Bukefalos 28 år!

Avloppslukt?

MissFideli

Trådstartare
Det luktar avlopp till och från här, lite smutsigt akvarium typ. Det gjorde det när jag flyttade in för lite mer än en vecka sen men eftersom lägenheten stått tom några månader så var det inget jag reagerade på. Men fortfarande? Det slutar när jag har duschat, så det är väl därifrån det kommer. Tyvärr dyker det upp om jag inte duschar dan efter eller dan efter det igen vilket är konstigt. Har kört med propplösningsgel utan resultat, och vattnet rinner undan som det ska så det är ju inte stopp. Men mer än en vecka?

Tips?
 
Sv: Avloppslukt?

Jag kan i och för sig ingenting om sånt här, men jag har nyligen haft problem med mitt avlopp (golvbrunnen i duschen). Vattnet rann helt enkelt undan ur vattenlåset, vilket gjorde att det ganska snabbt började lukta illa om jag inte fyllde på nytt vatten. Fast det jag framför allt reagerade på när det här problemet dök upp var att det lät väldigt mycket när jag eller min granne spolade i toalettstolen (vattnet i vattenlåset dämpar väl det ljudet annars) så det är kanske inte alls felet hos dig.
 
Sv: Avloppslukt?

Jag har nått liknande fel, så min hyresvärd ska komma och kolla i morgon.
I mitt avlopp verkar det som toaavloppsvatten kommit upp underifrån på nått sätt. Luktar inte rosor!
Ta upp vattenlåsgrejen och kolla hur det ser ut och spola med hetthett vatten ner i röret och se om det hjälper. Om det sitter nått fast kan det lossna om man spolar med myckte vatten.
 
Sv: Avloppslukt?

Jag har testat med propplösning och att spola och det hjälpte lite, men till och från luktar det fortfarande illa. Ska ge det till nästa vecka, sen får ägaren kontakta den som sköter detta inom föreningen.
 
Sv: Avloppslukt?

Du kan kolla om det sitter nån äckelklump som du når och kan ta bort själv, det kan bli så när hårstrån nystas ihop med annat , och så fastnar det.
 
Sv: Avloppslukt?

Jag funderar på om vattenlåset är tätt? Om det inte är tätt så kommer lukten upp där lättare. Se till att det är ordentligt stängt.
 
Sv: Avloppslukt?

Hos oss luktar det också avlopp i badrummet. Äckligt. Vi vet inte riktigt vad som felar. Men det är ett gammalt hus och vi tror inte att det går att göra något åt det.
 
Sv: Avloppslukt?

Jag funderar på om vattenlåset är tätt? Om det inte är tätt så kommer lukten upp där lättare. Se till att det är ordentligt stängt.

Vattenlåset sitter som det ska, var tvungen att kolla. Och det konstiga är att det luktar numera inte hela tiden utan bara då och då? Och bara från badrummet, inte från köket som borde ligga på samma avlopp?
 
Sv: Avloppslukt?

Hos oss luktar det också avlopp i badrummet. Äckligt. Vi vet inte riktigt vad som felar. Men det är ett gammalt hus och vi tror inte att det går att göra något åt det.

Den här fastigheten är byggd 67, men stambytt 97 så det borde inte vara pga åldern.
Men visst är det äckligt! Här luktar det typ gamla alger
eusa_sick.gif
 
Sv: Avloppslukt?

Uuu vad läbbigt. Jag hade hyresvärden i lägenheten och kollade avloppet idag.
Anledningen till att mitt avlopp hade luktat var tydligen att de haft problem med pumpar som pumpar bort avloppsvatten från deras uppsamlingstank, så det hade gått baklänges i rören. Nu är det inga problem med mitt längre, förutom att det tydligen är väldigt bra ventilation i lägenheten, vilket gör att vattenlåsen torkar ut väldigt fort....
 
Sv: Avloppslukt?

hur gammalt är vattenlåset? hur ligger avloppet från tvättstället? bara för att vattenlåset ser nyt och fint ut kan det finnas sprickor i det, någon kan ha ställt något tungt på det och knäckt det, det kan till och med ha varit trasigt redan när det sattes in..

köp ett nytt vattenlås till din dusch, skrubba rent avloppet med en gammal diskborste innan du monterar i det nya vattenlåset..

jag gissar att du hyr i andrahand av en som äger lägenheten? informera lägenhetsägaren om detta och så får denne ersätta dina utlägg.. inom en bostadsrättsförning har man inte en anställd fastighetsskötare som renoverar och byter ut smågrejer som man har i ett hyresbolag.. köper man en lgh så får man vackert betala för de inventarier som går sönder under tiden man äger lgh..
 
Sv: Avloppslukt?

Jag skulle tro att det blir vakum i ditt avlopp. Då försvinner inte vatten osv som det ska utan går åt fel håll.. Ingen aning om vad man ska göra.

Vi har samma problem i ett avlopp på jobbet och där får vi hälla i lite vatten när det börjar lukta.

Tills ni har hittat en lösning kanske du ska ta för vana att spola lite vatten varje dag i duschen? Det brukar inte behövas några mångder..
 
Sv: Avloppslukt?

hur gammalt är vattenlåset? hur ligger avloppet från tvättstället? bara för att vattenlåset ser nyt och fint ut kan det finnas sprickor i det, någon kan ha ställt något tungt på det och knäckt det, det kan till och med ha varit trasigt redan när det sattes in..

köp ett nytt vattenlås till din dusch, skrubba rent avloppet med en gammal diskborste innan du monterar i det nya vattenlåset..

jag gissar att du hyr i andrahand av en som äger lägenheten? informera lägenhetsägaren om detta och så får denne ersätta dina utlägg.. inom en bostadsrättsförning har man inte en anställd fastighetsskötare som renoverar och byter ut smågrejer som man har i ett hyresbolag.. köper man en lgh så får man vackert betala för de inventarier som går sönder under tiden man äger lgh..

Jag köper ingenting eftersom det inte är min lägenhet. Ägaren vet, men jag ska kontakta henne igen så får hon prata med föreningen. Avloppet är täckt av en metallskiva med hål i så jag har svårt att förstå hur nån skulle klara av att förstöra vattenlåset i duschen?
 
Sv: Avloppslukt?

hur gammalt är vattenlåset? hur ligger avloppet från tvättstället? bara för att vattenlåset ser nyt och fint ut kan det finnas sprickor i det, någon kan ha ställt något tungt på det och knäckt det, det kan till och med ha varit trasigt redan när det sattes in..

köp ett nytt vattenlås till din dusch, skrubba rent avloppet med en gammal diskborste innan du monterar i det nya vattenlåset..

jag gissar att du hyr i andrahand av en som äger lägenheten? informera lägenhetsägaren om detta och så får denne ersätta dina utlägg.. inom en bostadsrättsförning har man inte en anställd fastighetsskötare som renoverar och byter ut smågrejer som man har i ett hyresbolag.. köper man en lgh så får man vackert betala för de inventarier som går sönder under tiden man äger lgh..

Så här ser det ut i duschavloppet. Längre än så kommer inte jag. Det luktar verkligen smutsigt akvarium ur det. Så mycket längre än så kan man väl knappast behöva gå som lägenhetsinnehavare utan att det nu hamnar på föreningen som ju "äger" själva huset och stammarna i det?

27622013.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Avloppslukt?

Vi har problem med att det blir fel tryck ibland. Dvs. att luft trycks upp från avloppet och därför luktar det...

Skönt att stammarna är bytta. Vårt hus är från 64 och har vi "tur" blir det relining. Stammarna skulle ha bytts för länge sedan enligt oss :mad:
 
Sv: Avloppslukt?

Jag ska ringa och felanmäla imorgon. Igår när grannen spolade lät det som en pump gick igång nästan och det luktade verkligen bajs hos mig. Så det måste vara nått fel.
 
Sv: Avloppslukt?

Jag ska ringa och felanmäla imorgon. Igår när grannen spolade lät det som en pump gick igång nästan och det luktade verkligen bajs hos mig. Så det måste vara nått fel.

"Det luktar kärlek, sa bögen..." :rofl:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp