avlivning på klinik

C

Chappe_

Jag funderar på hur det står till med avlivning på klinik. vilka kliniker gör det, och hur går det till? var gör dom av kroppen och vad kostar det? avlivar ATG klinikerna?

Ska in med min häst på ett återbesök om en månad, och är inte hältan bra då måste vi ta bort henne, då hon har ont vill jag inte att hon ska behöva åka transport en gång i onödan, eller hur man ska säga. hur går det till att avliva på klinik, vill jag veta nu, är det bättre eller sämre än att göra det hemma?

tacksam för svar
 
Sv: avlivning på klinik

Hej! Min mammas häst blev utdömd och vi valde att lämna kvar honom på kliniken för avlivning. Jag var inte med och har fortfarande frågor kring detta, så jag bevakar din tråd lite. Men jag tror han fick en spruta sen krimering(..?)
 
Sv: avlivning på klinik

Jag var på klinik med min egen häst (ATG klinik) när de lämnade av en häst för avlivning. Ägarna lämnade över hästen till personal och åkte därifrån. Personalen ställde in hästen i en utebox (typ - högt plank runt om så man inte kan se in), gav den sprutan och gick ut och stängde dörren. Man hörde hur hästen ramlade ihop. senare kom de med lyftkran, avblodade och lyfte ut den.

Jag vill inte lägga in för mycket värderingar i denna redogörelse, folk är olika vad de väljer när slutet är nära för hästen. Dock blev jag illa berörd över att hästen fick ligga där och dö ensam och inte hade ägare med sig in i den sista stunden, det för MIG kändes hemskt.

rent allmänt så tror jag inte att du bara kan lämna kvar hästen efter tex. utredning där den blir utdömd. det är ju försäkrnings papper och annat som ska fyllas i först, så du kommer troligtvis få åka hem ändå och boka tid att komma och lämna av den igen senare. Tror bara det är i akutfall som man får lämna kvar den för avlivning.
 
Sv: avlivning på klinik

Jag var på klinik med min egen häst (ATG klinik) när de lämnade av en häst för avlivning. Ägarna lämnade över hästen till personal och åkte därifrån. Personalen ställde in hästen i en utebox (typ - högt plank runt om så man inte kan se in), gav den sprutan och gick ut och stängde dörren. Man hörde hur hästen ramlade ihop. senare kom de med lyftkran, avblodade och lyfte ut den.

Jag vill inte lägga in för mycket värderingar i denna redogörelse, folk är olika vad de väljer när slutet är nära för hästen. Dock blev jag illa berörd över att hästen fick ligga där och dö ensam och inte hade ägare med sig in i den sista stunden, det för MIG kändes hemskt.

rent allmänt så tror jag inte att du bara kan lämna kvar hästen efter tex. utredning där den blir utdömd. det är ju försäkrnings papper och annat som ska fyllas i först, så du kommer troligtvis få åka hem ändå och boka tid att komma och lämna av den igen senare. Tror bara det är i akutfall som man får lämna kvar den för avlivning.

jag skulle aldirg kunna lämna hästen där, utan skulle i så fall vara med hela vägen till slutet (om inte jag skulle kalra det har en kompis lovat mej) Hästen är inte försäkrad, så inget försäkringsbolag är inkopplat.

Mer synpungter tack :bump:
 
Sv: avlivning på klinik

Vi har lämnat på klinik till den underbara personalen och åkt därifrån.
 
Sv: avlivning på klinik

Jag tog bort min älskade Super på Ultuna. Jag behövde inte boka tid utan efter att vi fått det negativa beskedet så sa vet att jag fick bestämma hur jag ville göra, dom kunde ta bort honom där eller så fick jag ta hem honom. Jag valde att ta bort honom där då det kändes hemskt att ta hem honom och bara gå o vänta på att han skulle dö.

På Ultuna gick det till så att han först fick lungnade och satte i en kanyl i halsen, var väldigt noga att kolla att det löpte fritt i den sas. Sedan fick vi tid på oss att säga adjö, när tiden kändes mogen (så mogen som den kan bli :cry:) så ledde jag honom till en uppvakningsbox, sedan så fick jag lämna över grimskaftet och gå utanför dörren. Det går så fort när dom har gett sprutan och man är inte särskilt rationell i det läget så man kanske inte hinner undan. I dörren fanns det en glasruta så jag kunde se hela händelseförloppet. Efter att jag lämnat över honom till personalen så gav dom bara avlivningsvätskan i kanylen och gick snabbt ut, det tog typ 3 sek så hade han ramlat, gick verkligen jätte fort. Det var väldigt jobbigt, men personalen var helt underbar och förstående, jag tror faktiskt att jag skulle göra om det på samma sätt om jag var tvungen.
 
Sv: avlivning på klinik

Jag tog bort K på klinik. Man får normalt INTE vara med, men jag fick tillslut 'specialtillstånd' att få vara med.

Hon fick lugnande (hon hatar permanentkanyler, annars hade vi inte gett lugnande), och sen sattes en permanentkanyl. Sen gick jag, K, en godishink och två djursjukvårdare ner till ridhuset. När jag sagt det hejdå jag ville så tog en av djursjukvårdarna över grimskaftet, jag stod knappa meter därifrån. K var långt inne i dimman och med huvudet lååångt ner i godishinken ;) Andra djursjukvårdaren injicerade somnulose. K höjde huvudet, tog ett steg utåt med ena frambenet och föll som på bult, dvs omedelbart. Jag satt kvar en stund och sa ett sista hejdå, sen drog de för en presenningsgardin och la en pressenning över henne, och jag åkte hem..

7900 kr kostade det förresten, inkl 'allt' (dvs inklusive lugnande, avlivning, borttransport och destruktion av kroppen).

'Min' klinik gör inte 'icke akuta'-avlivningar alla dagar. Jag hade tur, det var samma dag som kadaverbilen skulle komma, så de kunde göra det på en gång. Annars hade jag fått åka hem och komma tillbaka.

Jag ser ingen större skillnad (om jag får vara med vill säga, jag vill inte ta bort på Ultuna t ex eftersom man inte får vara med) på att ta bort hemma eller på klinik faktiskt, mer än prismässigt (mycket billigare hemma, om ekonomin spelar roll. Vilket den ju ofta kan göra, hur ogärna man än vill det. Jag hade dock trevlig försäkring som täckte avlivning etc och behövde inte ägna kostnaden en tanke tack och lov)
 
Sv: avlivning på klinik

Vi avlivade en häst på Strömsholmskliniken i våras. Vet inte om vi fick vara med, men vi lämnade henne där i alla fall. :( Tror det gick på typ 7', men det gick på försäkringen då hon inte fick gå till livsmedel.
 
Sv: avlivning på klinik

Jag var på klinik med min egen häst (ATG klinik) när de lämnade av en häst för avlivning. Ägarna lämnade över hästen till personal och åkte därifrån. Personalen ställde in hästen i en utebox (typ - högt plank runt om så man inte kan se in), gav den sprutan och gick ut och stängde dörren. Man hörde hur hästen ramlade ihop. senare kom de med lyftkran, avblodade och lyfte ut den.

Jag vill inte lägga in för mycket värderingar i denna redogörelse, folk är olika vad de väljer när slutet är nära för hästen. Dock blev jag illa berörd över att hästen fick ligga där och dö ensam och inte hade ägare med sig in i den sista stunden, det för MIG kändes hemskt.

rent allmänt så tror jag inte att du bara kan lämna kvar hästen efter tex. utredning där den blir utdömd. det är ju försäkrnings papper och annat som ska fyllas i först, så du kommer troligtvis få åka hem ändå och boka tid att komma och lämna av den igen senare. Tror bara det är i akutfall som man får lämna kvar den för avlivning.

Avblodar man när man ger spruta?
 
Sv: avlivning på klinik

Jag tog bort min häst hemma. Hade bestämt att hon skulle få en spruta men då hon inte hade något blodtryck fick vet. göra det med en bultpistol, sen skar han av halspulsådern för att avbloda. Jag ångrar att jag va med och såg det hela. Nu ligger hon beravd här hemma på sin favorit plats i hagen.
 
Sv: avlivning på klinik

Vi hade en häst för ngr år sen som fick tarmomvridning,åkte till Helsingborgs Djursjukhus, där de konstaterade att hon var tvungen att "öppnas".Eftersom hon var gammal valde vi att ta bort henne.De tog bort henne med bult.
 
Sv: avlivning på klinik

Jag har både lämnat på klinik och tagit baort hemma.
På klininken får dom ju lugnande först och jag tror dom avlivade med bult där, för lillskruttan ledde jag bort halvvägs dit kadaverbilen kom och hon hade ingen permanenetkanyl, men hade fått lugnande.
Stora lämnade jag i box på kliniken och dom tog det sedan efter öppettiden.

Tog bort kompisens häst här hemma. Hade en kompis som kunde ge lugnande till henne innan. Valde sedan en fin gräsplätt där hon mkt lugnt fick beta lite först. Blev sedan jättetrött av det lugnande. Jag höll grimskaftet, men valde att titta bort just när han satte bultpistolen. Kände ett ryck i grimskaftet och vände mej om och såg henne sakta vika benen och lägga sej ner.
Hade sagt hej då innan eftersom man måste avbloda ganska fort efter bulten. Dom blir bara hjärndöda av bulten. Sedan dör dom "kroppsligen" utav avblodningen.
Allt detta förklarade chauffören som tog hand om detta.

Sedan gick jag in, ville inte se när han avblodade eller lyfte upp på kontainern.

Men det gick lugnt och fint och hästen hann aldrig uppleva ngn rädsla etter otrygghet.
 
Sv: avlivning på klinik

avlivning på klinik är inget alterntiv för mej om jag inte får vara med (alt, min kompis) jag skulle säkert få för mig nåt i stil med att dom inte tog henne utan bara sålde henne vidare eller nått, eller att hon skulle tro att jag övergav henne:crazy:

vad paraniod man är
 
Sv: avlivning på klinik

avlivning på klinik är inget alterntiv för mej om jag inte får vara med (alt, min kompis) jag skulle säkert få för mig nåt i stil med att dom inte tog henne utan bara sålde henne vidare eller nått, eller att hon skulle tro att jag övergav henne:crazy:

vad paraniod man är

Det förstnämnda behöver du inte vara orolig för, även de kliniker (eh, de flesta alltså) som inte tillåter djurägaren att vara med, låter utan problem djurägaren efteråt få se den döda hästen och sitta där en stund eller vad man nu vill. Så du kan vara helt säker på att hästen är död.
 
Sv: avlivning på klinik

Det förstnämnda behöver du inte vara orolig för, även de kliniker (eh, de flesta alltså) som inte tillåter djurägaren att vara med, låter utan problem djurägaren efteråt få se den döda hästen och sitta där en stund eller vad man nu vill. Så du kan vara helt säker på att hästen är död.

puuh, vilken tur.

Ingen fler som har någon erfarenhet?
 
Sv: avlivning på klinik

Jag tog bort min häst på Ultuna.
Jag ville inte vara med den stunden han togs bort så vi lämnade honom där. Vi fick säga hejdå till honom, gick omkring runt på Ultuna och så. Sen fick vi ställa honom i en liten hage där och de skulle senare ta in honom och ta bort honom.
Efter att de tagit bort honom skulle han obduceras och ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt hur de tog bort honom. Men jag tror att han först fick lugnande och sen de starkare medicinerna s.a.s. Eftersom han skulle obduceras tror jag inte att dom ville riskera att han föll heller. Efter att han obducerats kremerades han.
 
Sv: avlivning på klinik

Jag funderar på hur det står till med avlivning på klinik. vilka kliniker gör det, och hur går det till? var gör dom av kroppen och vad kostar det? avlivar ATG klinikerna?

Ska in med min häst på ett återbesök om en månad, och är inte hältan bra då måste vi ta bort henne, då hon har ont vill jag inte att hon ska behöva åka transport en gång i onödan, eller hur man ska säga. hur går det till att avliva på klinik, vill jag veta nu, är det bättre eller sämre än att göra det hemma?

tacksam för svar

Vi åkte med våran häst till strömsholm förra året och där fick han en spruta inne i boxen, och fick somna in, jag skrev alla papprena som behövde skrivas på innan det skedde och en vän till mig såg till att allt gått rätt till.
Sen antar jag att han blev kremerad.
Jag själv föredrar att göra det på klinik tanken på att "Bulta" hästen hemma och sen dra in den i en lastbil känns inte så lockande.
Men alla tycker olika hoppas att det går bra med allt :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 206
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 247
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp