Avlivning, slakt, slaktkarens i foderbristens spår

Mia_R

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag ska få hämta en bal hösilage ikväll, tack och lov, men jag har pratat med markägaren där hästarna går och har papperna klara för att skicka in till kommunen med ansökan om tillstånd att få gräva ner hästarna i vinterhagen i värsta fall. :cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag ska få hämta en bal hösilage ikväll, tack och lov, men jag har pratat med markägaren där hästarna går och har papperna klara för att skicka in till kommunen med ansökan om tillstånd att få gräva ner hästarna i vinterhagen i värsta fall. :cry:
Är det så illa? :(
 
Håller med, otroligt korkad artikel. Ja, vems hästar ska skjutas? Random när de går i hagen och betar eller vad menar dom?
Vad är så svårt att förstå? Det står i klartext att flera kommer att tvingas slakta sina hästar, dvs skjutas av = avlivas. Det står ingenstans radom häst i hagen/jakt!

"Men det kommer bli otroligt svårt och man måste faktiskt mentalt förbereda sig på att hästar kommer behöva skjutas av. Förskräckligt att skicka en häst på slakt i förtid, det är som en gammal kompis, men det är bättre än att de svälter ihjäl."
 
Vad är så svårt att förstå? Det står i klartext att flera kommer att tvingas slakta sina hästar, dvs skjutas av = avlivas. Det står ingenstans radom häst i hagen/jakt!

"Men det kommer bli otroligt svårt och man måste faktiskt mentalt förbereda sig på att hästar kommer behöva skjutas av. Förskräckligt att skicka en häst på slakt i förtid, det är som en gammal kompis, men det är bättre än att de svälter ihjäl."
Jag har inte svårt att förstå, men du kanske har svårt att förstå vad jag menar? När de uttrycker att "hästar kommer att behövas skjutas av" låter det som att det är någon slags jakt på hästar. Man kunde uttryckt det annorlunda som tex att hästägare kommer bli tvungna att avliva sina hästar. Då är det ju hästägarens beslut. Förstår du?
 
Håller med, otroligt korkad artikel. Ja, vems hästar ska skjutas? Random när de går i hagen och betar eller vad menar dom?
Det är ju ett citat. Personen de pratar med uttryckte sig så och då skriver de så. Tycker det var helt uppenbart att han menade ”hästar vars ägare inte kommer få tag på foder kommer behöva skjutas av”. Dvs avlivas/slaktas/skjutas - innebörden borde framgå.
 
Jag har inte svårt att förstå, men du kanske har svårt att förstå vad jag menar? När de uttrycker att "hästar kommer att behövas skjutas av" låter det som att det är någon slags jakt på hästar. Man kunde uttryckt det annorlunda som tex att hästägare kommer bli tvungna att avliva sina hästar. Då är det ju hästägarens beslut. Förstår du?
Att skjuta av = avlivning är vad jag vet ett vedertaget uttryck, att du inte är bekant med det gör ingen skillnad.
 
Jag är lite rädd för hur det kommer bli för de hästar vars ägare varken har råd att föda dem eller har råd att avliva och destruera dem. Få hästar kan skickas på slakt liksom, de flesta har slaktkarens.

Det kostar ju nästan lika mkt att ta bort med Lantbrukstjänst och skicka på destruktion som att ge hästen 10 kg hö a 4 kr/kg per dag i 5 månader...
 
Jag är lite rädd för hur det kommer bli för de hästar vars ägare varken har råd att föda dem eller har råd att avliva och destruera dem. Få hästar kan skickas på slakt liksom, de flesta har slaktkarens.

Det kostar ju nästan lika mkt att ta bort med Lantbrukstjänst och skicka på destruktion som att ge hästen 10 kg hö a 4 kr/kg per dag i 5 månader...
Jag tror dessutom att de få slakterier som fortfarande tar emot hästar redan har en lång kö av förtvivlade lantbrukare. :(
 
Jag är lite rädd för hur det kommer bli för de hästar vars ägare varken har råd att föda dem eller har råd att avliva och destruera dem. Få hästar kan skickas på slakt liksom, de flesta har slaktkarens.

Det kostar ju nästan lika mkt att ta bort med Lantbrukstjänst och skicka på destruktion som att ge hästen 10 kg hö a 4 kr/kg per dag i 5 månader...
Sorligt. Jag tror risken kommer vara stor att Många kommer köra fulavlivningar med jägarkompisen och sen gräva ner hemma.
 
Sorligt. Jag tror risken kommer vara stor att Många kommer köra fulavlivningar med jägarkompisen och sen gräva ner hemma.
Fast det är tillåtet att anlita jägare för avlivning så någon fulavlivning är det ju inte, men man måste ha tillstånd för att gräva ner. Värre de som dumpar kadavren efteråt, var ju ett par vintrar sedan som de hittade en död häst i skogen i Sundsvallsområdet om jag kommer ihåg rätt. Frysmärkningen var bortskuren.
 
Fast det är tillåtet att anlita jägare för avlivning så någon fulavlivning är det ju inte, men man måste ha tillstånd för att gräva ner. Värre de som dumpar kadavren efteråt, var ju ett par vintrar sedan som de hittade en död häst i skogen i Sundsvallsområdet om jag kommer ihåg rätt. Frysmärkningen var bortskuren.
Jo ser att jag kankse uttryckte mig fel, menar att dem kommer grävas ner utan tillstånd. Läste nånstans att det var nån som hade slaktat av ett gäng travare och slängt ner i en sumpmark som gränsade till något vattenskyddsområde. Gick ju inte att indentifiera hästarena sen iom föruttnelsen.
 
Jag tror dessutom att de få slakterier som fortfarande tar emot hästar redan har en lång kö av förtvivlade lantbrukare. :(

De uttalade sig i tidningarna för någon vecka sen att än ingen slaktkö för häst. Men kapaciteten lär vara låg så börjar folk anmäla till slakt så... men lär handla om destruktion för fe flesta. Endast ett fåtal lär kunna slakta eller begrava.
 
Jag är lite rädd för hur det kommer bli för de hästar vars ägare varken har råd att föda dem eller har råd att avliva och destruera dem. Få hästar kan skickas på slakt liksom, de flesta har slaktkarens.

Det kostar ju nästan lika mkt att ta bort med Lantbrukstjänst och skicka på destruktion som att ge hästen 10 kg hö a 4 kr/kg per dag i 5 månader...

Har du nån källa på att de flesta har slaktkarens? Jag har nog en enda (två, förresten) av mina som har det. Av 25-30 stycken ca. En pga för gammalt pass (sidan saknades i originalet) och en pga duplikatpass.
 
Man behöver inte längre tillstånd för att gräva ner häst. Dock måste kommunen anvisa plats.
Nja, du måste ansöka om att få gräva ner hästen på egen eller annans mark och sedan godkänner kommunen platsen om de tycker den är ok, jag printade ut papperna förra veckan. Däremot så krävs inget tillstånd av länsveterinär längre, vilket krävdes tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
15
· Visningar
1 563
Senast: Habina
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
7 039
Senast: Karoliten
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 518
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 931
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp