Avlopp i badrum och tvättstuga

Guldaskig

Trådstartare
Förra sommaren köpte vi ett hus och efter lite småfix i olika rum börjar vi nu fundera på lite större saker.

Vi har i dagsläget ett duschrum (utan toalett) och en tvättstuga vägg i vägg. I tvättstugan finns det avlopp, i duschrummet finns ett rör (under golvet alltså) från duschen och in till tvättstugans avlopp. Finns det något namn för detta rör eller denna typ av lösning? :o

Helst skulle vi vilja ha en till toalett då vi endast har en och snart är fyra stycken i familjen. Frågan är om detta ens är möjligt att göra i antingen tvättstuga eller duschrum? Eller kommer vi i så fall behöva fixa ett till avlopp? För vår del spelar det ingen roll om vi flyttar tvättstugan in till det nuvarande duschrummet och istället har tvättstugan som ett till badrum med toalett.

Är det någon här som förstår vad jag menar och i så fall har någon idé? Vem tar man ut för sånt här? Är det rörmokare, snickare, eller vad?
 
Vet inte om jag helt förstår frågan?

Avlopp leds självklart ihop till gemensamt rör och vidare till avloppsbrunn eller kommunala avloppet. Man har inte separata rör från varje avlopp till brunnen.

Generellt skull jag tänka att så länge man är i närheten av ett avlopp kan man fixa en wc. ser inte varör det skulle vara nåt problem?
.
Kolla med en röris :up:
 
Vet inte om jag helt förstår frågan?

Avlopp leds självklart ihop till gemensamt rör och vidare till avloppsbrunn eller kommunala avloppet. Man har inte separata rör från varje avlopp till brunnen.

Generellt skull jag tänka att så länge man är i närheten av ett avlopp kan man fixa en wc. ser inte varör det skulle vara nåt problem?
.
Kolla med en röris :up:

Jag vet knappt vad jag pratar om själv så förstår om det inte är enkelt att förstå vad jag menar :o Det är dock inget eget hål ner i marken/brunnen/avloppet från duschen utan ett mindre rör som väldigt tydligt går från duschen in till avloppet i tvättstugan.

Låter dock bra att du verkar se att det ska gå att få till! Tack för tipset om rörmokare :)
 
Jag vet knappt vad jag pratar om själv så förstår om det inte är enkelt att förstå vad jag menar :o Det är dock inget eget hål ner i marken/brunnen/avloppet från duschen utan ett mindre rör som väldigt tydligt går från duschen in till avloppet i tvättstugan.

Låter dock bra att du verkar se att det ska gå att få till! Tack för tipset om rörmokare :)

Duschkabin och röret genom väggen eller? Om rummet inte har eget avlopp hade jag nog börjat med att ta dit någon som kan ge pris på hela lösningen, d v s badrum och tvättstuga. Det finns en hel rad olika regler att ta ställning till när det kommer till våtrum.
 
Duschkabin och röret genom väggen eller? Om rummet inte har eget avlopp hade jag nog börjat med att ta dit någon som kan ge pris på hela lösningen, d v s badrum och tvättstuga. Det finns en hel rad olika regler att ta ställning till när det kommer till våtrum.

Nej röret går under golvet, inte genom väggen. Låter klokt att ta ut nån, det hade vi tänkt :)
 
Och jag hade ringt rörkrökaren,för utan honom/henne blir det inget badrum om det inte går att dra rör,samtidigt kan den tala om hur mycket som måste rivas upp för att få som man tänkt sig.
Badrums folket gör bara yta.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: Dorinda
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 197
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 310
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Heltidsresan forts
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp