Som också vet hur den ska agera ifall det hela inte går enligt planen!
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Ja min veterinär avrådde faktiskt från att ge lugnande innan för att det kunde göra att det tog längre tid innan hästen var helt död. Lite mer dödryckningar och pustningar(efter att hästen dött). Men eftersom min häst stressade upp sig lite(avskydde karlar i allmänhet) valde han att ge lite lugnande ändå och när min häst sen fallit död ner på backen så frustade han ett par ggr och ryckte lite. Jag såg dock på honom att han var borta, min häst fanns inte längre kvar.. men just det sa veterinären berodde på att han fått lite lugnande innan, vilket gjorde att det tog lite längre tid innan hjärtat slutade slå helt och hållet.

Så jag håller helt med, jag väljer person som utför avlivningen framför metod han/hon använder. Litar jag på personen som utför avlivningen så får han/hon använde den metoden han/hon tycker är bäst.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag har alltid föredragit avlivning med bult framför sprutalternativet. Men då har jag också bara varit med vid sprutavlivningar med den "vanliga" avlivningsvätskan.

pentobarbital?
Jag har varit med om båda vätskorna och bult. Ur hästens synvinkel tror jag inte det spelar så stor roll. Våra veterinärer gick över till pentobarbital för ett par år sedan då det då tillverkades i högre konc så det inte behövs sprutas in så stora mängder = tar kortare tid. Jag väljer avlivning med spruta och det för min skull då jag tycker bultning känns mer våldsamt.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag har varit med på många avlivningar, dock bara en med Somnulose. Dock gick det lika fort som de som bultades.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Kl*

Jag har varit med om en avlivning med somulose, de gick snabbt. Men jag har hört talas om hjärtstick? Först bult och sedan hjärtstick utfört av veterinär, för att slippa avblodningen. Är det i te så vanligt eller?
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Det är möjligt att göra ett hjärtstick efter bultning, dvs spruta direkt i hjärtat med avlivningsvätska. Dock är det relativt ovanligt att man gör det... Och jag vet faktiskt inte någon veterinär som utför det (men inte för att metoden i sig är dålig). Det brukar vara antingen eller, och för vissa är det delvis poängen med att bulta, att man ska slippa handskas med giftiga preparat.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag har fått hjärtstick med pentobarbital vid ett par tillfällen. Problemet är om de "ramlar" på "fel" sida, det är då svårt att komma åt hjärtat.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag tog bort min häst förra året med Somulose.
Hon var inte brydd över kanyler eller nåt annat veterinärt under hela sitt liv, så det gick bra. Hon hade även träffat veterinären många gånger och var trygg med honom.

Kanylen sattes i stallet och vi gick ut. Sedan tog han fram sprutan, tittade på mig och frågade om jag var redo. Vid det laget kunde jag bara nicka. Han satte sprutan, jag såg hästen i ögonen. Hon tittade på mig och sen föll hon. Jag är säker på att hon var död innan hon slog i marken. Det gick på ett ögonblick från att medlet sprutades in till att hon låg död framför mig.

Fick en "genomgång" innan han satte kanylen så jag visste vad som skulle ske. När allt var över klappade jag henne farväl och gick in i stallet och stortjöt medan han fixade med transporten som skulle hämta henne. Han såg till att hon kom i bilen så värdigt som möjligt. Veterinären hade också en tår i ögat :love:.

Jag tyckte det gick fort och hon dog värdigt och var lika vacker när hon låg död i gräset som hon var när hon levde.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 355
K
Hästvård Hej! På måndag kommer min älskade häst att somna in pga bl.a fång, som inte ger med sig. Kort och gott är han allvarligt sjuk. Jag har...
Svar
18
· Visningar
3 041
Senast: Geysir
·
Hästmänniskan Mardrömmen slog in. Idag skulle min älskade trotjänare få sluta sina dagar på hemmaplan. Avlivningen var sedan länge planerad och det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
13 149
Senast: Borin
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 540
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp