Avlivning Östergötland

Beklagar att du behöver skiljas från din vän 💔. Jag har varit med och tagit bort med både medicinsk och bult. Morfars hästar var det svensk lantbrukstjänst (japp i Östergötland bor vi) som bultade och allt gick fint, dock får du vara beredd på att hästen kan sparka när den fallit....!
Med min tog jag bort med somulose (skulle aldrig ta det svagare medlet på stående häst, djurplågeri i min värld) som ger hjärtstopp och funkar det som tänkt faller hästen lika fort som vid bultning! Jag var med min högt älskade häst till slutet och viskade tack för allt och att jag älskar dig innan han föll, kändes rätt för mig ❤. Det som svider mest i hjärtat och gör mig tårögd än efter drygt 4 år är att han visade så tydligt att han förstod det var dags när han med sänkt huvud ut ur stallet för sista gången när kanylen var fastsydd 💔.
 
Hästakuten (i Åtvidaberg) har jag mkt god erfarenhet av. Familjeföretag, rutinerade, vill du inte hålla slipper du, skor behöver inte tas av om du inte vill.
 
Lantbrukstjänst brukar vara himla duktiga på att hantera både djur och ägare.
Jag valde dem och bult när jag skulle ta bort min gamla ponny jag hade haft i 20 år. Jag klarade inte av att ringa och boka. Så min pappa var en ängel och bokade samt tog ledigt från jobbet för att stötta mig. Han skötte betalningen med.
Jag höll hästen tills de bultat och han fallit. Sen klarade jag inte av att se mer och gick.
Pappa stannade, fick grimman och skor.

Jag har varit med vid fler avlivningar då kund eller kompis inte klarat. Alla har varit lantbrukstjänst som utfört och alla har gått fint till med bult.
En fick vi ge lugnande innan iom att den kunde vara ngt huvudskygg med främlingar.
Alla, min med, fick sluta med huvudet i en hink med kraftfoder och godis.

Jag tror de vill att någon håller hästen tills de bultat. Så har det alltid varit för mig/de jag känner.
Om du inte orkar kanske kompis/familj/stallkompis kan hjälpa?

De kan rycka etc då de bultats. Det är bara nervsystemet som reagerar och inte någon hästen känner eller mår dåligt av. Men det kan vara känsligt att se för vissa ägare.
Jag blev varnad innan bultning av ponnyn att när de är så gamla som han, 30 år, kan det vara värre med ryckningar, sprattlande etc. Både mer och längre tid.
Det kan vara bra att vara förberedd på.

Lantbrukstjänst har aldrig kollat pass då jag varit med. Men man får själv se till att de makuleras via sin ras-organisation.

Kram till dig i detta svåra! :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Hästvård Jag har alltid föredragit avlivning med bult framför sprutalternativet. Men då har jag också bara varit med vid sprutavlivningar med den...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 325
Senast: Sockerbit
·
S
Hästmänniskan Pga av skada ska min älskade nu tas bort. Jag undrar nu hur man sköter de praktiska detaljerna då jag aldrig varigt med om något...
Svar
7
· Visningar
4 332
Senast: _Runaway_
·
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 682
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp