Avlyssning av mobilsamtal

lady_vip

Trådstartare
Är det tillåtet att spela in mobilsamtal när motparten inte vet om det? Som privatperson alltså.

Person A (arbetsroll) har ringt till person B (privatperson, jobbsökande). Person B hänvisar nu vid en tvist att denne spelat in samtalet för att motbevisa person A.

Jag blir så tveksam till om man verkligen får det utan att informera person A..?
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Ja, det är tillåtet så länge en av parterna vet om att samtalet spelas in.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Som sagt ok om en part vet om det, men om det är en digital inspelning och det går att identifiera personen som inte är medveten om inspelningen så kan det däremot bli problem med PUL.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Det är fullt tillåtet att spela in samtal så länge någon av dom vet om det.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Är det tillåtet att spela in mobilsamtal när motparten inte vet om det? Som privatperson alltså.

Person A (arbetsroll) har ringt till person B (privatperson, jobbsökande). Person B hänvisar nu vid en tvist att denne spelat in samtalet för att motbevisa person A.

Jag blir så tveksam till om man verkligen får det utan att informera person A..?

Du får väl spela in alla former av samtal där du själv är närvarande.

I telefon eller vid ett fysiskt samtal.

Troligtvis får du även ta upp stillbilder eller rörlig film under samma premisser.

Hur du sedan använder materialet är en annan femma.
Som bevis vid en tvist, det är nog ok, men att publicera på nätet utan medgivande borde vara värre, fast med den senaste hovrättsdomen så vete fan vad som egentligen gäller.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

I min stad var det ett samtal mellan en arbetsgivare och arbetssökande som den arbetssökande spelade in för "ett tag" sedan. Förkortat så sade arbetsgivaren att arbetssökande inte fick jobbet pga hög ålder. Arbetssökande krävde arbetsgivaren på skadestånd, använde sig av inspelningen som bevis och fick rätt.

Så ja, man får spela in utan att informera den andra.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

I min stad var det ett samtal mellan en arbetsgivare och arbetssökande som den arbetssökande spelade in för "ett tag" sedan. Förkortat så sade arbetsgivaren att arbetssökande inte fick jobbet pga hög ålder. Arbetssökande krävde arbetsgivaren på skadestånd, använde sig av inspelningen som bevis och fick rätt.

Så ja, man får spela in utan att informera den andra.

Helt stört. Kommer sluta ringa folk och ställa frågor inför anställning.

Jag trodde i min enfald att man var tvungen att informera den man spelar in om att man just spelar in samtalet. Men alltid lär man sig något nytt.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Helt stört. Kommer sluta ringa folk och ställa frågor inför anställning.

Jag trodde i min enfald att man var tvungen att informera den man spelar in om att man just spelar in samtalet. Men alltid lär man sig något nytt.

Men i alla lägen gäller ju samma sak... Nämligen att du ska utgå från att allting du säger kommer att komma fram förr eller senare. Kläck inte ur dig nått som inte kan stå för längre fram i livet !

Om du alltid uppträder korrekt så behöver du inte oroa dig för att någon spelar in - Och varför skulle du INTE uppträda korrekt och oklanderligt om du ska intervjua en framtida medarbetare ?
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Ställa frågor måste du ju få göra. Däremot får du inte diskriminera andra vilket den här arbetsgivaren gjorde. Bara man håller sig till lagligheter så ska inte en eventuell inspelning vara något bekymmer.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Nu gällde det inte mig i detta fallet. Men visst ska man såklart utgå från att man inte säger något tokigt, men jag har också lärt mig att folk kan förvrida det mesta till sin fördel.

Eller så får man väl spela in till sin egen favör, vända på steken.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Självklart får man spela in samtal man själv deltar i utan motpartens vetskap. Något annat vore galet. Blir man hotad ska man inte behöva informera om att samtalet spelas in.

Hur trodde du att uppdrag granskning, stalkers och fuskbyggarna fungerar egentligen?
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Jag trodde kanske inte att det skedde vanligtvis. Jag tänker att om jag tex ringer Telenor så säger de redan innan jag kommer till telefonist att samtalet kan komma att spelas in. Därav trodde jag att man var tvungen att informera. Innan vet jag att det kom nån slags pipsignal i telefonen när man spelades in via inspelningsfunktionen i telefonen. Men det är ju ett tag sen.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Ur den synvinkel är det ju absolut bäst att spela in, om du anser att folk vrider och vänder saker som du egentligen inte sagt.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Är det tillåtet att spela in mobilsamtal när motparten inte vet om det? Som privatperson alltså.

Person A (arbetsroll) har ringt till person B (privatperson, jobbsökande). Person B hänvisar nu vid en tvist att denne spelat in samtalet för att motbevisa person A.

Jag blir så tveksam till om man verkligen får det utan att informera person A..?

som tidigare... ja, det kan man, man kan också bugga, hota och gå långt utanför normala beteenden och brottsbalken.

Lite beroende varför och hur. Men vi har fri bevisföring i Sverige. I korthet, du kan bugga nån illegalt, ha men ändå ha det som bevis.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Jag jobbar som socialsekreterare och har blivit inspelad flera gånger. Jag tycker ju inte att det är kul men det har aldrig varit till min nackdel utan jag har kunnat bevisa att jag sagt det jag påstår att jag sagt.

Det som man däremot inte får göra är att lämna på något som spelar in och sen lämna rummet. Det har klient också gjort men hävdade sen att han inte gjort det när han fick veta att det var olagligt.
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Absolut.

Men i ursprungsfallet där man använder en inspelning i en tvist. Denna inspelning borde ju motparten kunna få lyssna på? Annars är det ju ord mot ord. Hur vet man att de inte klippt i inspelningen?
 
Sv: Avlyssning av mobilsamtal

Det spelas väl upp i rätten misstänker jag, om inte motspelaren vill visa sina kort innan. Då får man tillfälle att hävda att någon manipulerat inspelningen om man inte vill kännas vid materialet.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 038
Senast: Lobelia
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 680
Senast: Shaggy
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 417
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 082
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp