S

semlis777

man kan ju avliva m bultpistol,sprutor och sen slakt, men en del väljer att skjuta sina hästar medans dom tex går i en hage. då får dom väl inte ut försäkringen eller???
 
Jodå, har du bara kollat med försäkringsbolaget att skälet för utdömmandet är giltigt så får du göra det vart du vill. Och får ut försäkringsbeloppet.
 
okej tack för svaret :) är det någon här som har avlivat sin häst på detta sättet?? isåfall så får ni gärna berätta mer om hur det gick till osv.
 
en kompis berättade för mig idag när de avlivade deras häst, han som kom gömde lastbilen. tog en stor hink men godsaker och gick upp en bit i skogen där han fick äta han stod o klppade på honom o helt plötsligt sköt han honom*låter lite grymt men ni förstår vad jag menar* han älskade verkligen mat så han hadde det bra och misstänckte *****ting, fick inte se någon bil eller känna någon konstiglukt. jätte fint tycker jag. :) :)
 
Så har vi avlivat alla hästar här genom tiderna...Vi var tvungna att spruta ihjäl en häst, men det var inte önskat, och det gör vi nog inte om...Dom brukar få stå i skogen och beta/mumsa en eller två hinkar havre...Dom är så duktiga också här i Sthlm iallafall. Tar alltid tid på sig så hästen ska känna sig trygg.
 
Spruta skulle jag aldrig göra. Har hört alldeles för många hemska historier om det.
Jag kommer anlita en som har licens för grovkalibrigt (?) som nödslaktar hästar som bor i närheten. Han ska vara jätteduktig på att ta hästarna och få dom lugna innan det är dags.

Har varit med om en nödslakt med bultpistol, som inte gick som det skulle, han var tvungen att göra det två gånger. Vet inte vad som gick fel, men hemskt var det och hästen stog kvar upprätt.
 
Alltid tråkigt när den dagen kommer... men jag har tagit bort en häst med spruta i sin box det gick jätte lungt och fint till... En vän har tyvärr haft oturen att göra det 4 ggr hon har gjort på samma sätt.Man får stå och hålla sin vän och hästen känner sig trygg och sen lägger sig hästen ner och man kan lägga huvudet i knät tills det är slut... och man får ta farväl lungt och fint. :cry:
 
Jag har sett en avlivning med spruta, och det var nog för att få mig att försöka undvika detta. Det var inte roligt att se den stackars hästen försöka och försöka stå i panik innan den till sist stöp i backen, det var verkligen inte tal om att lägga sig ner där, inte frivilligt i alla fall. Uscha....
 
Fast med spruta är det så att hästen är medvetslös "långt" innan den lägger sig. Hästar är svåra att få att lägga sig och eftersom effekten sätter in så fort kommer medvetandet att var borta innan de faller. Dvs det som upplevs som att "den stackars hästen försöka och försöka stå i panik innan den till sist stöp i backen" är egentligen reflexaktivitet.

Jag upplever att alla de sätt som används fungerar bra om de utförs rätt, det är det viktiga.
 
Skulle aldrig avliva med spryta... Bultpistol är att föredra.. Det säger ju bara "Pang", de hinner inte ens fattta vad som sker!
 
Som sagt så spelar sättet ingen roll så länge det är okej ur djurskyddsynpunkt och lagligt.

Bultpistol för min del, var vet jag inte riktigt. Idag kan jag mkt väl tänka mig att åka till slakteri.
 
Det gamla medlet skulle jag heller aldrig använda (spruta). Men det finns ett nytt medel, Somulose, och det använde jag till min ponny när han skulle avlivas nu i november, han hade nämligen börjat bli huvudskygg av någon anledning. Somulosen verkade på mindre än en sekund och han kände inte ett dyft. Ena sekunden stod han som vanligt och åt pellets ur min hand, och nästa var han död och rörde sig inte ur fläcken.
 
Det enda jag funderar på där, är om det inte är väldigt riskabelt med ett medel som är "så dödligt"? Missförstå mig rätt, meningen är ju onekligen att hästen SKA dö, men jag tänkte på om t ex vet skulle råka spruta sig själv eller annat hemskt misstag. Om man sprutar ihjäl på traditionellt sätt används ju flera sprutor o vet överlever troligen en liten mängd sömnmedel eller vad det är.

Dock verkar ju Somulose som ett skonsamt alt för hästen.

Själv tror jag att jag kommer att välja bultpistol när den hemska dagen kommer för någon av mina :cry: .
 
Jag kan tala om att veterinären var ohyggligt noga när hon gjorde i ordning medlet. Handskar och jätteförsiktig. Så visst är det farligt!!
 
Sprutade också min lilla.

Hon stod inne i boxen och kunde inte flyttas och hennes kära mor (Aminette) stod i boxen bredvid och stack in näsan (jag var inne i huset!!). Nu hade vi inget val i vad vi skulle göra, men hade vi/jag haft det så hade det blivit sprutan. Jag vet inte varför, men det skulle kännas hemskt mot Aminette om hon var tvungen att höra något samtidigt som Kyra hade avlivats. :(
 
man kan ju avliva m bultpistol,sprutor och sen slakt, men en del väljer att skjuta sina hästar medans dom tex går i en hage.

Menar du att vissa skulle skjuta sina hästar enligt jaktprincipen, sikta och skjuta på långt håll alltså???

Vad gäller bult eller spruta så tror jag att det är hugget som stucket förutsatt att allt går bra och den som avlivar är lugn och har god hand med såväl människor som djur. Många tycker nog att det känns bättre att ge en spruta, det är lätt hänt att man föreställer sig att hästen liksom somnar in då. Bult kan upplevas som brutalt och mer "definitivt".

En "lyckad" avlivning med avlivningsvätska innebär att hästen faller pladask till marken några sekunder efter injektionen. I de fall hästen först getts lugnande eller tom är så sjuk att cirkulationen är påverkad åt det negativa hållet kan det dock ta längre tid innan medlet verkar. Skillnaden i "utseende" mellan Somnulose och den gamla hederliga avlivningsvätskan är att hästar som avlivas med det förstnämnda tenderar att falla "mjukare" (alltså mer som när den själv väljer att lägga sig) medan de i det senare fallet mer störtar till marken, eller - i vissa fall - faktiskt exciterar i dödsögonblicket och reser sig på bakbenen. För att undvika detta brukar man blanda avlivningsvätskan med ett mer sövande preparat och får då en lugnare avlivning. Oavsett vilket vet hästen inget av själva fallet, obehaget (åsynen) drabbar oss människor.

Så händer det förstås att något oförutsett inträffar så att avlivningen inte alls blir så fin som samtliga inblandade hade hoppats på. Detta kan förstås hända alldeles oavsett avlivningsmetod.

Om jag var dömd att lämna jordelivet skulle jag nog välja bult, medan jag åt mina hästar förmodligen kommer att föredra spruta. Tror jag. Å, hemska tanke!
 
faktiskt exciterar i dödsögonblicket och reser sig på bakbenen
Min hoppade liksom bakåt, det såg nästan ut som om han tänkte slita sig. Men det var precis när han dog.
 
Excitation. Ser onekligen obehagligt ut, men man anser att hästen redan är borta när detta inträffar.

Jag tycker att det otäckaste med sprutavlivningar är de där sekunerna som går efter att man har sprutat. Precis innan hästen faller ser man liksom att den vänder ögonen inåt och ser förvånad ut. Som om den hann tänka att vad i himmelens namn är nu detta, jag dör!? Men det kanske bara är jag som har livlig fantasi.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 417
Senast: tanten
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 690
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp