Bukefalos 28 år!

Avlivning till ormfoder

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har försökt läsa på lite om att avliva råttor och möss som ska ges till orm, och koldioxid verkar vara det lämpligaste.

Men var hittar man behållar i lämplig storlek, och vad kostar dom ungefär?
Jag vill inte köpa en brandsläckare för ett par tusen, just nu iaf.

Och pinkies verkar inte gå att avliva med koldioxid, så hur gör man med dom?
Nu är det främst vuxna möss/råttungar på ett par veckor som ska avlivas, men det blir nog lite pinkies också.
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Koldioxid används ofta ja, men är inte på något sätt lämpligt ur djurvälfärdssynpunkt. Det är väldigt troligt att det är ett rätt så plågsamt sätt att dö.
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Jag byggde om en sån man kolsyrar vatten med. Man va tvungen att stänga luckan för att kunna trycka på knappen, löste det med att borra ett hål i undersidan och satte en slang till.

Nu va det många år sedan och reglerna är nog ändrade flera gånger sen dess. Jag vet dock att många drar på alldeles för mycket gas på en gång eller har för många djur åt gånger i behållaren. Då får djuren panik istället för att bara somna, när dom är utslagna kan man dra på mer gas för att dom ska dö. Råttor går snabbare än möss, kanske drar dom djupare andetag?
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Tanken är ju att man ska dra på lagom med gas, då är dom avtuppade på 5-10 sek. Dom verkar inte heller panikslagna utan tar några snabbare andetag och lägger sig ner. Drar du på mycket gas får dom panik och klättrar på varann eller försöker ta sig ur. Jag vet inte om det är smärtfritt, men det va det bästa alternativet när jag gjorde det. Vissa säger att en det går betydligt bättre med ett ordentligt nackslag men det finns inte en chans att jag skulle känna mig säker på att jag lyckades med det.

Jag lät alltid dom ligga kvar lite extra i boxen för att jag en gång lyckades med konststycket att plocka upp möss för tidigt, tyckte jag kollat så dom inte andades men när jag lagt ner den sista i fryslådan satt den ena "döda" musen och tittade på mig :crazy: den musen hade jag inte hjärta att döda en gång till utan den blev avelsmatrial.
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Somnar dom på några sek borde de ju inte lida av det..? :o

En bekant avlar till sina ormar och han slår dom i bänken direkt innan han ska mata.

Men jag måste avliva för att frysa in, dessutom vill jag inte att de blir blodiga och mosiga.


Fy vad läskigt med musen :eek: jag hade fått så dåligt samvete :p
 
Sv: Avlivning till ormfoder

jag har inte upplevt det som att dom lider. Men jag är inte forskare så det går ju inte att garantera. Jag frös ju in och mina möss så betydligt trevligare ut än sådana som kom från större företag.

Det va hemskt med musen, och ett misstag jag aldrig gjorde om. Men intressant att den blev helt återställd ändå, den hade ju varit utan syre ett tag ändå.
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Koldioxid sätter igång varningssignaler i kroppen som inte är trevliga alls, som känns även på ett par sekunder. Så frågan är väl om det är ett lidande även om det är ett kort sådant?
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Mjaa.. Höns får man avliva med koldioxid, och på jobbet avlivade vi möss med just koldioxid. Så nog är det tillåtet alltid..

Ingenting jag rekommenderar! Hemsk metod.. Jag tycker det är bättre att dra nacken. På jobbet klippte vi pinkisar med vass sax. För större möss använde vi isofluran först, sen drog nacken. Men det kan ju inte en privatperson göra.. Har dock sett folk dra nacken på vakna möss, är man bara säker på handen går det på nolltid.
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Jag vill inte direkt öva på att knäcka nacken och det handlar om väldigt väldigt många möss så ett sätt att avliva många på samma gång hade varit bra, dessutom något som inte ger söndriga/blodiga foderdjur.
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Jag är inte säker, men det verkar ju bara vara halsdislokation eller dekapitering som gäller.
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Jag vet inte om jag kan med att dra nacken, det sprattlas väl?
Och sedan MÅSTE det ju verkligen bli rätt, så inte musen lider, hur vet man exakt hur man ska göra?
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Om du inte själv kan avliva på ett sätt där djuren inte lider kanske du inte ska hålla foderdjuren?
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Jag kan mycket väl avliva själv på ett sätt då de inte lider, via koldioxid.
Jag skrev ju att jag INTE vill dra nacken eftersom jag inte har gjort det. :grin:
 
Sv: Avlivning till ormfoder

Ja jag förstod vad du skrev.
Men koldioxid innebär också ett lidande.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 398
Senast: Squie
·
Övr. Djur Vi har under många år haft råttor som sonen älskar. Han matar dom gärna och varje morgon går han dit direkt och varje kväll säger han...
2
Svar
23
· Visningar
2 595
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 349
Senast: dobbis
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 340
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp