Avlopp - utbruten från Robotgräsklippare

Det är superbra med den inställningen! Jag har varit ute hos många fastighetsägare som tror att även det enskilda avloppet är kommunens ansvar. Då har man en bit att gå för att försöka få dem att inse att de behöver bry sig om sitt eget avlopp :).


Nu har jag inte kommit i kontakt med så många biovac då de är ovanliga i "min" kommun. Har nog därför aldrig grottat ned mig i detta, men alla verk brukar ha någon form av egenkontroll som ska skötas av fastighetsägaren mellan servicetillfällena. Den egenkontrollen ställer vi krav på ska antecknas i en journal. Kan vara allt från att kontrollera kem, göra slamprov, rengöra vissa delar, läsa av larm osv. Det är olika vad man ska göra (och hur ofta) beroende på verk.
Jag ska dubbelkolla det för säkerhets skull. Men är det inte så att den skriftliga egenkontrollen gäller på samfälliga reningsverk för flera hushåll? I vårt fall torde det räcka med att vi har koll på larmet. Larmar det så tillkallar vi servicepersonal.
 
Känns inte som om jag har så mycket att tillägga :D Intressant läsning dock :D

@Inte_Ung Markbädd på burk har sina brister. Smidig installation men sen är det ju tvättning/byte av filtren som sitter i samt så är det många kommuner som inte godkänner den separat utan enbart om flockningsmedel och större slamavskiljare sätts in.
Vårt lilla reningsverk vid sjön har i alla fall haft önskad effekt på mindre igenväxning.
Det var fasligt mycket vass i viken som gjorde att vi förbättrade avloppet. Och det är mindre med vass nu.
Det är bra.
Vi skall dra dit ett avlopp till, burken är för flera hushåll, så blir det ännu bättre. Sjön är gårdens största tillgång, så den måste vi vara snälla mot.
 
Jag ska dubbelkolla det för säkerhets skull. Men är det inte så att den skriftliga egenkontrollen gäller på samfälliga reningsverk för flera hushåll? I vårt fall torde det räcka med att vi har koll på larmet. Larmar det så tillkallar vi servicepersonal.

På de mininreningsverk som jag säljer så är det alltid med en egenkontroll och vi brukar alltid rekommendera att gå igenom detta vid slamtömning t.ex och notera just för att visa att ni som fastighetsägare vet hur ert verk fungerar och att kommunen har något att gå på.

Nu ska det tilläggas att under de år jag hållit på så har ingen kommun än efterfrågat i efterhand protokoll från de fastighetsägare som installerat minireningsverk och har serviceavtal :) Sorry @Marty
 
På de mininreningsverk som jag säljer så är det alltid med en egenkontroll och vi brukar alltid rekommendera att gå igenom detta vid slamtömning t.ex och notera just för att visa att ni som fastighetsägare vet hur ert verk fungerar och att kommunen har något att gå på.

Nu ska det tilläggas att under de år jag hållit på så har ingen kommun än efterfrågat i efterhand protokoll från de fastighetsägare som installerat minireningsverk och har serviceavtal :) Sorry @Marty
Vi villkorar om det i tillstånden. Dvs att egenkontrollen ska skötas och noteras i journal. Denna följer vi upp vid tillsyn. Det gäller oavsett om det är gemensamt eller bara för en fastighet @a1agnlju :). Självklart olika vad fastighetsägaren ska göra dock. Finns ju vissa reningsverk som inte har så mycket som behöver göras, och andra som vissa delar ska kollas till veckovis.

Som parentes var vi ute på tillsyn på ett typ av verk i höstas där man kunde ställa in att verket skulle larma om ingen kollat till det på en månad. En fastighetsägare hade valt att ha det larmet på så de inte glömde bort egenkontrollen. Jättesmart tyckte jag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp